• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startlås som krånglar.

H

hianders

Guest
Hej!

När jag vrider startnyckeln till läge "glödning" är allt som det ska, men sedan blir det stopp. Jag brukar få ta om flera gånger innan det går att vrida ända till motorstart. Är det någon som känner till problemet och vad som är fel? Fiat MJT 130 -07.

Hasse A
 

OleBerg

FD HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Norge
HBK-Nr
3177
Medlemskap
2022
Sv: Startlås som krånglar.

Hej!

När jag vrider startnyckeln till läge "glödning" är allt som det ska, men sedan blir det stopp. Jag brukar få ta om flera gånger innan det går att vrida ända till motorstart. Är det någon som känner till problemet och vad som är fel? Fiat MJT 130 -07.

Hasse A



Jeg har tilsvarende problem på en Rapido/Fiat Ducato -05mod. Når jeg dra nøkkelen over fra gløding til start kommer et rødt lys (hengelås-symbol) til syne på instrumentbordet. I instruksjonsboke står det at systemet (tenningslåsen) ikke kjenner igjen nøkkelen. Jeg har ennå ikke tatt opp problemet med bobilselger, men må gjøre dette før jeg drar på ferie. Kan bli stående - og da er det bare skifte av nøkler og ny programmering som hjelper (slik jeg forstår instruksjonsboken). Og det er mulig at det bare er Fiat-verkted som kan gjøre jobben.
Når problemet har oppstått har jeg tatt nøkkel ut/inn fra låsen, og etter 3 -4 forsøk har fått startet motoren.
 
H

hianders

Guest
Sv: Startlås som krånglar.

Hej Ole!
Kan du vrida nyckeln ända till AVV-läget där startmotorn arbetar eller tar det som i mitt fall stopp vid MAR-läget. Felet är inte permanent och det spelar ingen roll vilken nyckel som används.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Startlås som krånglar.

Hasse, når det er nøkkelen som stopper og ikke en elektronisk feilmelding/varsellampe så kan det tyde på hengende låsetapp i ratlåsen, forsøk å vri litt frem og tilbake på rattet og se om det løsner.

Feilen som OleBerg snakker om er dårlig samband mellom elektronikken i nøkkeln og startlåsen, her bør en prøve å slå av mobiltelefonen - det er muligheter for at denne kan forstyrre dette sambandet.

Såg foresten på parkeringen på toppen av Mt. Wellington i Hobarth et skilt som advarte mot problemer med dørlåser og startsperre på grunn av radiomastene på fjellet. De anbefalte å forsøke å skjerme med alufolie hvis en ikke fikk startet bilen, og å bruke metalnøkkel for å åpne dørene.
 
Toppen