• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startmotor på Fiat Ducato

sonlin

HBK Medlem
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
3224
Medlemskap
2025
Undrar om det är fler än jag som har problem med startmotorn på Fiat Ducato, Multi jet100, årsmodell 2008? Bytte den i februari förra året och nu verkar den nya ha pajat igen.

F

F.d. 2577

Guest
Sv: Startmotor på Fiat Ducato

Vad är problemet mer exakt?
Leffe

sonlin

HBK Medlem
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
3224
Medlemskap
2025

Har haft underhållsladdaren på under hela vintern, men startat den ett par gånger. Har haft el inkoppladfrån garaget också
Så skulle jag flytta bilen i helgen och ett enda morr från startmotorn , sen helt dött . Batteriindikatorn inne i bilen säger att batteriet är så pass laddat att det skall räcka.

F

F.d. 2577

Guest

Låter inte som ett startmotorproblem, prova att starta med startkablar enl FIAT´s instruktionsbok. Kan vara så mycket som är fel, låg batterispänning, (laddaren fungerar inyr) oxider på kablat/ batteripoler mm. Att du har fått 2 dåliga startmotorer är inte så troligt.
Leffe

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2030

Jag hade samma problem på vår Bürstner. Provade med startkabel mellan -pol på batteriet och motorblocket. Startade direkt! Hittade en glappande jordfläta mellan motorblocket och Chassit. Kolla jordförbindelsen mellan motorblock och chassi!

F

F.d. 7502

Guest

Dra åt polskorna på batteriet ordentligt, plocka eventuellt av dem och gör rent kontaktytorna innan du drar åt.

björns

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1458
Medlemskap
2025

Likadant fel på på Fiat-08 Glapp. Ljusbåge mellan ingående kabel till startmotorn. Dra åt muttern för ingående kabel Ca 18-19mm

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Kolla att jordförbindelsen från batteriet verkligen är jordat i chassit. I min bil ser det ut som en vanlig kabelhållare i balken, rakt nedanför batteriet, men i själva verket döljer sig en bit avskalad kabel som oxiderar med tiden. Dålig konstruktion.

F

F.d. 3297

Guest

Från mina år som "takapa" med antennmontage får du här ett tips som borde fungerar
som trolleri.

OK-Q8 har rejäla flätor till jordning med förtenta styva flätändar med stansade hål för
skruven. När du ändå köper ny jordfläta, köp även en spraburk med underredsmassa.

Börja med att sätta flätan på plats.

Blås över skruv- och mutter-gängor med underredsspray!
(kladdet på fingrarna fixar du senare med bensin)

sätt på muttrar, skruvar och brickor och "dra" det hela.

avsluta med att täcka skruvförbandet med spray.

Du får dels ett oxideringsskydd för flätänden, dels ett perfekt "låslack" i gängorna!
En sån gänga är mycket lättare att lossa efter några år än en "Rostskarv"!
Jag har 8 år efter uppsättning kunnat använda samma antennbeslag på skorstenen
till den nya antennen för gängorna var perfekta och oanfrätta av rost! :p:

Senast redigerad av en moderator:

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

På min hb sitter det även en jordfläta mellan kaross och startmotor. Denna fläta jordade dåligt och jag fick samma problem som du skriver om.
P.S. jordflätan syns inte så väl uppifrån utan du får krypa in under hb
Efter "renskrapning" har det fungerat perfekt.

Lycka till!!

sonlin

HBK Medlem
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
3224
Medlemskap
2025

Tack för tipsen från er alla! Ska skicka med dem till verkstaden, för det får nog bli de som åtgärdar.

Toppen