• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteri

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej! Vad tror Ni batteri kunniga om ett Exid premium EA 1090 carbon boost 100Ah EN 900 som startbatteri. Eller är det bättre att satsa på ett Biltema batteri med 4 års garanti?
Efter 9 år vill det gamla batteriet gå i pension.
Tacksam för svar

Hälsningar Sanddammaren
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Biltema säljer kinesiska lågprisbatterier, så jämförelsen blir ojämn.
Men är kostnaden det viktigaste, så funkar ett sådant så klart.
Att kolla vikten på de batterier man jämför skvallrar lite om kvaliteten också, tyngre=bättre startbatteri.
Kolla på färska tester, de skvallrar ju lite om egenskaper, t.ex extrema köldegenskaper ifall det är viktigt.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Hej! Vad tror Ni batteri kunniga om ett Exid premium EA 1090 carbon boost 100Ah EN 900 som startbatteri. Eller är det bättre att satsa på ett Biltema batteri med 4 års garanti?
Efter 9 år vill det gamla batteriet gå i pension.
Tacksam för svar

Hälsningar Sanddammaren
Personligen lägger jag mer än gärna en slant extra på kvalitet, speciellt när det gäller just startbatteri.
Om dom är bättre än Biltemas kan jag inte svara på, men man brukar få det man betalar för...
och ibland kan man faktiskt ha tur och hitta bra erbjudande, som man kan utnyttja.
Kolla detta från t.ex Mekster,
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
PeterK, du säger att BILTEMA:s batterier är billiga Kinesiska lågprisbatterier.
Jag har aldrig hört talas om var de får sina batterier ifrån.
Inget tyder på Kina på specifikationerna eller typskylten. Inte ens felstavningar som är typiskt Kina.

Hur vet du detta?

Roysan
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Oavsett tillverkningsland, kan detta test vara av värde för en batterispekulant.
från denna sida:
(Biltemas batteri näst sämst i test.)
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Från min sida är detta ingen inlägg om vilket batteri som är bäst eller sämst. Jag bara konstaterar att testen är publicerad för snart åtta år sedan. Det är kanske giltigt fortfarande men det har förhoppningsvis hänt en del på åtta år för alla märkena.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Oavsett tillverkningsland, kan detta test vara av värde för en batterispekulant.
från denna sida:
(Biltemas batteri näst sämst i test.)
Kollade din länk! Kanske vore värt att berätta att det var bly syra batterier i testet och inte AGM.

ETC Battery and FuelCells Sweden AB har för Testfaktas räkning testat prestanda och livslängd på åtta olika startbatterier på den svenska marknaden. Batterierna i testet är 12 V-batterier av bly-syratyp med en kapacitet på mellan 55 och 64 Ah. Storleken på batterierna är L2.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
PeterK, du säger att BILTEMA:s batterier är billiga Kinesiska lågprisbatterier.
Jag har aldrig hört talas om var de får sina batterier ifrån.
Inget tyder på Kina på specifikationerna eller typskylten. Inte ens felstavningar som är typiskt Kina.

Hur vet du detta?

Roysan

Biltema skyltar av självklara skäl inte med var deras produkter tillverkas, och tyvärr kan jag inte bekräfta exakt var de kommer ifrån.
Men vi kan vända på frågan, vilka lågprismärken tillverkar sina batterier i västvärlden.
Det som talar starkt för "lågpris-kinaprodukter" är först såklart de "låga priserna" men även den ojämna kvaliteten, samt bristfällig kvalitetskontroll.
Det finns även lågprisproducenter i andra asiatiska länder, men Kina dominerar stort.
Det finns många negativa erfarenheter att läsa om Biltemas batterier, även deras elcykelbatterier.
Biltemas alla återkallelser på deras produkter vittnar även om det.
Jag handlar själv regelbundet på Biltema, allt är inte "dåligt" där, men man får oftast en kvalitet i förhållande till priset.
T.ex Apple's produkter tillverkas också i Kina, men de har inte valt lågprisalternativet.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Frågan är om det handlar om batteriernas kvalitet, som påverkar livslängden och olika konsumenters bedömning av dem.
Eller kan det vara hur de används som påverkar livslängden?

Vi vet ju att djupurladdningar förkortar livslängden rejält.
Vad vi även vet är att om de laddas till fel spänning, som det kan bli beroende på bilens laddningspänning, som varierar rejält med olika generatorer. I husbilar är det varierande klass på den i bilen inbyggda laddaren bl.a.

I de flesta husbilar finns underspänningslarm, som bryter exis värmen om batterispänningen understiger 10,8 V, eller i närheten av den spänningen, avsikten är att skydda batteriet och att verkligen de saker som drivs får rätt spänning.
Underspänningslarmet kan säkert varierar flera tiodelar av en Volt mellan olika bilar och fabrikat.

Andra säger sig få ut flera nätter med värmen på och skryter om sitt batteri, andra kör slut på bodelsbatteriet under en natt.
Skillnaden kan vara att någon bara kör värmen 8 timmar, andra kör värmen 14 timmar per dygn, och vilken inomhustemp man valt spelar stor roll för strömförbrukningen. Liksom bilens isolation och den yttertemp man använder bilen med värme. Inomhusbelysning och bruk av TV förkortar batteriets livslängd betydligt.

Så att jämföra batterier på det sätt som beskriv i denna tråd är knappast någon bra ide.
Men visst är det svårt att välja bästa batteri?

En grundregel är att ett blybatteri inte skall användas, det skll bara finnas där med 12 Volt, om man skall få ut max livslängd.
Eller cyklas så lite som möjligt.

Vet ni vad världens bästa fråga är?
Jo: "hur vet du det?"

Någon som vet saker verkar i många fall bara tro det han säger.
Skall man lära sig något användbart nyttigt så måste man veta och inte tro.
Därför måste man ifrågasätta, med frågan : hur vet du det?

Roysan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har ett gammalt AGM som startbatteri som jag misshandlade de första åren, var inte sällan tomt (ingen underhållsladdning) när man skulle hämta husbilen på fredag em. så det var bara att koppla på startboostern för att få igång den.
Ja så här kunde man ju inte ha det, så det första jag enkelt kunde fixa var att få bort förbrukare som inte hör till bildelen, så jag drog ny matning från bobatteribanken till stereon, navigatorn m.m. det blev bättre men den klarade inte längre stillestånd, jag hade ju kunnat bytt till nytt startbatteri, men nästa åtgärd blev underhållsladdning via en införskaffad Votronic duo och solpaneler, nu blev det mycket bättre, 1år senare fick även den ge plats för en Renogy dc/dc med inbyggd mmpt regulator i samband med byte till Lithiumbatt. i bodelen.
Idag har jag bra laddning till mitt gamla startbatteri vid stillestånd bara från solpanelerna, och startbatteriet levererar som om det vore nytt, så lite impad av det batteriet är jag, minns inte märket på det, men det är nog ett vanligt känt märke.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Trådskaparen skrev: Hej! Vad tror Ni batteri kunniga om ett Exid premium EA 1090 carbon boost 100Ah EN 900 som startbatteri.
Detta är inte ett AGM batteri.

Vad gäller Biltema har dom flera batterityper som har 4 års garanti.
Om trådskaparen frågade efter Biltemas AGM framgår inte.
 
Toppen