• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Starkhorn till larmet!

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej funderar på att sätta in ett larm i bilen.

Det jag har tänkt på, är att man hör ofta när någon har fått inbrott...
Att de övriga på campingen hörde att det gick ett larm nånstans, men inte var!!

Det är ju ganska vanligt att billarm tjuter idag av olika anledningar, att ingen verkar bry sig mer.....

Jag tänkte att om man monterar ett starkhorn under bilen, eller på taket och kopplar detta till larmet
så skulle det hända grejor, eller hur.;)

Men då måste man ha en fördröjning på starkhornet så att det inte tjuter i tid och otid om man gör ett misstag elller dyl.

Man vill ju inte störa i onödan liksom!:p

Vad tror ni om detta?
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Starkhorn till larmet!

Just precis på det viset har jag larmat min bil, ett extra larm förutom orginallarmet Cargard, men jag vill inte avslöja några detaljer.

Jappe
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Starkhorn till larmet!

ljud tillsammans med ljus är nog det optimala.... gör det enklare för alla att se vart larmet går.

Tex en blixtfyr högt placerad så den syns runt om och långt (om man kan montera den vettigt någonstans på taket förståss), typ Kjell & Co Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik artikel nr 50524
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Starkhorn till larmet!

Jättebra idé, men det är förbjudet med larm som tjuter högt. Det kallas för kontamination akustika. Nu skall det vara en liten högtalare som tjuter inne i lokalerna och har ett otrevligt ljud som skrämmer iväg tjuvarna. det finns massa regler om detta, hör med Ex JR larmcenter dom borde veta detta. Många gånger när man tycker att något är bra så är det otillåtet.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Starkhorn till larmet!

Nä det är inte ett Inferno men det låter som ett riktigt rejält "fågelkvitter och är man i en liten lokal som en husbil så går det bara runt i skallen då det är på ( jo det kanske går runt i skallen annars också ) .

En del överfallslarm har detta soundet men inte lika högt .
 
F

F.d. 20998

Guest
Sv: Starkhorn till larmet!

När mitt batteri i larmdosan hastigt och lustigt tog slut så var jag tvungen att lösa ut larmet för att kunna komma in i bilen för att nödavstänga det. Den proceduren tog ca 30 sekunder och gick till som så att jag fick låta larmdioden blinka ett visst antal impulser och när rätt antal impulser var uppnåt så fick jag vrida på tändingsnyckeln för att bekräfta detta, sedan fick jag göra om detta fem gånger tills alla siffrorna i serien var inmatade. Trots att larmet tjöt för fullt under tiden så var det knappt ens någon av dom som passerade som ägnade mig en blick så någon som var ute i icke legitimt ärende skulle inte haft några större problem att göra inbrott.

Jag tror att ett starktonshorn dels har en stressande effekt på en tjuv, sedan är det också överaskningsmomentet med en ovanligt kraftig signal som också kan få gärningsmannen att avbryta och sist men inte minst så hörs signalen avsevärt längre än dom små sirénerna som brukar sitta på larm.

Dessutom så kan ju ett starktonshorn dubblera som signalhorn, om man har stereo och ac på så hörs ett vanligt signalhorn först när man är nästan inpå och då kan det många gånger vara försent att väcka den andres uppmärksamhet.

Har själv ett tryckluftshorn ifrån en lastbil monterad i min bil och det är en rätt så enkel lösning som drivs utav 2 kompressorer utan inblandning utav några tryckluftstankar. Detta är nog det kraftigaste du kan ha på en bil utan att blanda in tryckluftssystem med allt vad det innebär.

Om du vill veta detaljer eller ha tips inför ett bygge så hör av dig, jag har skaffat mig en hel del erfarenhet av detta.

Ett videoklipp som jag tog på min förra bil så kan du höra hur det låter.
YouTube - Horn driveby.mpg
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen