• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Starthjälp via startbooster

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Tänker införskaffa en startbooster att använda som säkerhet att få igång husbilen om startbatteriet kroknat (utan tillgång till extern hjälp) på grund av min egen klantighet eller fallit för åldersstrecket...

Nåväl, jag har ögonen på M Sverige:s erbjudande på Noco Genius Boost XL GB50 för 1799 kr minus 10 % extra erbjudande = 1 619 kr. Eller storebror Noco GB70 för 2799 kr minus 10 % = 2519 kr

Nu söker jag erfarenheter från er:
Finns andra bättre erbjudanden på marknaden?
Vilka erfarenheter från skarpa lägen har ni?
Vad annat kan dessa användas till?
I vart fall GB70 verkar kunna ladda Litiumbatterier
God Fortsättning!
Åke
 

CarnivalDK

FD HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
28366
Medlemskap
2022
När jag blev stående efter ett jobb ute i mörkaste Småland provade jag att trycka in två kablar i mitt litiumbatteri till borrmaskinen.
Väntade 10min och provade, och bilen startade.

Ja, det er ikke meget i forskel på hit eller miss. mener de fleste batteriboostere idag har litium batterier, min GB40 har :)
 

Duman

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
35075
Medlemskap
2024
Har en Noco GB40, den klarar inte av att starta en iveco 3l diesel. Har försökt vid 2 tillfällen.
Vid senaste tillfället kopplade jag en 7A batteriladdare driven av bobatteriet via en inverter till startbatteriet. Efter 20 minuter startade jag bilen utan problem. Mitt startbatteri är dåligt, har nog blivit knäckt av B2B laddarna som drar 90A om bodelsbatterierna vill ta emot, och generatorn laddar inte omedelbart för miljöns skull
Hej,
Jag skriver mitt senaste rön för samma sak - om någon kan ha nytta av det.

Jag hade flera gånger problem med dött/urladdat batteri efter att det kalla vädret kom. Fiat 1998 2,5 TD 85Kw (115hk). 9600 mil. Välskött motor.
Efter att jag läst här i klubben och där på nätet, jag har precis köpt Noco Boost GBX45 Starthjälp (1250A) – lite uppgraderad version av GB40.
Senast körde motorn 2 veckor innan och om den inte körde motorn var 2:a dag kan den inte startas.
startbatteri: Yuasa YBX5019 (12V 100Ah CCA 900) - med uppmätt 11,5V innan startförsöket, utan extern laddning.
temperatur: -10°C (i Mölndal)
Motorn startade lätt vid andra försöket. Jag var inte säker på om det kunde starta men förvånansvärt okej.
kontrollerad spänning när motorn är igång: 14,6V
kontrollerad spänning efter 10km körning - motorn stopp: 12,6V

Nu vet jag att jag har dåligt batteri men jag kan starta om jag behöver det. Jag tror att Starthjälp är ett måste - om du strövar omkring under denna kyla. Jag tvekade att köpa Noco 40-serien och vill inte heller betala extra för den större versionen. Jag tror att det är tillräckligt att ha i mina omständigheter. Jag hoppas att det kan vara en referens eller recension som har liknande fall eller planerar att köpa varan.

MVH, Duman
 
Toppen