• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Starthjälp via startbooster

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Tänker införskaffa en startbooster att använda som säkerhet att få igång husbilen om startbatteriet kroknat (utan tillgång till extern hjälp) på grund av min egen klantighet eller fallit för åldersstrecket...

Nåväl, jag har ögonen på M Sverige:s erbjudande på Noco Genius Boost XL GB50 för 1799 kr minus 10 % extra erbjudande = 1 619 kr. Eller storebror Noco GB70 för 2799 kr minus 10 % = 2519 kr

Nu söker jag erfarenheter från er:
Finns andra bättre erbjudanden på marknaden?
Vilka erfarenheter från skarpa lägen har ni?
Vad annat kan dessa användas till?
I vart fall GB70 verkar kunna ladda Litiumbatterier
God Fortsättning!
Åke
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Jag har tänkt beställa denna:


Den ska kunna starta upp till 4,0 L Diesel bilar
Powerbank (inkl trådlös)
LED-belysning ( inkl (flashlight, SOS, flash)
IP66

Ca 600:- inkl frakt nu. Avvaktar ett tag till om priset går ner. Är ju några månader till innan jag ska ta ut HB
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
För de som har startbatteriet i golvet i förarhytten går det bra med startkablar från bodelsbatteriet.

Bara ett tips.

Så gjorde vi tidigare :msn_thumbup:

Har ni, som vi, bytt till LiFePO4 batteri i bodelen, kolla att de kan släppa den startström som krävs. Våra kan inte lämna de upp mot 800A som krävs
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Har en Noco GB40, den klarar inte av att starta en iveco 3l diesel. Har försökt vid 2 tillfällen.
Vid senaste tillfället kopplade jag en 7A batteriladdare driven av bobatteriet via en inverter till startbatteriet. Efter 20 minuter startade jag bilen utan problem. Mitt startbatteri är dåligt, har nog blivit knäckt av B2B laddarna som drar 90A om bodelsbatterierna vill ta emot, och generatorn laddar inte omedelbart för miljöns skull
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag har köpt Noco GB70. Lika bra att satsa på den största modellen och den kan även hantera LiFePo (finns inga sådana startbatterier ännu till stora fordon). Hittade den billigare än via Motormännen på Batterionline. Jag passade på att köpa den smarta väskan till också.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Nu ramlar det in en hel del nyttig info, jag tackar alla för detta.

Det är trots allt viktigt för mig att startboostern i verkligheten (i praktiken) faktiskt kan starta min 3,0-motor. Det är väl så att det inte är själva boostern som ensam klarar jobbet utan det behövs ett inte alltför dåligt startbatteri, eller har jag missuppfattat hela upplägget?

Fler som har erfarenheter av vilka boostrar som klarar jobbet?
Åke
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det finns ju reklam och reklam och tester och tester, men är det skarpt läge så tror jag inte på saker som man kan stoppa i fickan verkligen kan dra igång motorn, fantasi siffror om kapaciteter och ström är standard. Tror inte mycket på de sk boostrarna som innehåller i princip ett motorcykelbatteri i en plastlåda, räcker att titta på arean på kablarna om det nu är koppar i dom. De kan vara mjuka och fina men 90procent kan var plasthölje ca 1kvmm är koppar.
Jag har bobatterierna kopplade så nära att det bara behövs en startkabel från pluspolen till startbatteriet. Det är startbatterier jag har som bobatterier. Sen har jag ett elverk som bara är gjort för batteriladdning.
Tittar man på ett fulladdat batteri 75ah har 720A i startström men en liten startbooster har 2000A!
Och nej jag tror inte på tomten heller.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Nu ramlar det in en hel del nyttig info, jag tackar alla för detta.

Det är trots allt viktigt för mig att startboostern i verkligheten (i praktiken) faktiskt kan starta min 3,0-motor. Det är väl så att det inte är själva boostern som ensam klarar jobbet utan det behövs ett inte alltför dåligt startbatteri, eller har jag missuppfattat hela upplägget?

