• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startproblem Kylskåp

Jenny & Micke

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2024
När jag ska köra kylskåpet i husbilen med gasol slocknar det när jag släpper knappen och det ska brinna av sig själv.

Det går bra att tända kylskåpet, men det är när jag sedan hållt knappen intryckt upp till 60 sekunder och släpper den som kylskåpet slocknar.

Vad är fel?
 
Senast ändrad:

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Startproblem Kylskåp

Skit i huvudmunstycket eller i brännarskålen. Gasolkylskåp måste servas frekvent. Huvudmunstycket ser ut som en liten bricka med ett pyttelitet hål i. Det finns innanför gasanslutningen i brännaren. Man kan försöka blåsa bort skräp i brännaren.
Jan-evert
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Startproblem Kylskåp

Troligen är det känselkroppen till tändsäkringen som flyttat sig från lågan eller att lågan inte brinner riktigt som den skall (blås rent vid brännaren) Alt. tändsäkringen sönder.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Startproblem Kylskåp

Jag hade exakt detta problem för ett tag sedan. Jag kunde tända utan problem men lågan slocknade så fort jag släppte knappen. Detta oavsett hur länge jag höll den intryckt.

Jag kunde lura brännaren genom att demontera vindskyddet runt brännaren, lossa denna och böja ut den en bit. Då kunde jag tända och hålla lågan vid liv. Därefter återmonterade jag brännaren med brinnande låga och vindskyddet och allt fungerade resten av semestern.

Jag lät en husvagnsfirma titta på det hela och de kom fram till att det var kontaktproblem i tändsäkringen som sitter uppe i panelen vid tändknappen. Det är en liten dragspole som skall hålla någon kontakt i slutet läge som hade oxiderat. Felet i detta fall låg alltså inte vid brännaren eller dess närhet utan uppe vid kontrollpanelen. Efter byte av spolen fungerar det som det skall.
 
F

F.d. 25043

Guest
Sv: Startproblem Kylskåp

Hej.
Vredet som du trycker in har kommit för långt in,om du drar ut det en liten bit så funkar det ,har haft samma fel som du.Varför det blir så är att du trycker för hårt.
mvh Mats
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Startproblem Kylskåp

Det kan vara så. På mitt kylskåp med exakt samma symtom som beskrivits ovan så fungerade dock inte den metoden. Jag provade nämligen efter tips från servicetekniker.
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Sv: Startproblem Kylskåp

Tack för tipset! Jag har haft detta problem ett tag, lågan till kylskåpet slocknar när jag släpper knappen. Jag drog ut knappen och provade utan plastknappen genom att trycka med en spetstång och det fungerade perfekt. Jag tröck sedan dit plastknappen igen och det fungerar som det skall.
 
Toppen