• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Startar inte

p105hgr

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11565
Medlemskap
2022
Hej!
Jag har en Frankia 790 GD 2013, 3 liters-motorn.
Den vill inte starta när motorn är varm, men när den är kall. Det började förra året med att motorn rister till/skakar när den stängs av.
Sen i april i år började den bli mer och mer svårstartad och till sist, när jag varit hos Forsbergs i Hyssna och fixat Invertern så var den
helt död. Startmotorn drar och drar men den tänder inte. Det slutade med att jag fick ta en bärgare därifrån och nu står den på verkstad i Kungsbacka.
Där började man med att byta bränslefiltret och sedan pumpen som finns i dieseltanken. Det finns ingen felkod. Får se hur de går vidare.
Har någon av er uti Sveriges avlånga land råkat ut för detta fel och vet svaret på problemet?
Hans
 
Lösning
Hej igen och tack för alla försök att med tips och råd försöka hjälpa mig och verkstaden att lösa mitt problem.
Nu vet vi svaret på problemet: "Motorstyrdonet" !!! I det finns det något som kallas "kall lödningar" som är problemet.
Donet monterades ut och lades i en frys under natten och när det återmonterades på på morgonen därpå så startade bilen direkt.
Anledningen till alla övriga åtgärder är att man följer Fiats direktiv på i vilken ordning saker skall felsökas och åtgärdas.
Nu hoppas jag att allt blir bra med det nya donet och att vi äntligen får ge oss ut i "vida världen".

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Feilsøking er ofte å tenke utenom boksen og med alle hjelpemidler og kunnskap skape et bilde av feilsituasjonen, for så å verifisere og til slutt rette feilen. Husker fortsatt min introduksjon til dieselmotorens virkemåte for omlag 65 år siden, min far jobbet som reisende reparatør for Porsche traktorer og hadde dyseprøver montert i bilen. Rengjøring av dysene og deretter testing at de fungerte som de skulle og slapp ut en fin spredning når trykket ble rett.

Med dagens dieselmotorer så trenger en kunnskap, instrumenter og evnen til å trekke det hele sammen.

På 80 tallet hadde jeg en Peugeot 505 som plutselig stoppet og ikke ville starte, kunne bytte plugger og starte igjen. Den var på verksted massevis av ganger og fikk byttet mange unødige deler basert på feil tolkning av informasjonen fra Bosch CDI systemet. Til slutt fikk jeg fatt på Volvo sin verkstedhåndbok for en modell med samme CDI - så der en bisetning om en logikk i kontrolleren som øket tiden for innsprøytningen nå spenningen var for lav. Husket så på hva som skjedde om en ikke hadde batteri koblet til generatoren og tenkete hva om spenningen blir for høy får den for mye bensin da. Hvilespenningen på batteriet var OK, men jeg brøt forseglingen på cellene og fyllte på godt over 1 liter vann - bilen oppførte seg deretter ok og fikk et nytt batteri.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Vi får nog stilla oss lite och invänta vad Hans - p105hgr - delar med sig då kärran kommer ut från från verkstaden och förhoppningsvis då i fullt start- och körbart skick. :)

Knut; en common rail diesel består delvis av de komponenter du räknade upp och också dem som kan ställa till med problem, men då jag, t.ex. tillsammans med mina elever, felsöker på en sådan är det egentligen inte så enkelt som man kanske kan tro. Visst, det är enkelt att plocka information från nätet, vilket jag förbjuder eleverna att göra för de är piskade att lösa uppgiften utan inblandning av en massa och ofta vilseledande forumtips, men att felsöka och göra jobbet, utan ett stort antal onödiga komponentbyten, är en helt annan värld.

Vill man, och är stadd i kassan, så kan man absolut följa både felkoder och alla ingivelser att byta komponenter som man tror och har fått tips på har med symptomen att göra, men den nakna sanningen visar sig ofta då man inser att det inte var som man trodde eller fick tips på. Med det skrivet, utan att briljera för jag är inte en sådan usel typ, så gäller systemkunskap, diagnostikutrustning och inte minst, för uppgiften nödvändiga instrument.

Kom gärna med tips som eventuellt kan rendera i en succéreparation eller länkar till sådana. Jämförelser med gammal dieselteknik, innan common rail, kan faktiskt ibland vara vägledande och kan bidra till ökad förståelse för en del, men för en del förvirrande.

Jag personligen föredrar ibland att dra grunder med hjälp av gammal teknik då den ibland ger en enklare fundamental förståelse för hur saker och ting förhåller sig och sedan bygger jag på med dagens elektronikelände. ;) Med detta skrivet, och ledsamt nog med en massa för många ord, tycker jag att vi för en diskussion som eventuellt nyfikna och tekniktörstande forummedlemmar drar nytta av och inte minst, den som startade tråden. :)

Kul också vore om vi hade en plats på detta forum där teknikintresserade medlemmar kunde lära sig lite om ofta omtalade komponenter, - d.v.s. i all enkelhet givare, aktuatorer och som exempel den ofta omtalade vevaxellägessensorn, och därtill få tips på relevant felsökning med tillhörande mätteknik.

Ha en finfin kväll och helg!

PS för den invigde är ofta felsökning i teorin enkel, men jag lovar att även de mest fjuttiga fel kan knäcka självförtroendet för en expert! M.a.o. ingen behärskar allt även om det ibland så kan framstå - det inser jag varje dag och ställer mig ödmjuk inför faktumet! :)

Bra kommentarer, hoppas att detta leder till att dina elever lär sig att bli bättre mekaniker/felsökare än en del av dom man träffar på ute på verkstäderna Idag. Tyvärr allt för vanligt att det läses felkoder som misstolkas & byts komponenter i ett rasande tempo där kunden får betala för byten & reparationer av saker som det inte ens var fel på.

Sen är ju inte alla fabrikanters diagnos-system samt framförallt limp-Home åtgärder vad man skulle önska sig alla gånger.
Ett exempel på detta är min pick-up där det för mig synliga problemet var att bilen efter start hamnade i limp-Home där spinnreglering var inhiberad & växellådan i limp-Home dvs utan lock-up & med idiotiskt växlings-schema. Man kan ju lätt tro att detta skulle ha med typ ABS givare eller nåt att göra. Men nej då, det vara EGR ventilen som kärvade & några mindre begåvade ingenjörer som utvecklat detta på Ford tyckte att det var helt logiskt att skicka ett felmeddelande till både ABS & automatlådans styrenheter att vidta dessa helt onödiga åtgärder. Som tur är har just den verkstan som jag anlitar rätt bra koll, så ledde i alla fall inte till fel reparationer.
 

p105hgr

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11565
Medlemskap
2022
Vi får nog stilla oss lite och invänta vad Hans - p105hgr - delar med sig då kärran kommer ut från från verkstaden och förhoppningsvis då i fullt start- och körbart skick. :)

Knut; en common rail diesel består delvis av de komponenter du räknade upp och också dem som kan ställa till med problem, men då jag, t.ex. tillsammans med mina elever, felsöker på en sådan är det egentligen inte så enkelt som man kanske kan tro. Visst, det är enkelt att plocka information från nätet, vilket jag förbjuder eleverna att göra för de är piskade att lösa uppgiften utan inblandning av en massa och ofta vilseledande forumtips, men att felsöka och göra jobbet, utan ett stort antal onödiga komponentbyten, är en helt annan värld.

Vill man, och är stadd i kassan, så kan man absolut följa både felkoder och alla ingivelser att byta komponenter som man tror och har fått tips på har med symptomen att göra, men den nakna sanningen visar sig ofta då man inser att det inte var som man trodde eller fick tips på. Med det skrivet, utan att briljera för jag är inte en sådan usel typ, så gäller systemkunskap, diagnostikutrustning och inte minst, för uppgiften nödvändiga instrument.

Kom gärna med tips som eventuellt kan rendera i en succéreparation eller länkar till sådana. Jämförelser med gammal dieselteknik, innan common rail, kan faktiskt ibland vara vägledande och kan bidra till ökad förståelse för en del, men för en del förvirrande.

Jag personligen föredrar ibland att dra grunder med hjälp av gammal teknik då den ibland ger en enklare fundamental förståelse för hur saker och ting förhåller sig och sedan bygger jag på med dagens elektronikelände. ;) Med detta skrivet, och ledsamt nog med en massa för många ord, tycker jag att vi för en diskussion som eventuellt nyfikna och tekniktörstande forummedlemmar drar nytta av och inte minst, den som startade tråden. :)

Kul också vore om vi hade en plats på detta forum där teknikintresserade medlemmar kunde lära sig lite om ofta omtalade komponenter, - d.v.s. i all enkelhet givare, aktuatorer och som exempel den ofta omtalade vevaxellägessensorn, och därtill få tips på relevant felsökning med tillhörande mätteknik.

Ha en finfin kväll och helg!

