• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Startbekymmer

morcam20

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2024
Hej
Jag har fått ett återkommande fenomen som jag blir lite orolig över. Min bil är 2013 års modell av Fiat Ducato med automatlåda. Bildelen är från 2012 tror jag men det skiljer kanske inget mellan 12-13 års motorer?

Det som händer är att när jag kört en längre sträcka (flera mil alltså) och stänger av bilen för att sedan försöka starta igen, så tänder den men beter sig ungefär som när startspärren slår till. Den tänder men startar inte.

Har testat olika varianter med att sätta växellåda i friläge och även tvärt om, alltså växel i, spelar ingen roll.

Bilen har dock alltid startat efter ett par tre försök.

Någon som känner igen fenomenet? Har själv inga teorier förutom att startbatteriet är från när bilen inköptes och kanske att det börjar bli dåligt?

Tacksam för tips och svar på denna fråga.

Mvh M Hall
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Ånglås kunde man ju förr få på gamla bensinare. Funderar på om det kan hända på en diesel om man samlat på sig en del vatten i tanken. Finns ju Vattenavskiljare ihop med filtret på en del dieslar men kanske var mer vanligt förr?
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
För mig låter det som om det blir luft i bränslesystemet som sedan försvinner under startförsöken. Hur beter den sig om den stått avstängd under ex en natt?
Systemet är ju självluftande och det sker med hjälp av matarpumpen i tanken denna surrar normalt när man slår på tändningen, vänta tills att den slutar låta innan du vrider till startläge.
Hälsningar
Peter
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Vi har haft något liknande, att bilen inte startat direkt några gånger. Pratade med Husbilslandets kundmottagning, när jag kom fötbi. Han sa att jag ska använda den andra startnyckeln och se om problemet fortsätter. Gjorde så och problemet är borta. Jag skulle återkomma till honom om fortsatt hjälp, men har inte haft tillfgälle ännu. Använder den "klumpiga" nyckeln nu.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Hej
Jag har fått ett återkommande fenomen som jag blir lite orolig över. Min bil är 2013 års modell av Fiat Ducato med automatlåda. Bildelen är från 2012 tror jag men det skiljer kanske inget mellan 12-13 års motorer?

Det som händer är att när jag kört en längre sträcka (flera mil alltså) och stänger av bilen för att sedan försöka starta igen, så tänder den men beter sig ungefär som när startspärren slår till. Den tänder men startar inte.

Har testat olika varianter med att sätta växellåda i friläge och även tvärt om, alltså växel i, spelar ingen roll.

Bilen har dock alltid startat efter ett par tre försök.

Någon som känner igen fenomenet? Har själv inga teorier förutom att startbatteriet är från när bilen inköptes och kanske att det börjar bli dåligt?

Tacksam för tips och svar på denna fråga.

Mvh M Hall
Hej
Hade exakt samma symptom som du på vår Iveco, du kanske också har den motorn, 3,0 L
Visade sig efter lång tid o mycke felsökande att det var startmotorn.
Orsaken var att den gick för trögt o drog därför för mycket ström vilket inte motorns styrdator gillade.
Åkte med detta problem i över ett år och var på ett antal olika verkstäder innan jag till slut bytte startmotor i Oktober förra året, har inte haft några startproblem sen dess.
Startmotorn skickade jag efter på Auto Doc på nätet för ca 1800 sek inkl frakt.
Kan va värt att pröva.

Hejs
Claes 105
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Hej
Hade exakt samma symptom som du på vår Iveco, du kanske också har den motorn, 3,0 L
Visade sig efter lång tid o mycke felsökande att det var startmotorn.
Orsaken var att den gick för trögt o drog därför för mycket ström vilket inte motorns styrdator gillade.
Åkte med detta problem i över ett år och var på ett antal olika verkstäder innan jag till slut bytte startmotor i Oktober förra året, har inte haft några startproblem sen dess.
Startmotorn skickade jag efter på Auto Doc på nätet för ca 1800 sek inkl frakt.
Kan va värt att pröva.

Hejs
Claes 105

Jag löste också ett liknande årslångt problem vid start med varm motor med startmotorbyte.
Nu startar bilen som den skall.

Krister.
 
