• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startbatteri i Spanien.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Mitt startbatteri från Biltema, bara 6 och ett halvt år gammalt, gav plötsligt upp andan i går. Jag pratade med ortsbefolkningen och det verkar som om bilbatterier i Spanien är dyrare än i Sverige! Någon som vet var man får tag på ett startbatteri till rimligt pris i Santa Pola? Vad heter Biltemas motsvarighet i Spanien?

GB kommer till Alicante sent i kväll och jag måste möta henne där!

Jappe

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: Startbatteri i Spanien.

Lågpris biltillbehör är det dåligt med i Spanien , jag hade börjat på de stora varuhusen , här har jag sett bilbatteri. En annan lösning är att söka på en bilskrot. Det krockas ju en hel del nya bilar i Spanien. Lycka till!

F

F.d. 55451

Guest

Har du start-kabel för att få hjälp från din bodelsbatterier.
Även om jag bara har 11,2 volt på alla batterier - de starter mycket bättre än start batteri av ~ 11,7 volt.
;)

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Ett rent fritidsbatteri klarar ej startströmmar på flera hundra ampere.
För övrigt bör man ej gå under c:a 12.2 V för att bibehålla en lång livslängd.

Jojje

F

F.d. 55451

Guest

Har använt 70 A fritids batteri i mer än 5 år som startbatteri för 2,5 L motor.
Fritid batteriet inte är gel eller AGM - endast stabiliserad vätska - och markerade användbar som ett startbatteri och fritidsbatteri.
Inköpt på Aldi till discount pris.
Om du Jappe, börjar kabel för ett tag innan start - laddas batterie (långsamt) genom bodelsbatterierne.
Startbatteriet tar inte imot mer än som önskes.

Jag förhåller mig till realiteter - och överväger att sluta att lämna uppgifter från världens realiteter mot bastant teoretiskt inspirerad åsikter.
Gider ikke alt det snak. :mad:

F

F.d. 25331

Guest

STARTBATERIET har klarat sig ganska länge,bra bateri finns på skroten,du kan även utrusta med startvev bra i alla väder,säger smålängingen Rolf som du gorde sällskap
med,hoppas du får trevligt med din kvinna. God Jul till er.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Kontroller at det virkelig er batteriet og ikke standardfeilen med jordingen som er røket. Det finnes flere tråder med bilder av det problemet og oppskrifter på reparasjon, et startbatteri dør ikke plutselig, men over tid (unntak for en kortsluttet celle - 2 volt mindre spenning gir dårlig start).

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Problemet löst! Jag tog Freja, min aluminiumspringare och for iväg till en bilverkstad i närheten. Jag valde en Ferrariverkstad (!) eftersom jag inbillar mig att de har skickliga mekaniker! Vi kom överens om villkoren och kl. 13.00 kom en kille till Camping Bahia och bytte batteriet på plats! Snabbt och prisvärt! Så går det inte till i Sverige!

Ferrarigubbe.jpg

Jappe

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

155 euro för batteriet vilket väl är normalt. Däremot 20 euro för leverans en timme efter beställningen, urmontering av det gamla batteriet + inkoppling av det nya batteriet och allt detta utfört av en fackman på min plats på Camping Bahia, det tycker jag är synnerligen prisvärt! :):):)

Ska jag reklamera Biltemas batteri som bara höll i drygt 6 och ett halvt år? :D

Jappe

smocken

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2025

HEJ JAPPE!

Har sålt batteri i över 40 År. Är lite intresserad av batteriet du köpt.
Har du möjlighet att läsa av AH , EN + siffror Fabrikat. Exide/tudor tillverkas i Spannien men inte alla modeller.
Jag förutsätter att det är ett startbatteri. Lite kul att veta vad det är för skillnad på batteri som är för nordisk klimat. Vi har även i norden batteri för syd europa.
Livet för ditt gamla batteri är ok oftast ligger det på 3-6 År.
Priset med montering är helt OK.

Uno Larsson¨
Skräpet hälsar

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Hej! Just nu har jag ingen lust att gå ut ock kolla batteridata! Det enda jag vet är att det är på 90 Ah. Att det är ett startbatteri utgår jag ifrån.

Jag sitter här och väntar på besked från GB om när hennes försenade flight kommer till Alicante. Hon skulle lämnat Säve flygplats (Ryanair) kl. 20.00 men ringde just och sa att hon och de andra passagerarna skulle bussas till Landvetter där "deras plan" förväntas landa nån gång i kväll! Giv mig styrka! Bara det inte blir som förra året när hon landade i Faro (Portugal), 3 dygn försenad! Ska det vara så förbenat svårt att konstruera flygplan som fungerar även när det är lite väder?
(Bygger inte japanerna flygplan?)

Jag ska försöka komma ihåg att kolla batteriet i morgon och då hör jag av mig!

Jappe

F

F.d. 29752

Guest

Mitt startbatteri från Biltema, bara 6 och ett halvt år gammalt, gav plötsligt upp andan i går. Jag pratade med ortsbefolkningen och det verkar som om bilbatterier i Spanien är dyrare än i Sverige! Någon som vet var man får tag på ett startbatteri till rimligt pris i Santa Pola? Vad heter Biltemas motsvarighet i Spanien?

GB kommer till Alicante sent i kväll och jag måste möta henne där!

Jappe

Carrefour har en lågpriskedja för bilreservdelar som heter FeuVert. Ligger för Torreviejas del på samma område som varuhuset.

Pehr

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det spanska batteriet höll bara i drygt 4 år. Jag ska byta ut det mot ett Biltema 88Ah för 1049 spänn. Få se hur länge det lever fast det kanske jag inte lyckas med. Jag har ju fyllt 75 så jag kanske inte får uppleva det nya batteriets dödsdag. :angel:

Jappe

F

F.d. 52959

Guest

Det spanska batteriet höll bara i drygt 4 år. Jag ska byta ut det mot ett Biltema 88Ah för 1049 spänn. Få se hur länge det lever fast det kanske jag inte lyckas med. Jag har ju fyllt 75 så jag kanske inte får uppleva det nya batteriets dödsdag. :angel:

Jappe

Hej jag köpte nytt batteri på Eroski när mitt slutade fungera i Calpe. Jag
hade dock ett reservbatteri med så jag tog mig till ett Eroskivaruhus. Minns inte nu, var jag köpte det för ca en tusenlapp.
Mvh

Toppen