• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Startproblem Burstner Aviano 728i -11 med 3,0 motor

Borjeson

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Gävle
HBK-Nr
26872
Medlemskap
2024
Vid startförsök löser säkring F21 för bränslepumpen i motorrummet varje gång jag gör provstart! Kan det vara alger eller annat skit i pumpen eller bränslefiltret? Haft samma symptom för några år sedan, då räckte det med att byta säkring(15A)
Någon annan som haft samma problem?
 
Lösning
Någon annan som haft samma problem?
Fick ut bränslepumpen ur tanken och kunde provköra den direkt med ett 12V-batteri med en 15A säkring emellan. Säkringen gick direkt, men då polvände jag anslutningarna så pumpen gick åt andra hållet. Gick igång direkt så troligen var det skräp som fastnat i pumpen. Polvände tillbaka till rätt rotation och funkade direkt. Återinstallerade pumpen och luftade ur systemet på rekommenderat sätt och provstartade. Gick igång direkt, problemet var löst! Kan vara ett bra tips om andra haft samma problem!

Borjeson

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Gävle
HBK-Nr
26872
Medlemskap
2024
Någon annan som haft samma problem?
Fick ut bränslepumpen ur tanken och kunde provköra den direkt med ett 12V-batteri med en 15A säkring emellan. Säkringen gick direkt, men då polvände jag anslutningarna så pumpen gick åt andra hållet. Gick igång direkt så troligen var det skräp som fastnat i pumpen. Polvände tillbaka till rätt rotation och funkade direkt. Återinstallerade pumpen och luftade ur systemet på rekommenderat sätt och provstartade. Gick igång direkt, problemet var löst! Kan vara ett bra tips om andra haft samma problem!
 
Lösning

Per P

HBK Medlem
Inlägg
131
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Fick ut bränslepumpen ur tanken och kunde provköra den direkt med ett 12V-batteri med en 15A säkring emellan. Säkringen gick direkt, men då polvände jag anslutningarna så pumpen gick åt andra hållet. Gick igång direkt så troligen var det skräp som fastnat i pumpen. Polvände tillbaka till rätt rotation och funkade direkt. Återinstallerade pumpen och luftade ur systemet på rekommenderat sätt och provstartade. Gick igång direkt, problemet var löst! Kan vara ett bra tips om andra haft samma problem!
Suveränt med en sådan här uppföljning. Hjälper säkert många på forumet.
Supertack för detta.

Mvh Per
 
Toppen