• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteriet

A

Annes

Guest
Är så man drar sig för att ställa frågan ............... men jag hittar inte startbatteriet. Jo så illa är det .... Avvaktar instruktionsböcker till min Burstner Nexxo T620G /Ford Transit årsmod 2010/. I avvaktan på dess ankomst söker jag leta mig fram. Fått uppgift om att det ska sitta under förarstolen, men pyttsan - ser ingen öppning. Kan möjligen skymta någon kabel via något litet hål, men förefaller vara hermetiskt tillslutet i övrigt. Annat tips är under mattan vid pedalerna; "kan vara en lucka etc där". Ack o nej bara en matta som kantvis går in under andra inkläden. Tröstar mig vid att jag haft hjälp vid mitt letande - dock med samma suck .......och inget batteri.
Kanske kommer det fram bara det våras, eller få jag något tips från någon av Er. Tack på förhand. Annes
 
A

Annes

Guest
Sv: Startbatteriet

Tack !

Hade kanske hoppats på att det skulle vara lite smidigare att komma åt. Man vill väl emellanåt göra en koll av sina batterier. Kanske för att kolla dest. vattnet. En del batt. är ju förslutna så att inte detta erfordras, men när jag fick se att nivån i "husbatteriet" var låg så kom tanken på att också titta till startbatteriet. Stort TACK för svaret. /Annes
 
Senast redigerad av en moderator:
A

Annes

Guest
Sv: Startbatteriet

Tack för alla svar !

Jo kanske var min förhoppning att det skulle vara enklare att göra en kontroll av batteriet. Tittade till bodelsbatteriet och fann låg nivå på dest. vattnet och ville då också göre en kontroll av startbatteriet. En del batterier är ju slutna och då går det ju inte att göra denna kontroll, men det vet man ju inte förrän man är förvissad om batterityp.
Laddningspolen i motorutrymmet hade jag klart för mig. Men undrar över behovet av att nyttja denna då väl såväl start- som bodelsbatterier laddas upp vid anslutning i väggen med 220 v, eller har jag missat något där ?
Tack alla Ni är GULD värda ! Konstaterar Er villighet att dela med Er och Ert engagemang
för oss nya.
/Annes
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Startbatteriet

Tyvärr, Annes,
Vanligtvis laddas bara bodelsbatteriet via elnätet och inbyggd laddare.

Startbatteriet får/måste man ladda med en lös laddare till elnätet.

moderna "elektronik-boxar" kan ha helt olika funktioner beroende på
fabrikat, model eller "årsmodell"!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Startbatteriet

DCE blocket har automatikk for ladning av startbatteri ved behov, denne fungerer selv om ladere er koblet rett på bobatteri. Bobatteri over en spenningsgrense og startbatteri under en annen og releet slår inn og kobler de i parallell.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteriet

Tyvärr, Annes,
Vanligtvis laddas bara bodelsbatteriet via elnätet och inbyggd laddare.

Startbatteriet får/måste man ladda med en lös laddare till elnätet.

moderna "elektronik-boxar" kan ha helt olika funktioner beroende på
fabrikat, model eller "årsmodell"!

På vår husbil, en Hobby med Fordchassie, prioriteras startbatteriet vid laddning med anslutning till elnätet. Först laddas startbatteriet och när det är fulladdat påbörjas laddning av bodelsbatteriet.

Jag har i och för sig inte kollat detta men en tekniker på Forsbergs förklarade detta för oss när vi hämtade bilen och han verkade bra insatt i bilens funktion.
 
A

Annes

Guest
Sv: Startbatteriet

Tack för alla svar !
Kansk är det trots allt så, att mitt startbattteri först blir laddat och därefter det andra. Min husbil är en Burstner Nexxo/2010 på fordbilsschassi. Men ska kolla upp detta.
Stort TACK till Er alla.
Hälsningar fr. Annes
 
Toppen