• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stötdämpare fram - 98

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Hej..
Jag har en Knaus 640 -98 3.40 hög. Behöver byta stötdömpare fram men hittar ingen som vill åta sig jobbet.. Möjligen Hedins för 30 000 kr Tycker det bör finnas bättre pris. Bilprovningen har påpekar läckage först ena sidan sen andra. 2-3 år. Hör lite ljud inne i bilen när jag svänger höger/vänster. Men inget ljud utifrån.
Vet att övre fjäderbensfästena sitter inne i kupén vilket är väl det som försvårar arbetet.
Bor i Eslöv mitt i skåne men kan köra lite runt om i Skåne om det skulle behövas. Alternativet är att klämma i gummi klotsar i fjädrarna, Minns jag gjorde det på en Mercedes jag hade på 70-talet. Finns de klotsarna kvar? så slipper jag det mesta gunget även om jag bara skjuter problemet framför mig. Har ställt frågan i FaceBook som svar på en hälsning från Husbilsklubben men hittar inga svar.. Bilen har gått 20500 mil varav vi kört 13000 mil. utan problem, Välskött drivlina.
Tack så länge
Bo Mårtensson
(Libom) 1345
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Hej..
Jag har en Knaus 640 -98 3.40 hög. Behöver byta stötdömpare fram men hittar ingen som vill åta sig jobbet.. Möjligen Hedins för 30 000 kr Tycker det bör finnas bättre pris. Bilprovningen har påpekar läckage först ena sidan sen andra. 2-3 år. Hör lite ljud inne i bilen när jag svänger höger/vänster. Men inget ljud utifrån.
Vet att övre fjäderbensfästena sitter inne i kupén vilket är väl det som försvårar arbetet.
Bor i Eslöv mitt i skåne men kan köra lite runt om i Skåne om det skulle behövas. Alternativet är att klämma i gummi klotsar i fjädrarna, Minns jag gjorde det på en Mercedes jag hade på 70-talet. Finns de klotsarna kvar? så slipper jag det mesta gunget även om jag bara skjuter problemet framför mig. Har ställt frågan i FaceBook som svar på en hälsning från Husbilsklubben men hittar inga svar.. Bilen har gått 20500 mil varav vi kört 13000 mil. utan problem, Välskött drivlina.
Tack så länge
Bo Mårtensson
(Libom) 1345
Hej. Ta kontakt med Dohini i Växjö. De är specialister på fjäderbyte fram på husbilar. När jag bytte fjädrar där för några år sedan kostade det 8000:- inklusive fjädrar. Har säkert gått upp något men det är i princip samma jobb så det borde inte kosta 30000:-

Mvh / Roland
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej..
Jag har en Knaus 640 -98 3.40 hög. Behöver byta stötdömpare fram men hittar ingen som vill åta sig jobbet.. Möjligen Hedins för 30 000 kr Tycker det bör finnas bättre pris. Bilprovningen har påpekar läckage först ena sidan sen andra. 2-3 år. Hör lite ljud inne i bilen när jag svänger höger/vänster. Men inget ljud utifrån.
Vet att övre fjäderbensfästena sitter inne i kupén vilket är väl det som försvårar arbetet.
Bor i Eslöv mitt i skåne men kan köra lite runt om i Skåne om det skulle behövas. Alternativet är att klämma i gummi klotsar i fjädrarna, Minns jag gjorde det på en Mercedes jag hade på 70-talet. Finns de klotsarna kvar? så slipper jag det mesta gunget även om jag bara skjuter problemet framför mig. Har ställt frågan i FaceBook som svar på en hälsning från Husbilsklubben men hittar inga svar.. Bilen har gått 20500 mil varav vi kört 13000 mil. utan problem, Välskött drivlina.
Tack så länge
Bo Mårtensson
(Libom) 1345
Har du kollat med Bengt i Örkelljunga?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Bara så du har något referenspris att gå efter så kostar kompletta nya gastrycksfjäderben med monterade nya fjädrar och övre lagring bara att byta ut till, styvt 3000:-/st. med gratis frakt på eftermarknaden i de mer seriösa butikerna.

Det står inte vilken bil du har men antar att det är en Fiat Ducato -98. Det har väl troligen inte varit förstärkta fjädrar på den tills nu så friska original borde duga även i framtiden?
M.v..h. JANKROFjäderben med fjäder.JPG

Ps. Det verkar vara en brytpunkt på lite olika fjäderben just i mitten på 1998, men de flesta går från -95 til -02
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Bara så du har något referenspris att gå efter så kostar kompletta nya gastrycksfjäderben med monterade nya fjädrar och övre lagring bara att byta ut till, styvt 3000:-/st. med gratis frakt på eftermarknaden i de mer seriösa butikerna.

