• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startbatteri test

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Jag har tre batterier stående i garaget. Hur kontrollerar man att dom fortfarande fungerar? Jag antar att det inte räcker med voltmätare.

Sv: Startbatteri test

Jag har tre batterier stående i garaget. Hur kontrollerar man att dom fortfarande fungerar? Jag antar att det inte räcker med voltmätare.
Hej
1: Har dom ingen spänning eller tappar fort spänning efter uppladdning så är dom kass.
2: Håller dom spänning så kolla med syraprovare (gäller Syrabatterier) har alla celler samma syravikt så kan dom vara OK.
3: Övriga kan kollas med att koppla en 12 volts billampa över polerna o mäta spänning.
Sjunker dom inte under 12 v efter ett par timmar så kan dom vara OK.
4: Är ett OK batteri gammalt (=> 6 år) o inte använt under flera år så är det inget att ha iallafall enligt min mening.
Ps Nu kommer batteriexperterna på forumet att ta vid. DS
:cool:

Tillbaka
Toppen