Fler som har erfarenheter av vilka boostrar som klarar jobbet?
Åke
Det är till och med så att ditt startbatteri är så dåligt att du inte kan starta och din booster är inte laddad på en evighet. Då kan du ladda din booster via cigg uttaget på den bil som inte startar. Kan inte tiden men när den är laddat så flyttar du den till startbatteriet och vips så är du igång.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Ja det finns ju reklam och reklam och tester och tester, men är det skarpt läge så tror jag inte på saker som man kan stoppa i fickan verkligen kan dra igång motorn, fantasi siffror om kapaciteter och ström är standard. Tror inte mycket på de sk boostrarna som innehåller i princip ett motorcykelbatteri i en plastlåda, räcker att titta på arean på kablarna om det nu är koppar i dom. De kan vara mjuka och fina men 90procent kan var plasthölje ca 1kvmm är koppar.
Jag har bobatterierna kopplade så nära att det bara behövs en startkabel från pluspolen till startbatteriet. Det är startbatterier jag har som bobatterier. Sen har jag ett elverk som bara är gjort för batteriladdning.
Tittar man på ett fulladdat batteri 75ah har 720A i startström men en liten startbooster har 2000A!
Och nej jag tror inte på tomten heller.
Starthjälp som kan ligga oladdad - Biltema Starthälp Premium
 
F

F.d. 22252

Guest
En bil som är väldigt lättstartad och det inte är ordentligt kallt så går det kanske dra igång bilen men det är ju bara några sekunder man har på sej sen är det kört. Finns ju ofta en orsak till att en bil inte startar och de problemen blir ju väldigt aktuella när det blir kallt. Med personbilen fick jag hjälp av mekonomen som hade ett riktigt fint instrument trodde det var tjuvström eller batteriet men det var generatorn. Så bästa tipset sett till min erfarenhet att låta en kompetent verkstad mäta och med dagens instrument och någon som kan använda det så kan man få fram felet och det tar bara några minuter. Däremot biltemas 450kr instrument kunde inte hitta felet så det går bort.
Tror att man i första hand ska åtgärda problemet istället för att förlita sej på rena nödhjälps startare, ser man till priset så kan kanske ett mindre men bra bilbatteri fungera som nödstart som klarar en del nötande.
Sen får man inte glömma att en motor som inte är i god kondition oftast är väldigt svår att få igång när det blir kallt.
En sak som det är lätt att bli lurad av är om startmotorn är dålig den snurrar och går så man misstänker inte den men det är för lågt varv. Jag vet inte om ett diagnosinstrument kan visa alla parametrar med laddning osv.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag köpte hjälpstart 4 i 1 på Jula (är på kampanj nu) för några år sedan, den har även inbyggd kompressor.
Den hoppar mellan sommarbilen och skogsbilen och har funkat varje gång den använts att både starta trötta bilar och pumpa tomma däck.
Jag har stått och funderat på en sådan den med kompressor får att kunna fylla på luft om man skulle råka ut för en pyspunka, men det sitter ju bara ett litet blybatteri i dom så det vanliga batteriet får ju inte vara för dåligt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Nu ramlar det in en hel del nyttig info, jag tackar alla för detta.

Det är trots allt viktigt för mig att startboostern i verkligheten (i praktiken) faktiskt kan starta min 3,0-motor. Det är väl så att det inte är själva boostern som ensam klarar jobbet utan det behövs ett inte alltför dåligt startbatteri, eller har jag missuppfattat hela upplägget?

Fler som har erfarenheter av vilka boostrar som klarar jobbet?
Åke
Finns en massa filmer på youtube om tester av olika starthjälp en del är riktigt seriösa och efter att ha botaniserat där valde jag bort det alternativet.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
För några år sedan hade jag dåligt startbatteri på min servicebil.
När jag blev stående efter ett jobb ute i mörkaste Småland provade jag att trycka in två kablar i mitt litiumbatteri till borrmaskinen.
Väntade 10min och provade, och bilen startade.
Efter det såg jag till att åtminstone ett av dessa batterier var laddade.
Fick användning av det vid fler tillfällen....
 
Toppen