• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Stötdämpare

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Funderar på att byta stötdämpare bak och undrar om någon har erfarenhet av BILSTEIN - B6 Performance?
Framtagna för husbilar.
Frågan är om de är värda merkostnaden?
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Hej, jag har inte koll på just de du frågar om. Vet inte vad du har för modell osv men monterade precis hjälpfjädring som samarbetar med befintlig bladfjädring på min plåtis på Ducato-chassi Hjälpfjädring bak 350-750kg Ducato / Jumper / Boxer / Movano - LastaTungt.se - Fjädringssatser till transportbilar

Bara kört någon mil men upplever en stor förbättring.
Jag tänker börja med stötdämpare, de är den billigaste biten och måste vara ok annars blir det inte någon ordning på det.
Jag är lite kluven när det kommer till hjälpfjädringen. Det finns några alternativ, och som vanligt finns för och nackdelar.
 

Vanlife

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
32619
Medlemskap
2024
Hej jag har i höstas monterat ett par Bilstein B6 camper advanced runt om på min 6m plåtis tillsammans med ett par nya förstärkta lesjöfors fjädrar fram.
Har även hjälpluftfjädring bak som jag monterat tidigare år.
Jag ser en enorm skillnad fram på bilen med fjäder och dämpare tillsammans.
Betydligt högre bil fram (mer i våg) med mycket mer och längre fjädringsväg som verkligen märks i dom större guppen.
Bak däremot kan jag inte direkt uttala mig eftersom bilen har så pass dålig bakfjädring.
Jag gillar inte hjälpluftfjädringen för jag tycker bilen blir hoppig och sväljer inte guppen bra.

Man kan ju inte heller vara utan hjälpluften för Då ligger ju bilen på igenomslags gummit och är verkligen stötig.
Jag är nu på jakt efter bättre bakfjädrar som jag tror kommer göra susen tillsammans med nya dämparna bak.

Så beroende på vad du har för fjädring?
Om du har behovet så tror jag på att få dit bättre fjädrar med nån slags ny (bättre än original) stötdämpare så är du i hamn och om du vill lägga den extra tusingen som värsta bilstein så kör på det du blir nog inte missnöjd.
För jag tror inte du blir nöjd med värsta dämparen utan bättre fjäder.
Om du som sagt inte redan har nå bättre än mig redan

Så kort:
Jag är super nöjd med mina bilstein men tillsammans med bättre fjädrar.
(Kört 1200mil efter det från Norrland och ner till Sicilien å hem så jag har hunnit testa dom)
 
Toppen