Det står inte vilken bil du har men antar att det är en Fiat Ducato -98. Det har väl troligen inte varit förstärkta fjädrar på den tills nu så friska original borde duga även i framtiden?
M.v..h. JANKROVisa bilaga 231448
Vilka fabrikat är det?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag tittade bara runt lite snabbt och hittade kompletta som lite referenspris på delarna bara, för budet på 30.000:- totalt ?? Tror det bl. a. var GH som verkar sälja rätt mycket nu för tiden. I våras så ringde en gammal kompis med samma problem och då blev det en kartong lösa delar, men inte dyrare det heller.
Kollade bara lite nu på kladdlappen för minnet släpper prisbilden men...
Enbart benen av fabrikat Magneti Marelli, TRW, Monroe och Sachs kostade bara mellan 800:- till 1300:- Lesjöforsfjädrar till dem 650:- och lite fjäderbenslagringar m.m. några hundringar.

Jag tror han köpte Monroe och Lesjöfors samt allt det andra utan namn för under den summan som kompletta kostar så det var bara en ungefärlig summa om man handlar själv, vilket tyvärr inte är så lätt för alla, men man har ju alternativet på en del firmor att kryssa i att de skall kolla så det stämmer med bilen om man hittar någon som tycker det är ok. med bara montering om man kommer med egna delar.
Det skiljer ju lite luddigt, och rätt dåligt visat på beställningsidorna ibland på chassit, som med muskattens drivaxel.
Lesjöfors verkar vara enklast att välja olika fjädrar till själv och de verkar även ha campingfjädrar till gen. 2 Ducato? men det vet väl kanske du en del om.
Jag tror kompisen jag nämnde köpte Lesjöforsfjädrarna från annat håll, hörde inget mer så det funkade troligen.
Fjäderben bara fjäder.JPG

M.v.h. JANKRO.
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Tack för intressanta och givande svar.. Jag tror att demontering/montering är det som kostar.. De övre fästena når man bara inifrån kupén under "instrumentbrädan" ett väldigt rotande särskilt vid förarplatsen om man kollar på YouTube ..Jag kör nog bara 5-8 år till (77 idag)..
så jag vill hålla kostnaderna nere, Byter nog bara dämparna och inte hela fjäderbenen.. På grund av min frus sjukdom kör jag numera ensam
den planerade returresan till Spanien/ Portugal och Cabo St. Vincent blir det alltså inte av, Men det finns fina platser i Skåne och längs Vättern och Göta Kanal. Resterande husbilsåkande blir alltså i Sverige med nära hem.. Ja, det blev en utvikning från ämnet Stötdämpare..
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack för intressanta och givande svar.. Jag tror att demontering/montering är det som kostar.
Jag kör nog bara 5-8 år till (77 idag)..
så jag vill hålla kostnaderna nere, Byter nog bara dämparna och inte hela fjäderbenen..
Hejsan Libom, det är tyvärr själva fjäderbenen som är stötdämparna (även om det finns en del som har lösa insatser... Men då är det ännu mera arbete.) så antingen du bara skall byta fjädrar, eller bara stötdämpare och även bara övre stödlagret så är det lika mycket arbete tyvärr.
Det är i princip minst arbete med nya kompletta fjäderben... Bort med de gamla och dit med de nya kompletta utan att slösa tid med demontering och montering av själva lösa fjäderbenet och fjäder och använda fjäderspännare, genomslagsgummi och damask som bör bytas till nya m.m.

Man kan nog säga att du betalar lite mer för delarna men det borde med marginal kompenseras fullt ut av mindre arbete faktiskt.
(Så väldigt mycket arbete är det inte med att byta just kompletta fjäderben.)

Fjäderben/stötdämpare utan något monterat som de kommer "nakna" och allt skall överflyttas till dem. (Dessa inte till din bil.)
Fjäderben utan fjäder.JPG


M.v.h. JANKRO
 
Senast ändrad:

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
30 000 för byte av stötdämpare låter helt galet:oops: Har en Hobby 650-98 som jag ska byta drivaxlar,packboxar,stötdämpare,stabstag,länkarmar m.m och det hamnar lite över i det priset du anger.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag har gjort det jobbet själv, visserligen på en 01'a men det bör vara lika. Det är två plastpaneler som sitter med en 5-6 skruv som ska tas bort sedan ser man fjäderbensfästena. Bara att lyfta på lite kablar och skruva.
Jag rekommenderar också en fyrhjulsmätning/justering efter utfört byte.

