• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startproblem Alde 3000

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Min Alde 3000 vill inte starta ibland av någon för mig okänd anledning. Sen om man provar efter någon timme utan att gjort något särskilt kan den gå igång. Någon som varit med om något liknande eller som vet vad det kan bero på?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Startproblem Alde 3000

Vi hadde samme problem på vår 1999 modell, det er en timeout for tenning av gassen. Denne timeout var for kort på den orginale kontrolleren, byttet kontroller og fikk en med timeout 15 sek - tror den gamle hadde 10 sek.
Etter bytte av kontroller var det ingen flere problemer.
 

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Sv: Startproblem Alde 3000

Vi hadde samme problem på vår 1999 modell, det er en timeout for tenning av gassen. Denne timeout var for kort på den orginale kontrolleren, byttet kontroller og fikk en med timeout 15 sek - tror den gamle hadde 10 sek.
Etter bytte av kontroller var det ingen flere problemer.
En sådan kontroller vad kan den kosta och finns den att köpa på postorder?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Startproblem Alde 3000

Det var en orginal Alde del, jeg kjøpte den via det firma hvor vi kjøpte husbilen. Det er noen år siden, men mener det var ca. 600 for den svarte boksen. Selve boksen sitter på utsiden av Alde 3000 festet med et par skuer og et par kabelkontakter.
 
F

F.d. 55320

Guest
Sv: Startproblem Alde 3000

Min Alde 3000 vill inte starta ibland av någon för mig okänd anledning. Sen om man provar efter någon timme utan att gjort något särskilt kan den gå igång. Någon som varit med om något liknande eller som vet vad det kan bero på?
Hej kamrat.
Jag tror mig veta vad ditt problem är, har haft ett liknande, felet som jag hade var att tryckvakten inte slog till beroende på att fläkten inte byggde upp tillräckligt med tryck för att evackuera avgaser

/Ha det Kenneth
 

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Sv: Startproblem Alde 3000

Hej kamrat.
Jag tror mig veta vad ditt problem är, har haft ett liknande, felet som jag hade var att tryckvakten inte slog till beroende på att fläkten inte byggde upp tillräckligt med tryck för att evackuera avgaser

/Ha det Kenneth
Min panna bryter startförsöken efter endast 5-7 sek. Frågan är om det är för kort tid för att pannan ska tända eller om det är för kort tid för fläkten att evakuera och skapa tryck mot tryckvakten? Jag antar att första villkoret är att evakuera avgaser innan pannan gör ett startförsök. Innebär det att man måste byta fläkt eller är det något spjäll som inte sluter tätt.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Startproblem Alde 3000

Min panna bryter startförsöken efter endast 5-7 sek. Frågan är om det är för kort tid för att pannan ska tända eller om det är för kort tid för fläkten att evakuera och skapa tryck mot tryckvakten? Jag antar att första villkoret är att evakuera avgaser innan pannan gör ett startförsök. Innebär det att man måste byta fläkt eller är det något spjäll som inte sluter tätt.

Janne!
Jag har haft samma problem.
Byt tryckvakten för det är den som startar fläkten innan gasoltändaren kan tända pannan.
Åk till Ulf på Husvagnsimport för han har den med all säkerhet hemma.
Tryckvakten sitter inne i pannan så Du måste montera av skyddsplåten för att komma åt den. Tryckvakten är en rund plast produkt på c:a 8 cm i diameter med gängadtapp på ena sidan samt en kabelsko infästning på övresidan.
Lycka till!

Häls från Hammaren 571
 

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Sv: Startproblem Alde 3000

Efter att ha demonterat locket till pannan och gjort några misslyckade startförsök så provade jag till slut att knacka lite lätt på den svarta tändboxen och helt plötsligt brummade den igång. Efter att ha gjort många starter upptäckte jag att varje gång den inte startade så var det bara att knacka på tändboxen så gick den igång. Alltså var det bara att åka iväg och köpa en ny box för 1750 kr. Den är dock modifierad så att fläkten går 12 sek. innan pannan tänder. Den gamla hade något kortare tid.
 

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Sv: Startproblem Alde 3000

Samme gjorde vi på vår forrige bil. Med ny svart boks så var alle problemene borte!
Ja jag såg att du var inne på det felet i ett tidigare inlägg. Men det kanske var flera orsaker än ventilationstiden som som gjorde att min panna inte startade om man inte knackade på boxen (det finns ett relä i boxen). Men tack för tipset det hjälpte mig på vägen.
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Startproblem Alde 3000

Panna bryter startförsöken efter några sekunder.
MEN knackar jag på den svarta dosan Elektronikbox startar den!
Sedan går den tills jag stänger av den.
Sitter Elektronikbox på kredskort?
Kretskort (för 2 kW element) siter i panna locket måste av
Elektronikbox sitter på utsidan på långsidan

Är det Elektronikbo eller Kretskort ?


Se bilderna
 

Bilagor

  • Pannan1.jpg
    Pannan1.jpg
    78,6 KB · Visningar: 67
  • Pannan2.jpg
    Pannan2.jpg
    77,6 KB · Visningar: 65

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Startproblem Alde 3000

Jag har samma problem med pannan (3010) på min husvagn Polar 590 2010.
Jag har testat med kretskortet från vår husbil, bytt tändstift och inget hjälper. Pannan tänder inte, efter tre försök stänger den av och displayen indikerar "Gas Out". Bytte för två år sedan kretskort, fläkt, brännare och magnetventil. Detta fick jag av Alde inklusive en servicebok. Men denna gång lyckas jag inte reda ut felet. Gasen kommer inte fram och jag kan inte höra något "tickande"ljud så det verkar inte vara någon gnista. Har någon tips på åtgärd??
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Startproblem Alde 3000

Om jag knackar på Elektronikboxen (Svarta boxen på utsidan av pannan.) så startar pannan
Kommer att bytta den.


MEN vad är det som kan gå sönder i den ?
 

Bilagor

  • Ej namngiven 2.jpg
    Ej namngiven 2.jpg
    22,5 KB · Visningar: 32

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Startproblem Alde 3000

Den boksen inneholder logikk for å kjenne etter om det er varme i pannan, men om jeg husker rett fra den modellen så er det ingen beveglige deler og hele innsiden er støpt i epoksy. Hovedforskjellen mellom 3000 og den nyere 3010 er en opprydding av elektronikken og få allt på ett kort.

Den svarte boksen i 3000 er en gasol tenner som også brukes av mange andre produsenter, sjekk koblingene på kabling mellom denne og resten ved å koble fra og til i skjøtene.
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Startproblem Alde 3000

Gasolpannan Alde 3000 fick bytta Tändstift och Sensor.
Problemet var att den inte alltid ville tända. Slog oftast ifrån efter 7-10 sek och röda lampan lyste. Och ibland alldeles omöjligt att få igång den.
Köra pannan på El fungerade.
 

Bilagor

  • För att bytta.jpg
    För att bytta.jpg
    20 KB · Visningar: 55

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Min Alde 3000 vill inte starta samma sak med kyl med gasol vad kan det bror på?
Om bilen varit oanvänd en längre tid med avstängd gasol tar det ett tag innan gasen kommer fram till panna och kylskåp. Brukar tända spisen först för att få fram gasolen i systemet. Därefter brukar det gå att starta kylen.
Kjell
 
Toppen