• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startbatteri test

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Jag har tre batterier stående i garaget. Hur kontrollerar man att dom fortfarande fungerar? Jag antar att det inte räcker med voltmätare.

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025
Sv: Startbatteri test

Jag har tre batterier stående i garaget. Hur kontrollerar man att dom fortfarande fungerar? Jag antar att det inte räcker med voltmätare.
Hej
1: Har dom ingen spänning eller tappar fort spänning efter uppladdning så är dom kass.
2: Håller dom spänning så kolla med syraprovare (gäller Syrabatterier) har alla celler samma syravikt så kan dom vara OK.
3: Övriga kan kollas med att koppla en 12 volts billampa över polerna o mäta spänning.
Sjunker dom inte under 12 v efter ett par timmar så kan dom vara OK.
4: Är ett OK batteri gammalt (=> 6 år) o inte använt under flera år så är det inget att ha iallafall enligt min mening.
Ps Nu kommer batteriexperterna på forumet att ta vid. DS
:cool:

Toppen