Hälsningar
Peter
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Jag hade som du gummiklossar på mersan. mersan är skrotad men gummiklossarna 6 st är kvar. Vill du betala frakt för dom skickar jag
 

Bilagor

  • WIN_20231121_10_38_36_Pro.jpg
    WIN_20231121_10_38_36_Pro.jpg
    72,5 KB · Visningar: 3
  • WIN_20231121_10_39_01_Pro.jpg
    WIN_20231121_10_39_01_Pro.jpg
    75,9 KB · Visningar: 3

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag har haft ut fjäderbenen två gånger, DUCATO 1996.
Första gången för att byt fjäderbenslager, dvs de axiella lager som bilen tyngt står på och som möjliggör att styra, de var rostiga och styrningen gick inte bra.
Sen vid besiktning tyckte man dämparna fram var dåliga så jag fick ut med fjäderbenen en gång till.
Det visade sig att dämparna var verkningslösa...
Som någon nämnde finns tre skruvar inne i bilen som håller övre fästet för fjäderbenet.
Lite lågt men handen går in med en bra blocknyckel.
Längst ner skall fyra feta skruvar lossas, mot naven. Sen är de bara att lyfta ur fjäderbenet. Försök inte med dåligt verktyg här, sexkanthylsa och 50 cm skaft, ingen skralle, (spärrskaft) duger. Montering kräver egentligen momentnyckel, men drar man åt lika hårt som de satt så duger det nog.
Men en fjäderpress klämmer man ihop fjädern och plockar isär.
Men jag gjorde ett misstag.
Höger sida går bra, men på vänster sida är drivaxeln kort och glider lätt ur diffen på VX lådan. När navet blir löst, man måste binda upp navet så att inte drivaxeln kan dras ut.
En del VX-låde olja rann ut, men det gick ju att återfylla.
Efter ett tag upptäckte jag att det läckte vid packboxen där vänster drivaxel kommer ut.
Jag hade skadad packboxen när jag tryckte in drivaxeln tillbaka. Axeln med sina splines måste sättas in rakt och försiktigt.
Byte av packboxen löste problemet.
Att få in fjäderbenen är lite tungt, att hålla upp dem och träffa rätt inne i bilen där en hjälpreda siktar, det finns några styrbultar som skall upp först.

Så en liten varning var vad jag ville ge bara, dvs att inte skada packboxen där drivaxeln kommer ut.

Roysan
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Bytt på min satte dit förstärkta Lesjöforsfjädrar, (halvintegrerad) inget stort jobb lite pill på v-sida med alla elkopplingar annars inget märkvärdigt jobb för en normalhändig med bra verktyg ( Biltemas är helt ok).
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, det man reagerar mest på är ju prisidén 30.000:- för bytet, men troligen/förhoppningsvis då inräknat fjäderben till mångdubbla priser och också förhoppningsvis lite mer nya delar.
Tyvärr så skulle det innebära att om man skulle behöva byta ut trasiga damasker i fjäderbenen som är lika mycket jobb, så skulle arbetskostnaden vara typ 20.000:-.

Fjäderbenen är till en Ducato och inte till Dunderklumpen de lutar sig mot :p. Men färgen på både benet och fjädern på den sönderplockade är bara tvättad och faktiskt original från det bilen var ny. (Aldrig vinterkörd.) Men nu är det nog mer än tio år sedan bilderna togs.
PICT0145.JPGPICT0135.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Än en gång Stort tack alla för detaljerade tydliga och kloka svar, där det finns mycket att ta efter. Inte roligt men väldigt klokt att lära sig av andras fel. Tack för en upplyftande läsning från er alla..! Jag har från början tänkt mig lämna in och byta hela fjäderbenen med lager och allt, men sen fick jag "snål-ideér" när jag läste någonstans om att bara byta dämpare. Nu är jag på rätt spår igen det blir hela, fjäderben..
Tack alla
Bo Mårtensson
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Än en gång Stort tack alla för detaljerade tydliga och kloka svar, där det finns mycket att ta efter. Inte roligt men väldigt klokt att lära sig av andras fel. Tack för en upplyftande läsning från er alla..! Jag har från början tänkt mig lämna in och byta hela fjäderbenen med lager och allt, men sen fick jag "snål-ideér" när jag läste någonstans om att bara byta dämpare. Nu är jag på rätt spår igen det blir hela, fjäderben..
Tack alla
Bo Mårtensson
Det är inte nån raketforskning Libom utan bara skruving , ett tips innan du lossar något . . . har du en mobilkamera ta en massa foton före så ser du hur det satt så är du säker på hur det skall skruvas ihop. . . . Mvh Bengt.
 
Toppen