• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Startproblem Mercedes Sprinter -00

Frankia i8000

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Mariestad
Hej är det någon som vet vad det är för fel på våran husbil ?När jag vrider om nyckel så är den helt tyst i startläget alla lampor lyser i instrumentet som dom ska!
Startmotorn fungerar om jag kopplar en startknapp till den ,vrider jag på tändningen så kanske den startar några gånger nästa försök tänder den inte alls.
Jag har bytt startrelä kontakten bakom tändningslåset elcentralen , hoppas att det finns någon som vet var felet ligger.
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har upplevt samma problem. Bytte startmotor utan att det hjälpte. När jag köpt och själv skulle montera en ny kabelhärva upptäckte jag att D+ kabeln på baksidan av generatorn satt löst. Drog fast den och sedan dess har jag inte haft något problem med start av motorn.
Att man på märkesverkstan som bytte startmotorn inte upptäckt detta fel är ju bara såå dåligt.
Hoppas det ordnar sig för dig också.
 

Frankia i8000

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Mariestad
Tack så mycket för tipset skall kolla detta, hoppas att det är lika dant på våran husbil. Jag har en liten fråga till var eran husbil likadan på nyckel med att det inte hände något i startläget bara fjädrade ? men alla kontroll lampor i instrumentet lyste som dom skulle!
Mvh Morgan
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Ett litet krux som man kan stöta på när man ska komma åt generatorn är ju att det måste ske underifrån.
Om man inte har tillgång till brygga eller en rejäl lyft så kan man bygga en enkel brygga som på bilderna.
 

Bilagor

  • Mekbrygga 1.JPG
    Mekbrygga 1.JPG
    1 MB · Visningar: 59
  • Mekbrygga 2.JPG
    Mekbrygga 2.JPG
    1 MB · Visningar: 66

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Min hade samma eller åtminstone liknande fel i vintras.
Efter en 100 mila resa fick den för sig att inte starta.
Vred nyckeln och alla lampor tändes men det hände inget. Hade varit -30 på natten och var runt -20 vid startförsöket.
Kopplade in motorvärmaren och tog en kaffe och funderade lite. Efter 20min tänkte jag börja felsöka och vred om nyckeln och bilen hoppade igång.
Har aldrig blivit så igen.
Dock har jag fått ett stalltips. Tydligen är tändningslåset en förbrukningsvara på dessa.
Ibland när jag vrider om nyckeln nollas trippmätaren (den man kan återställa själv) det beror tydligen på något fel i låset man kan även få att startmotorn inte går.
Kan ju vara värt att kolla.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
En vän till mig hade samma problem och böt ut alla reläer etc som hade med start att göra men sluta i att det var solenoiden, dvs startrelät på startmotorn, sett en hel del andra haft samma problem med på forumet tidigare..
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Är det elektrisk rattlås på Sprinter också?
Hade en sådan husbil innan, men inte några av dom problem ni beskriver.
Däremot hade frugan en C-klass -08, som vägrade lite då & då. Efter 2 bärgningar & på 2’a verstadbesöket upptäckte dom att rattlåset, som är elektriskt, dvs spärren till rattaxeln i rattlåset drivs av en solenoid. Den gick inte tillbaka & fritt från rattaxeln när man låste upp & hade nästan svarvat av rattaxeln. Det var alltså denna solenoid som gav upphov till startproblemen, genom att den sporadiskt hängde sig vilket gjorde att det inte gick att starta.
Hoppas att det inte är detta fel på en sprinter? Gick på 17 papp att byta ut rattaxeln, lås m.m. + att dom höll på i 3 veckor med bilen varav merparten av tiden gick åt för dialog med Merceds i Tyskland för att programmera skiten etc.
Så allla andra felteorier ovan är nog av godo jämfört med ovanstående, men nämner det ändå utifall denna konstruktion finns på Sprinter. OBS att verkstaden överhuvudtaget hittade det berodde nog på att jag kom på att när bilen inte ville starta så hjälpte det at vrida lite på ratten fram & tillbaka, i något läge gick den då igång.
 
Toppen