Frågan är om det handlar om batteriernas kvalitet, som påverkar livslängden och olika konsumenters bedömning av dem.
Eller kan det vara hur de används som påverkar livslängden?
Vi vet ju att djupurladdningar förkortar livslängden rejält.
Vad vi även vet är att om de laddas till fel spänning, som det kan bli beroende på bilens laddningspänning, som varierar rejält med olika generatorer. I husbilar är det varierande klass på den i bilen inbyggda laddaren bl.a.
I de flesta husbilar finns underspänningslarm, som bryter exis värmen om batterispänningen understiger 10,8 V, eller i närheten av den spänningen, avsikten är att skydda batteriet och att verkligen de saker som drivs får rätt spänning.
Underspänningslarmet kan säkert varierar flera tiodelar av en Volt mellan olika bilar och fabrikat.
Andra säger sig få ut flera nätter med värmen på och skryter om sitt batteri, andra kör slut på bodelsbatteriet under en natt.
Skillnaden kan vara att någon bara kör värmen 8 timmar, andra kör värmen 14 timmar per dygn, och vilken inomhustemp man valt spelar stor roll för strömförbrukningen. Liksom bilens isolation och den yttertemp man använder bilen med värme. Inomhusbelysning och bruk av TV förkortar batteriets livslängd betydligt.
Så att jämföra batterier på det sätt som beskriv i denna tråd är knappast någon bra ide.
Men visst är det svårt att välja bästa batteri?
En grundregel är att ett blybatteri inte skall användas, det skll bara finnas där med 12 Volt, om man skall få ut max livslängd.
Eller cyklas så lite som möjligt.
Vet ni vad världens bästa fråga är?
Jo: "hur vet du det?"
Någon som vet saker verkar i många fall bara tro det han säger.
Skall man lära sig något användbart nyttigt så måste man veta och inte tro.
Därför måste man ifrågasätta, med frågan : hur vet du det?
Roysan