• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Startar inte

p105hgr

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11565
Medlemskap
2022
Hej!
Jag har en Frankia 790 GD 2013, 3 liters-motorn.
Den vill inte starta när motorn är varm, men när den är kall. Det började förra året med att motorn rister till/skakar när den stängs av.
Sen i april i år började den bli mer och mer svårstartad och till sist, när jag varit hos Forsbergs i Hyssna och fixat Invertern så var den
helt död. Startmotorn drar och drar men den tänder inte. Det slutade med att jag fick ta en bärgare därifrån och nu står den på verkstad i Kungsbacka.
Där började man med att byta bränslefiltret och sedan pumpen som finns i dieseltanken. Det finns ingen felkod. Får se hur de går vidare.
Har någon av er uti Sveriges avlånga land råkat ut för detta fel och vet svaret på problemet?
Hans
 
Lösning
Hej igen och tack för alla försök att med tips och råd försöka hjälpa mig och verkstaden att lösa mitt problem.
Nu vet vi svaret på problemet: "Motorstyrdonet" !!! I det finns det något som kallas "kall lödningar" som är problemet.
Donet monterades ut och lades i en frys under natten och när det återmonterades på på morgonen därpå så startade bilen direkt.
Anledningen till alla övriga åtgärder är att man följer Fiats direktiv på i vilken ordning saker skall felsökas och åtgärdas.
Nu hoppas jag att allt blir bra med det nya donet och att vi äntligen får ge oss ut i "vida världen".

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag har liknande fel på min 07a.
Svårstartad mest när den är varm.
Bytte spjällhuset för 1,5 år sedan efter felkod. Då blev det bra, men har återkommit.
Bytte vevaxelgivaren för ett par veckor sedan efter felkod, men har inte hjälpt.
Vid diagnost kommer felkoden upp på vevaxelgivaren igen. Går bara att läsa med diagnostprogrammet, inte med felkodsläsare.

Det är frustrerande.
Delger om vi hittar felet.

Krister.
 
F

F.d. 57518

Guest
Hej!
Jag har en Frankia 790 GD 2013, 3 liters-motorn.
Den vill inte starta när motorn är varm, men när den är kall. Det började förra året med att motorn rister till/skakar när den stängs av.
Sen i april i år började den bli mer och mer svårstartad och till sist, när jag varit hos Forsbergs i Hyssna och fixat Invertern så var den
helt död. Startmotorn drar och drar men den tänder inte. Det slutade med att jag fick ta en bärgare därifrån och nu står den på verkstad i Kungsbacka.
Där började man med att byta bränslefiltret och sedan pumpen som finns i dieseltanken. Det finns ingen felkod. Får se hur de går vidare.
Har någon av er uti Sveriges avlånga land råkat ut för detta fel och vet svaret på problemet?
Hans
Hej! Fredrik heter jag. Jag ha de en Volvo 740 som var ungefär så som du beskriver.
Den kunde gå bra men när som helst bara dog den. När den stått stilla ett tag så startade den!!
Hade den på flera verkstäder utan resultat!!
Till slut sålde jag den till en kompis.
Kompisens Farsa mekade bilar hemma. Han tog tag i stora kabelstammen vid motorn o kände. Då dog den.
Kablar som legat emot motorn o bränt av. Kortis!!
Han fixade bilen!!
Kanske inte hjälper dig men en tanke bara.. lycka till!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det började förra året med att motorn rister till/skakar när den stängs av.

Att motorn rister när den stängs av kan bero på att spjället inte stänger när tändningen vrids av/stänga av motorn.
Ett av fördelarna med spjäll på en dieselmotor var att man kan stoppa luftflödet vid motoravstängning, just för att förhindra att motorn rister till.
Denna skakning vid avstängning var alltid närvarande på äldre dieselar utan spjäll.

En enkel kontroll vore att ta bort så mycket av insugsslangar att man kan se spjället, hur det arbetar.
Spjället skall naturligtvis öppnas/vara öppet när man försöker starta motorn.
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Hej!

Trist höra om er svårstartade husbil. En common rail diesel är en komplicerad mackapär med minst sagt högt bränsletryck och inget man tar lätt på då fel uppenbarar sig. Förhoppningsvis får ni tillbaka den i gott skick efter turen på verkstaden.

Låg hastighet på startmotorn, p.g.a. t.ex. dåligt batteri, spänningsmatning eller jord till startmotorn eller den själv, kan ge det fenomenet, men att det i så fall händer vid varm motor tål att funderas på. I vart fall är det av stor vikt att motorn drar runt med minst 150 till kanske 300 varv för att den ska starta lätt. Trycket i bränslefördelningsröret (populärt kallat för rail) bör också ligga mellan 200-300 bar för att den ska starta. Vet dock inte vad du har för spridare i din kärra och kan därför inte uttala mig om den delen.

Utan felkod är det inte alltid en enkel operation och förstår därför att det skapar en del huvudbry. Utbildar i fordonselektronik och vad jag märkt i vissa fall inte sker ute på verkstäderna är att ha koll på realtidsdata och då som exempel - vilket är jätteviktigt för en diesel - railtryck vid start. Högtrycksgivare, bränsletrycksregulator och bränsleflödesregulator är komponenter, vilka alla av dem kan ge trista problem som t.ex. ditt, som inte alltid till 100 procent ger felkod och då gäller just det jag skrev tidigare och/eller oscilloskop.

De flesta av oss husbilsägare har inte prylar för att genomföra detta själv och kanske inte heller kunskaper så bäst är givetvis då att lämna problemet till en verkstad med rätt kompetens på dieselmotorer. Här på skolan får aldrig eleverna byta en komponent utan att - genom mätningar eller avläst realtidsata vilket då ofta kan handla om är- och börvärden - ha säkerställt att komponenten verkligen är trasig och det trots diagnosens klara besked på vad som är fel och bör bytas - vilket många gånger är helt galet.

Kan tyvärr inte komma med någon universallösning för dina problem; i ditt fall kan vi nog bara gissa och spekulera hur mycket som helst över vad som förorsakar startproblemen, men det lämnar jag med varm hand över till verkstaden du lämnade in pärlan till. :) Hoppas det löser sig och att ni får uppleva många sköna stunder denna sommar då husbilen kommer igång! :)

PS har du någon typ av elektronik, typ KCR-box, som puffar på vridmomentet i din motor?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Om den alltid startar kall men inte varm så är min gissning kam eller vevaxelgivare som lägger av att sända vid en viss temperatur. Men kan ju oxå vara gasspjäll som fastnar när motorn stängs av o temperaturen ökar i motor rummet. Öppna huven så kyls det av fortare.
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Om den alltid startar kall men inte varm så är min gissning kam eller vevaxelgivare som lägger av att sända vid en viss temperatur. Men kan ju oxå vara gasspjäll som fastnar när motorn stängs av o temperaturen ökar i motor rummet. Öppna huven så kyls det av fortare.
Japp, men det borde nog slänga ut en felkod för knas på vev- och kamaxelgivare; dock gör det dessvärre inte alltid det så du kan absolut ha rätt. Bra tips för övrigt! :)
 

p105hgr

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11565
Medlemskap
2022
Hej!

Trist höra om er svårstartade husbil. En common rail diesel är en komplicerad mackapär med minst sagt högt bränsletryck och inget man tar lätt på då fel uppenbarar sig. Förhoppningsvis får ni tillbaka den i gott skick efter turen på verkstaden.

Låg hastighet på startmotorn, p.g.a. t.ex. dåligt batteri, spänningsmatning eller jord till startmotorn eller den själv, kan ge det fenomenet, men att det i så fall händer vid varm motor tål att funderas på. I vart fall är det av stor vikt att motorn drar runt med minst 150 till kanske 300 varv för att den ska starta lätt. Trycket i bränslefördelningsröret (populärt kallat för rail) bör också ligga mellan 200-300 bar för att den ska starta. Vet dock inte vad du har för spridare i din kärra och kan därför inte uttala mig om den delen.

Utan felkod är det inte alltid en enkel operation och förstår därför att det skapar en del huvudbry. Utbildar i fordonselektronik och vad jag märkt i vissa fall inte sker ute på verkstäderna är att ha koll på realtidsdata och då som exempel - vilket är jätteviktigt för en diesel - railtryck vid start. Högtrycksgivare, bränsletrycksregulator och bränsleflödesregulator är komponenter, vilka alla av dem kan ge trista problem som t.ex. ditt, som inte alltid till 100 procent ger felkod och då gäller just det jag skrev tidigare och/eller oscilloskop.

De flesta av oss husbilsägare har inte prylar för att genomföra detta själv och kanske inte heller kunskaper så bäst är givetvis då att lämna problemet till en verkstad med rätt kompetens på dieselmotorer. Här på skolan får aldrig eleverna byta en komponent utan att - genom mätningar eller avläst realtidsata vilket då ofta kan handla om är- och börvärden - ha säkerställt att komponenten verkligen är trasig och det trots diagnosens klara besked på vad som är fel och bör bytas - vilket många gånger är helt galet.

Kan tyvärr inte komma med någon universallösning för dina problem; i ditt fall kan vi nog bara gissa och spekulera hur mycket som helst över vad som förorsakar startproblemen, men det lämnar jag med varm hand över till verkstaden du lämnade in pärlan till. :) Hoppas det löser sig och att ni får uppleva många sköna stunder denna sommar då husbilen kommer igång! :)

PS har du någon typ av elektronik, typ KCR-box, som puffar på vridmomentet i din motor?
Tack för alla dina funderingar. Allt som är relevant skickar jag till verkstaden. Det finns ju så mycket kunskap ute i verkligheten.
Nej jag har ingen KCR-box. Kör "naturellt"
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Min svärmor hade en gång en bil som alltid startade kall. Ibland fick hon tjuvstopp på den & då startade den aldrig utan hon brukade få sitta & vänta en 20 min så kunde den gå igång. Hon hade bilen på verkstad 22 gånger utan att dom hittade felet. Efter ett antal år fick hon nog & konstaterade ”ta bilen jag vill inte se den”, så den blev min bil. Efter ungefär en vecka kom frugan som stod på utsidan när jag kom hem på att det fanns ett pystande ljud från bilen när jag stannade på garageinfarten. Det upphörde ganska snabbt efter jag stängt av så svärmor hade nog aldrig hört ljudet. Jag började felsöka bränslesystemet & kom fram till att det var avluftningen på tanken som var tät av någon anledning. Problemet var ett litet T-stycke i plast i avluftningen som hade ett gjutskägg inuti, så hålet var 0,5 mm i stället för 5 mm.
Dvs när bilen varm så var det inte värmen som var problemet utan att bränslepumpen hade sugit upp ett stort vacuum i tanken. När man då kör på startmotorn så är varvtalet för lågt för att pumpen skall orka suga fram tillräckligt med bränsle. Nu var den bilen en bensinare med mekanisk bränslepump. Även med elektrisk bränslepump så kan man nog få samma problem då spänningen i batterier är lägre under start än när motorn är igång.
Dieslar kan ha en elektrisk matarpump i tanken det beror på hur långt det är till tanken, men har ju sen en högtryckspump som suger & matar in bränslet i motorn. Så på en diesel får man garanterat motsvarande problem om avluftningen är tät eftersom startmotorn ger långt under tomgångsvarvtal så får högtryckspumpen problem att suga fram bränsle om det är undertryck i tanken. Så har ni den här typen av problem, kolla tankavluftningen! Den kan bli tät pga smuts, speciellt om man kört på lerigt underlag med hjulspinn t.ex.
 

p105hgr

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11565
Medlemskap
2022
Min svärmor hade en gång en bil som alltid startade kall. Ibland fick hon tjuvstopp på den & då startade den aldrig utan hon brukade få sitta & vänta en 20 min så kunde den gå igång. Hon hade bilen på verkstad 22 gånger utan att dom hittade felet. Efter ett antal år fick hon nog & konstaterade ”ta bilen jag vill inte se den”, så den blev min bil. Efter ungefär en vecka kom frugan som stod på utsidan när jag kom hem på att det fanns ett pystande ljud från bilen när jag stannade på garageinfarten. Det upphörde ganska snabbt efter jag stängt av så svärmor hade nog aldrig hört ljudet. Jag började felsöka bränslesystemet & kom fram till att det var avluftningen på tanken som var tät av någon anledning. Problemet var ett litet T-stycke i plast i avluftningen som hade ett gjutskägg inuti, så hålet var 0,5 mm i stället för 5 mm.
Dvs när bilen varm så var det inte värmen som var problemet utan att bränslepumpen hade sugit upp ett stort vacuum i tanken. När man då kör på startmotorn så är varvtalet för lågt för att pumpen skall orka suga fram tillräckligt med bränsle. Nu var den bilen en bensinare med mekanisk bränslepump. Även med elektrisk bränslepump så kan man nog få samma problem då spänningen i batterier är lägre under start än när motorn är igång.
Dieslar kan ha en elektrisk matarpump i tanken det beror på hur långt det är till tanken, men har ju sen en högtryckspump som suger & matar in bränslet i motorn. Så på en diesel får man garanterat motsvarande problem om avluftningen är tät eftersom startmotorn ger långt under tomgångsvarvtal så får högtryckspumpen problem att suga fram bränsle om det är undertryck i tanken. Så har ni den här typen av problem, kolla tankavluftningen! Den kan bli tät pga smuts, speciellt om man kört på lerigt underlag med hjulspinn t.ex.
Är nog ett annat fel. Har gått som en klocka i drygt 5.000 mil. Detta akuta problem kom först i år.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
451
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Hittade detta på Fiat forum.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Appropå felkoder som det finns flera kommentarer om ovan. Finns inte många felkoder som sätts vid start annat än rena EL-fel alltså att en givare eller aktuarie är typ död. Blir så stora spänningsfall när startmotorn är i ingrepp att skulle systemet försöka göra några mer avancerade diagnoser då så skulle det väl spruta felkoder ur den. Dessutom kräver dom flesta diagnoser mer tid än dom få sekunder som normalt åtgång till start. Oftast måste dessutom ett fel repeteras flera gånger under samma körcykel Innan felkod sätts.
 

p105hgr

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11565
Medlemskap
2022
Hej

Du har iofs en nyare motor men läs gärna denna tråden för info om problem orsakat av kamaxelgivarens läge som enkelt kan justeras:

Startproblem!
Inte helt lika. Här startar motorn på andra försöket. Min är lika död som när förgasarmembranet sprack på min MB 220 -69.
Drar bara runt i full fart med startmotorn men tänder inte. Prövat 5-6 ggr utan minsta gnista.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det finns bara tre orsaker till varför en motor inte går:
1. Inget bränsle når förbränningrummet.
2. Ingen värme för att tända bränslet.
3. Ingen luft för att ge syre till att bränna bränslet.

För att hitta ett fel måste man vara diciplinerad och utföra kontroller nogrant, och framför allt INTE TA NÅGOT FÖR GIVET.

Punkt 3 ovan, öppnar spjället och släpper in luft?

Punkt 2 Skapar motorn tillräcklig temperatur i förbränningsrumet när bränslet sprutas in? (varvtal, kamrem kuggat över,? osv)

Punkt 1. Enkelt att kolla, spruta in 5-56 i insugningsröret. Motorn tänder och går på 5-56. Startar den då, är det fel på insprutningssystemet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Punkt 2 varmen oppstår ved hjelp av kompresjon, kan være hjulpet litt av varmeplugg - egentlig kun i kaldt vær og for å redusere sot ved start av motoren.

I gamle dager var det enklere å kontrollere om innsprøytningen fungerte, en kunne løsne på trykkrøret til dysene og se at det kom diesei. Denne muligheten forsvant med common rail. Her er det minst 2 saker som kan svikte. Høytrykk pumpen og dysene pluss den elektroniske styringen.
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Vi får nog stilla oss lite och invänta vad Hans - p105hgr - delar med sig då kärran kommer ut från från verkstaden och förhoppningsvis då i fullt start- och körbart skick. :)

Knut; en common rail diesel består delvis av de komponenter du räknade upp och också dem som kan ställa till med problem, men då jag, t.ex. tillsammans med mina elever, felsöker på en sådan är det egentligen inte så enkelt som man kanske kan tro. Visst, det är enkelt att plocka information från nätet, vilket jag förbjuder eleverna att göra för de är piskade att lösa uppgiften utan inblandning av en massa och ofta vilseledande forumtips, men att felsöka och göra jobbet, utan ett stort antal onödiga komponentbyten, är en helt annan värld.

Vill man, och är stadd i kassan, så kan man absolut följa både felkoder och alla ingivelser att byta komponenter som man tror och har fått tips på har med symptomen att göra, men den nakna sanningen visar sig ofta då man inser att det inte var som man trodde eller fick tips på. Med det skrivet, utan att briljera för jag är inte en sådan usel typ, så gäller systemkunskap, diagnostikutrustning och inte minst, för uppgiften nödvändiga instrument.

Kom gärna med tips som eventuellt kan rendera i en succéreparation eller länkar till sådana. Jämförelser med gammal dieselteknik, innan common rail, kan faktiskt ibland vara vägledande och kan bidra till ökad förståelse för en del, men för en del förvirrande.

Jag personligen föredrar ibland att dra grunder med hjälp av gammal teknik då den ibland ger en enklare fundamental förståelse för hur saker och ting förhåller sig och sedan bygger jag på med dagens elektronikelände. ;) Med detta skrivet, och ledsamt nog med en massa för många ord, tycker jag att vi för en diskussion som eventuellt nyfikna och tekniktörstande forummedlemmar drar nytta av och inte minst, den som startade tråden. :)

Kul också vore om vi hade en plats på detta forum där teknikintresserade medlemmar kunde lära sig lite om ofta omtalade komponenter, - d.v.s. i all enkelhet givare, aktuatorer och som exempel den ofta omtalade vevaxellägessensorn, och därtill få tips på relevant felsökning med tillhörande mätteknik.

Ha en finfin kväll och helg!

PS för den invigde är ofta felsökning i teorin enkel, men jag lovar att även de mest fjuttiga fel kan knäcka självförtroendet för en expert! M.a.o. ingen behärskar allt även om det ibland så kan framstå - det inser jag varje dag och ställer mig ödmjuk inför faktumet! :)
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag har liknande fel på min 07a.
Svårstartad mest när den är varm.
Bytte spjällhuset för 1,5 år sedan efter felkod. Då blev det bra, men har återkommit.
Bytte vevaxelgivaren för ett par veckor sedan efter felkod, men har inte hjälpt.
Vid diagnost kommer felkoden upp på vevaxelgivaren igen. Går bara att läsa med diagnostprogrammet, inte med felkodsläsare.

Det är frustrerande.
Delger om vi hittar felet.

Krister.

Har hittat lösningen på mitt problem.
Svag startmotor.
Har bytt startmotor.
Krister.
 
Toppen