• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteriet laddar inte!

F

F.d. 5899

Guest
Hej
Under färd på vår fiat-05 började plötsligt varningslampan till batteriet lysa
Vilket då innebär att det ej tar någon laddning
Vad kan detta bero på?
Någon som har haft samma problem och en enkel lösning?
Jobbigt om batteriet tar slut på motorvägen :wideeyed:

Mats
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteriet laddar inte!

Kolla även att +kabeln sitter fast på generatorn. Är batteriets - pol ordentligt ansluten till chassiet. (Detta fel brukar dock ge flera felyttringar).
Jan-Evert
 
F

F.d. 7

Guest
Sv: Startbatteriet laddar inte!

troligen så är det Kolen/ laddrelät i generatorn som är kasst. Är det en bosch generator brukar det vara enkelt att byta själv och kostar en hundring, men är det inbyggt i generatorn är det lättare med verkstad, dock dyrare
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Startbatteriet laddar inte!

Hej Mats!

Kan berätta att i våras började laddningslampan på våran bil att blinka, först med flera minuters mellanrum, men sedan allt oftare. Vi har också en Fiat-05. Kollade alla kablar och kontakter under huven, men inget hjälpte. Trots allt så verkade generatorn ladda, strömmen till bodelsbatteriet varierade inte i takt med lampans blinkningar. Den strömmen kan man avläsa på panelen på våran bil och även batterispänningarna.


Kom då att tänka på att kylskåpets 12 V styrs av D+ spänningen från generatorn. Om den spänningen är för låg så lyser laddningslampan också. Om jag lossade den kontakt på EBL:en som går till kylskåpet så slutade lampan att blinka och kopplade jag in kylskåpet igen så blinkade den.

Nu kommer det "lustiga". Efter några i och urkopplingar så slutade lampan att blinka och det har den inte gjort på hela sommaren. Fast nu börjar den väl när jag skrivit detta.

Du kan väl börja med att kolla på panelen om batterispänningen ökar när motorn går, och även kolla om det går någon ström till bodelsbatteriet. Sedan kan du lossa kontakten till kylskåpet på EBL:en och se om det händer något. Om du har EBL 99 så har kontakten fyra stift och heter Block 1. Det är hylsa 3 som är D+. Den skall ha spänningen 12 V när motorn går.

Birger
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Startbatteriet laddar inte!

Har laget et enkelt flytskjema på fremgangsmåte for feilsøking. Det er på en enkel generator som jeg regner med det er i din bobil også. Ved Euro gravene er generatorene blitt mye mer avansert og mange lader ikke når bilen kjører i motbakker eller belastes på annen måte. Generatoren lader kun når motoren går lett slik at det ikke benyttes for mye drivstoff så utslippene blir for høye.
 

Bilagor

  • b1.pdf
    29,1 KB · Visningar: 57

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Startbatteriet laddar inte!

Hej!

Måste bara få smyga in i denna tråd, efter som jag har ett liknande problem. Bilen en Hymer 674 2009. När man har varit kopplad till 230 ström och drar ur kabeln visar panelen 0 laddning av startbatteriet och kylskåpet känner inte heller av batteriet, utan varnar med röd lampa. I samband med detta går även säkringen till belysningen i främre delen av bilen. Jag slår av huvudströmmen på elblocket ( EBL 99 ) och panelen visar OK igen, även kylskåpet. Säkringen måste bytas. MEN, om jag slår av huvudströmmen på elblocket och SEDAN drar ur strömkabeln och sedan slår på huvudströmmen igen är allt i sin ordning. Inte lätt att förklara, men jag hoppas någon förstår och kanske har en idé eller tipps på vad det kan vara. Själv är jag :confused::mad::(
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Startbatteriet laddar inte!

Tydligen en besvärlig fråga. Kul att det är något som alla dessa husbilsåkare går bet på, :wall: annars är det ju inte mycket. Jag har fått tid på Sjölins i Växjö på fredag. Ska bli kul att se vad de hittar.
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Startbatteriet laddar inte!

Hej igen!

Nu har vi varit hos Sjölins i Växjö och kollat upp felet. Dessförinnan hade vi bilen hos Alvesta bilservice och de satte in ett extra bodelsbatteri, stödben och stänkskydd. Inte vet vi vad som hände :confused: men "felet" finns inte längre. Hur de än letade så hittade de ingenting. Antingen rättade felet till sig vid batteri inkopplingen eller har det varit fel på våran strömkabel :wideeyed:. Hur som helst är vi glada igen!!! :D
 
Toppen