• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteriets urladdningskaraktäristik vid låga belastningar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ett fulladdat konventionellt blybatteri skall ha c:a 12,7 Volt vilospänning om jag minns rätt. Det är också vad kontrollpanelen i vår bil visar för startbatteriet när bilen stått stilla några timmar, så det verkar ju OK. Jag har några gånger märkt att när tändningen fått stå på en stund, typ 20 minuter, så sjönk spänningen till 12,2 V vilket var lägre än jag väntade mig. En stund efter att tändningen slagits av var nivån åter på 12,7. Belastningarna vid påslagen tändning var: främre varselljus 2*21W och kupefläkt på lågvarv, plus naturligtvis alla styrenheter för motorn mm som går igång så snart tändningen slås till.

Är det någon som vet om en spänning på 12,2 V är normalt efter 20 minuter för ett friskt batteri, med de aktuella belastningarna? Vid första tillfället var batteriet (FIAT original) 2 år och vid andra tillfället 3 år. Det har aldrig varit urladdat så länge vi haft det, och jag har aldrig sett några tecken på dålig kapacitet i övrigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen