• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Starta upp en ny ställplats

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Spännande, trevligt om vi får följa med i projektet....... flera ställplatser behövs i delar av vårt land, i t.ex. Linköping.

Tommy
Visst, så kan det bli.
Dock är det fortfarande långt borta från en verklighet, men någonstans måste man börja.
Linköping behöver nog ställplatser kan även jag tycka, men i mitt fall så blir det nog någonstans norröver, om det blir.
Rätt ställe måste ju dyka upp också.
 

Preppie

FD HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Österåker
HBK-Nr
30067
Medlemskap
2021
Ett vanligt missförstånd är att det räcker med bygglov för en parkering för uppställning av fordon, MEN tyvärr inte.
Man måste ansöka om bygglov för camping.
Under det förstnämnda så får man parkera upp fordon men ej för boende, därav tillståndet om camping som behövs.
 
F

F.d. 59131

Guest
Ett vanligt missförstånd är att det räcker med bygglov för en parkering för uppställning av fordon, MEN tyvärr inte.
Man måste ansöka om bygglov för camping.
Under det förstnämnda så får man parkera upp fordon men ej för boende, därav tillståndet om camping som behövs.
Men om någon parkerar på min tomt och swishar mig valfritt belopp. Kopplar in el och ställer ut möbler mm. Det borde man väl få?
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Låter som jag behöver bygglov för att parkera min egen husbil hemma hos mig! + ansöka o. Campingtillstånd om någon skulle råka sova i den!
Om kompisarna kommer över med sin husbil och väljer att övernatta för att ta ett par glas vin till maten skulle alltså räcka för att hamna där?

I så fall skulle ju också varje markägare som råkar ut för fricampare vara i farozonen?

Eller är det när man tar betalt för ”parkeringen” som detta problem uppstår?
Skriv nattlogi på kvittot, hyra ut rum går ju bra utan några tillstånd.

Känns mer som det då blir en fråga om man har någon illasinnad granne som känner för att leta upp en paragraf för att kunna klaga, för att dom stör sig... annars brukar ju Polisen skriva av mycket värre brott än att någon sover i en bil.
 

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Ett vanligt missförstånd är att det räcker med bygglov för en parkering för uppställning av fordon, MEN tyvärr inte.
Man måste ansöka om bygglov för camping.
Under det förstnämnda så får man parkera upp fordon men ej för boende, därav tillståndet om camping som behövs.
Är du säker på att det krävs bygglov för camping för att starta en ställplats?
Vi hyrde mark av kommunen, en tidigare järnvägsrangerbangård och anlade en ställplats på den marken. Serviceanläggning hyrde vi av båtklubben som ligger alldeles intill.
 

Preppie

FD HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Österåker
HBK-Nr
30067
Medlemskap
2021
Är du säker på att det krävs bygglov för camping för att starta en ställplats?
Vi hyrde mark av kommunen, en tidigare järnvägsrangerbangård och anlade en ställplats på den marken. Serviceanläggning hyrde vi av båtklubben som ligger alldeles intill.

I vår hemkommun krävdes detta. De förklarade noga vid ett fysiskt möte med oss att det var ett vanligt "missförstånd" runt om i landet samt att de flesta ställplatser inte har de rätta byggloven för just övernattningsdelen. Att bara parkera bilarna är det man oftast bara har sökt lov om.
 
F

F.d. 59131

Guest
Ja, det skulle vara trevligt. Vi saknar en övernattningsplats i Sätila.
Några står på "campingen" vid sjön, andra på ställplatsen längs vägen genom byn. MEN vid fotbollsplanen finns en grusparkering man kan parkera och för mindre bil går det att stå över natten vid banken. Kan vara lite störande sommartid med mototburna ungdomar. Fast det vore kul att kunna erbjuda gratis plats för de som är på genomresa.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Några står på "campingen" vid sjön, andra på ställplatsen längs vägen genom byn. MEN vid fotbollsplanen finns en grusparkering man kan parkera och för mindre bil går det att stå över natten vid banken. Kan vara lite störande sommartid med mototburna ungdomar. Fast det vore kul att kunna erbjuda gratis plats för de som är på genomresa.
Hallå. Campingen är kommunal men sköts av en idrottsförening, de har ingen lång säsong, sedan är det stängt. Vi åker mest höst, vinter o vår... Ställplatsen vid vägen är fullständigt oanvändbar, det går ju inte ens att vända bilen där, stora vägen går 1 meter bredvid, trafikstörningar.
Men Fotbollsplanens grusparkering skall vi kolla på, skyltar?

Tack för ditt engagemang, vi gillar Sätila.
 
F

F.d. 59131

Guest
Hallå. Campingen är kommunal men sköts av en idrottsförening, de har ingen lång säsong, sedan är det stängt. Vi åker mest höst, vinter o vår... Ställplatsen vid vägen är fullständigt oanvändbar, det går ju inte ens att vända bilen där, stora vägen går 1 meter bredvid, trafikstörningar.
Men Fotbollsplanens grusparkering skall vi kolla på, skyltar?

Tack för ditt engagemang, vi gillar Sätila.
Nej, inga skyltar. Möjligen att det står Åängen. Det är ju bara en parkering.
 
Toppen