PS för den invigde är ofta felsökning i teorin enkel, men jag lovar att även de mest fjuttiga fel kan knäcka självförtroendet för en expert! M.a.o. ingen behärskar allt även om det ibland så kan framstå - det inser jag varje dag och ställer mig ödmjuk inför faktumet! :)
Du är klok som en uggla!!
Ännu ingen lösning i sikte. Förra måndagen fick jag besked att de beställt en ny bränsleinsprutningspump(?).
Om jag förstod saken rätt så startade bilen inte ens med kall motor för att det var så varmt ute, ca 32 grader.
Filter, pump i tanken, högtrycksregulator mm bytta plus att de mesta är kollat och uppmätt, men ingenting hjälper.
Kommunikationen med Fiat ger inget och inte heller kontakten med en dieselspecialist i Göteborg.
Alla tips som inkommit här i gruppen har jag vidarebefordrat men inte heller här finns det någon med denna
dystra erfarenhet. Själv tycker jag att det underligt att inte ens Fiat sitter inne med något förslag på lösning.
Det rullar ju miljoner Ducato på vägarna i världen. Någonstans måste ju ett likadant fel ha uppstått!!
Jag håller fortsatt tummarna och hoppas att alla som läser det här stöder mig i denna enda möjliga supportform.
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Du är klok som en uggla!!
Ännu ingen lösning i sikte. Förra måndagen fick jag besked att de beställt en ny bränsleinsprutningspump(?).
Om jag förstod saken rätt så startade bilen inte ens med kall motor för att det var så varmt ute, ca 32 grader.
Filter, pump i tanken, högtrycksregulator mm bytta plus att de mesta är kollat och uppmätt, men ingenting hjälper.
Kommunikationen med Fiat ger inget och inte heller kontakten med en dieselspecialist i Göteborg.
Alla tips som inkommit här i gruppen har jag vidarebefordrat men inte heller här finns det någon med denna
dystra erfarenhet. Själv tycker jag att det underligt att inte ens Fiat sitter inne med något förslag på lösning.
Det rullar ju miljoner Ducato på vägarna i världen. Någonstans måste ju ett likadant fel ha uppstått!!
Jag håller fortsatt tummarna och hoppas att alla som läser det här stöder mig i denna enda möjliga supportform.
Trist att ni inte fått igång motorn! Det är verkligen ingen enkel uppgift att dona på med dessa motorer och dessutom ganska dyrbara komponenter då det kommer till högtryckspumpen. Håller med om att Fiat rimligen borde ha goda råd att dela med sig av, men ibland dyker det upp fel som inte liknar något annat. Får hoppas att relevanta mätningar, vilket jag tror, har utförts innan de dömt ut pumpen och beställt ny. Fel på högtrycksregulatorn, vilket är komponenten som justerar trycket i railen, är så klart en komponent som kan ställa till det och också högtrycksgivaren. Att bestämma vilken av dem som krånglar kan ibland föra med sig en del huvudbry, men med realtidsdata och rätt mätningar brukar det utkristallisera sig. Tja ... svårt att säga i detta fall och mycket av det som skrivs kan vara lösningen till problemet; att ge råd till en verkstad som förmodligen sitter inne med rätt kompetens på diesel kanske inte tillför mycket, men lite märkligt är det i vart fall och hysteriska komponentbyten är jag allergisk mot. Utan felkoder, vilka tyvärr kan ha raderats och dessvärre är alldeles för vanligt, är det verkligen skarpt läge för en fordonstekniker.
 

p105hgr

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11565
Medlemskap
2022
Hej igen och tack för alla försök att med tips och råd försöka hjälpa mig och verkstaden att lösa mitt problem.
Nu vet vi svaret på problemet: "Motorstyrdonet" !!! I det finns det något som kallas "kall lödningar" som är problemet.
Donet monterades ut och lades i en frys under natten och när det återmonterades på på morgonen därpå så startade bilen direkt.
Anledningen till alla övriga åtgärder är att man följer Fiats direktiv på i vilken ordning saker skall felsökas och åtgärdas.
Nu hoppas jag att allt blir bra med det nya donet och att vi äntligen får ge oss ut i "vida världen".
 
Lösning

p105hgr

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11565
Medlemskap
2022
Hej igen!
Efter att ha bytt det mesta, så monterade man bort motorstyrdonet och lade det i en frysbox över natten.
Nästa dag startade den som en klocka. Alltså in med ett nytt "don" och bilen fungerar som den skall, men
inte helt. Man får inte varningslampan att slockna. Nu får vi vänta ytterligare 14 dagar minst innan rätt personal återkommer
från semestern och kan ta upp kampen igen tillsammans med Fiat. Känns just nu lite hopplöst. Kanske blir det så att bilen
får gå från verkstaden direkt till vinterförvaring.
 

stickon

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
6871
Medlemskap
2024
Som ca skrivet: startmotorn i en diesel förbises ibland och i stället misstänks massor med andra komponenter. Rätt snurr på motorn är lika med start såvida inte annat elände föreligger. Ska bli kul höra verkstaden kommer fram till. :)
Instämmer. Hade samma problem på en annan dielselmotor. Så pajade startmotorn och fick bytas. Blev en riktig aha-upplevelse att sen få tilbaka bilen, plötsligt var det en helt annan snurr på startmotorn och jag förstod att den gamla nog hade kärvat länge. Nu startar den på ett kick oavsett motortemperatur.
 
Toppen