Trots att jag laddat batterierna var tredje vecka hela vintersäsongen via husbilens Elektroblock, visade det sig att startbatteriet var dött (sulfaterat), då jag nu skulle starta bilen. Anledningen till att batteriet inte laddats torde vara att minuspolens kabelsko inte varit tillräckligt hårt fastsatt på polen. Kabelskon är tillverkad av plåt, har snabbfäste men kan tyvärr inte stängas i mer än ett läge. Denna konstruktion verkar tydligen inte hålla för ett fordons vibrationer under några tusen mil. Jag måste alltså skaffa ett nytt startbatteri.
På Pluspolen är ansluten en platta med flera säkringar och kablage. På plattan finns dessutom en röd tunn plastbit, cirka 5 cm lång och 2 cm bred. Genom denna plastbit (och plattan) är två 2 cm långa plåtskruvar med hjälp av skruvpluggar av plast nerskruvade i små urtag i batteriets översida ("lock").
Batteriets fabrikat är FIAMM.
Mina frågor är: Vad har den röda fastskruvade plastbiten för uppgift? Är den till enbart för att hjälpa polskon att hålla plattan på plats? Är det nödvändigt att köpa ett batteri med de urtag i locket, som finns på originalbatteriet?
På Pluspolen är ansluten en platta med flera säkringar och kablage. På plattan finns dessutom en röd tunn plastbit, cirka 5 cm lång och 2 cm bred. Genom denna plastbit (och plattan) är två 2 cm långa plåtskruvar med hjälp av skruvpluggar av plast nerskruvade i små urtag i batteriets översida ("lock").
Batteriets fabrikat är FIAMM.
Mina frågor är: Vad har den röda fastskruvade plastbiten för uppgift? Är den till enbart för att hjälpa polskon att hålla plattan på plats? Är det nödvändigt att köpa ett batteri med de urtag i locket, som finns på originalbatteriet?
Bilagor
Senast ändrad: