• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startproblem MB 618 2008

Lennart Svahn

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Falun
HBK-Nr
19979
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Mercedes-Benz
Chassiemodell: sprint 518
Chassietyp: Standard
Motortyp: 3,0 185 Hk
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Frankia
Husbilsmodell: 8400
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Elsystem
Ofta när jag skall starta motorn så klickar det bara till och inget händer.
om jag försöker flera gånger så går startmotorn plötsligt igång och motorn startar. rev isär startmotorn som såg helt ny ut (fina kol mm) motorn har bara gått 6000 mil. finns det något mellanrelä eller kan det vara tändningslåset? Har ju mercedes "plastnyckel" med någon typ av startspärr i sig men vet inte hur starten skall reagera när det är där felet är.
någon som har erfarenhet av detta
 
F

F.d. 29954

Guest
Låter lite som en jordningsfel.
Antigen i den där jordflätan mellan motor och chassit, eller i batteripolen. Man kan mäta motståndet, eller börja med okulär undersökning. Kolla efter oxidation vid anslutningarna.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Om du har plastnyckel så har du troligen EWS om jag nu inte är helt ute å cyklar så på personbilar iaf låser en liten elmotor upp rattlåset och det händer att den brinner upp och orsakar massa konstiga fel på startspärren.

om du har fel på startspärr så går det att läsa ut det med lämplig felkodsläsare exvis Autocom Autel Bosch SD-connect osv vilken AD verkstad som hellst eller andra fria verkstäder kann läsa av detta.

men ett tips är att om den inte låser upp rattlåset när du sätter i nycklen så pekar det på fel i startspärr.

Kolen kann va fina i startmotorn men solenoiden kan va felet då brukar det hjälpa å knacka med en liten hammare på startmotorn så kan det fungera några dagar.

Edit: när jag funderar så sitter det nog ett relä nånstans som borde va märkt med starter relay. det brukar sitta i närheten av säkringarna men jag kann inte din modell.
 
F

F.d. 56902

Guest
Jättegammal tråd men.... Blev det ordning på startproblemet? Har exakt samma problem på likadan Mercedes... Klickar bara ibland och ibland funkar det perfekt...
 
Toppen