F

F.d. 22252

Guest
Finns det en manuell pump för att få fram diesel så kan man ju känna på den och utesluta att det kommer luft den vägen kostar ju inget.
Man kan ju testa med startkablar från bobatteriet då borde den ju starta direkt om det är batteriet. kostar ju inget.
Fast det låter som att det kan vara ett startspärrsproblem, kanske nyckelbatteriet behöver bytas det märker man ju om man testar räckvidden.
 

morcam20

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2024
Tack för alla svar. Ska faktiskt prova med den andra nyckeln som vi använder mer sällan. Kan ju vara batteriet i startnyckeln som börjar ge sig. Återigen tack för alla goda tips!!

Mvh
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Själsugande dieselpumpar brukade ha en liten spak att lufta/pumpa fram bränsle om man kört tomt & därmed fått in luft i systemet. Dom flesta moderna dieslar, common rail, har en matarpump i tanken, som trycker fram bränsle till högtryckspumpen som sitter på motorn.
Om man fått luft i en modern diesel så brukar dom gå att ”lufta” genom att köra startmotorn med gaspedalen nedtryckt i botten. Alternativt lossa någon koppling tills det sprutar ut bränsle med påslagen tändning. Matarpumpen bak är ju elektrisk. Dom brukar sakna luftningsanordningen på högtryckspumpen som fanns på dom gamla.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Har en ide till att det är något fel på ventilationen i tanken då blir det undertryck där som suger tillbaka bränslet, brukar höras som ett pysande ljud när man öppnar locket för att fylla på bränsle, lät så om personbilen igår, mätaren visar fel och jag misstänker att plasttanken kan ha deformerats.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
På våran förra bil en 2004, så när vi kört några mil och stannat så efter en stund så var den svårstartad. Det visade sig att dieselfiltret läkte lite grann och efter åtdragning så var problemet borta.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Har en ide till att det är något fel på ventilationen i tanken då blir det undertryck där som suger tillbaka bränslet, brukar höras som ett pysande ljud när man öppnar locket för att fylla på bränsle, lät så om personbilen igår, mätaren visar fel och jag misstänker att plasttanken kan ha deformerats.
Jodå, svärmor hade en bil en gång som hon försökte tanka, men fick i bara 15liter när den var nere på rött på mätaren. Den hade sugit ihop plasttanken, så det blev byte av tank. Men ett visst undertryck (måttligt) är rätt vanligt på moderna bilar pga EVAP kraven. Så ett pysljud kan det bli ändå, men det skall vara kortvarigt, mer som ett ”poff” utan efterföljande längre pysljud. Hon lyckades dessutom byta till en annan bil med liknande fel, fast den hade ståltank, så den var knepigare att förstå felet på. Men stannade den eller man stängde av den, så gick den inte att starta på 20min.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har en liknande upplevelse, vi var ett gäng grabbar som skulle på tältsemester i Norge, i en gammal jänkare i början på 80-talet.

Vi tankade upp den fullt, och då rann bensinen ur tanken. Fort som tusan in under bilen och kollade, tankens slanganslutning hade 3 rör, men bara slang på 1 (till bränslepumpen), goda råd fanns det inte tid till, vi monterade en stump bränsleslang mellan de tomma rören, och vips så stannade den dyrbara vätskan kvar i tanken :)

När vi kommit 10mil närmare Norge, gnällde chauffören att soppan snart var slut, vaa, inte möjligt tänkte vi, nästan 100L på 10mil, det måste ha läckt ändå tänkte vi, (och vart den tagit vägen kom vi aldrig på), men när vi böjde oss under bilen så var den stora plåttanken ihopsugen.:eek:

Vi fick loss tanklocket och fixade ventilation i det, sen gjorde vi Norge med en törstig gammal jänkare som bara rymde 20L i tanken, det blev många tankningar den semestern :cool:
 

morcam20

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2024
Hej alla och tack för tipsen. I helgen när vi var ute med husbilen så startade den inte när vi skulle rulla vidare. Har nu bytt batteri och hoppas att det är det som gjort att bilen spökat. Återkommer med resultat efter nästa helg:msn_thumbup:

Mvh M Hall
 

morcam20

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2024
Var ute nu i helgen och med nytt batteri startade bilen som den ska! Hoppas att det håller i sig. Har nu även fått byta bodelsbatteri då även det sade godnatt. Hoppas nu att allt ska fungera bra. Batterierna var nog kring tio år så det var hög tid för byten!!

Tack för tipsen jag fått och med facit i hand skulle vi nog ha bytt batterierna för några år sedan. Det blir ett tips till alla med åldrande batterier, både när det gäller start- och bodelsebatteri.

//M Hall
 
Toppen