• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Störst kör först - arg tradarchaffis på E4

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Helt riktigt Pålle. När jag tog körkort 1971 fick jag lära mig att underlätta omkörningar och det gör jag än idag. Nu för tiden kan man köpa körkort billigt i bl a Syrien. Det har jag en bekant som gjort. (inga namn)

Då förstår du hur jag har det som bor i Syriens huvudstad. ;)
Men om jag inte missminner mig så läste jag en tidningsartikel att Södertäljeborna är sämst på bilkörning i "hela landet."
"Kan ha varit enbart Stockholm"

Man kan ju börja med att INTE godkänna utländska körkort till personer som bott här i hela sitt liv, personer som helt plötsligt kan visa upp ett körkort från annat land.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.399
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan ju vara att man inte ser att det kommer en bil i hög fart bakifrån.
Orsaken till det kan vara många. Skymning, släckt lyse, riktigt hög fart mm.

Vi hade med vår personbil också när vi åkte norrut.
Vid hade ställt upp husbilen på en ställplats 4-5 mil söder om Sundsvall.
Vi åkte till Sundsvall med personbilen. Gick på restaurang och hade trevligt.

På vägen tillbaka höll det på att sluta illa.
Vi körde på E4 2-1 väg.
Jag körde i 100, helt lagligt.
Filerna hade precis gått ihop till en.
När vi var ca: 40-50 meter in på singelfilen hoppade vår bil mycket kraftigt.

Det var en bil som körde om oss långt efter att de två filerna var slut.
Den var bara någon decimeter från oss.
Ratten började att vobbla i 100k/m. Jag tänkte att nu går det åt helvete.
Jag hade sinnesnärvaro ändå att släppa ratten. Då stabiliserades ratten och bilen. Kanske ESP hjälpte till.

Jag uppskattar att den omkörande bilen körde i ca: 150 eller mer.
Jag såg inte alls bilen när den kom bakifrån.

Bland det värsta vi har varit med om i trafiken.
Vi hade änglavakt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
...
Man kan ju börja med att INTE godkänna utländska körkort till personer som bott här i hela sitt liv, personer som helt plötsligt kan visa upp ett körkort från annat land.
Stämmer verkligen det? Har du någon källhänvisning på det?

Varför jag frågar är nämligen att jag hade en kollega som flyttade hit från Australien. Han fick köra på sitt australiensiska körkort i sex månader, sedan måste han ta ett svenskt körkort. Teorin var det som han hade mest svårt för den gången, så även jag som läste frågorna och skulle försöka förklara.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag svarar själv så slipper du pinsamheter. Det är bara körkort från Storbritannien, Färöarna Schweiz eller Japan som under vissa omständigheter kan bytas ut till ett svenskt. Vidare så kan du byta ett EES-körkort till ett svenskt om körkortet är giltigt och du är permanent bosatt i Sverige. Mig veterligen så är Syrien inte ett EES-land.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag svarar själv så slipper du pinsamheter. Det är bara körkort från Storbritannien, Färöarna Schweiz eller Japan som under vissa omständigheter kan bytas ut till ett svenskt. Vidare så kan du byta ett EES-körkort till ett svenskt om körkortet är giltigt och du är permanent bosatt i Sverige. Mig veterligen så är Syrien inte ett EES-land.

Jag syftar inte på något speciellt land, så som du försöker få det till om Syrien..

Jag vet att folk köper körkort från annat EU land och är man född och uppvuxen i Sverige så borde man BARA godkänna körkort tagna i Sverige.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Då har jag i viss mån missuppfattat dig. Du skrev att du bor i Syriens huvudstad Damaskus. Oavsett så förefaller det något konstigt att det skulle gå att köpa ett körkort i ett EU-land (om det inte handlar om förfalskade). Ett förfalskat kort skulle säkert upptäckas när innehavaren försöker byta till ett svenskt. Det hela börjar nästan låta som en skröna eller kanske rent av fake news.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
922
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Om vi återgår till vad jag skrev i första inlägget: jag är övertygad att långtradarchauffören i fråga hade giltigt körkort då han körde åt en av de etablerade internationella speditionsfirmorna, som man ser ofta ute på vägarna.

Han råkade nog bara ha lite bristande omdöme och humörkontroll.

Dumhet går inte att öva bort på en körskola hur bra, svensk eller ej och avancerad den än är
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Då har jag i viss mån missuppfattat dig. Du skrev att du bor i Syriens huvudstad Damaskus. Oavsett så förefaller det något konstigt att det skulle gå att köpa ett körkort i ett EU-land (om det inte handlar om förfalskade). Ett förfalskat kort skulle säkert upptäckas när innehavaren försöker byta till ett svenskt. Det hela börjar nästan låta som en skröna eller kanske rent av fake news.

Lätt att skylla på fake news när man själv inte hänger med om vad som händer.
Nu fabricerar du ihop en egen historia igen, som att jag bor i Damaskus, det tror du ju inte ens själv på!

Jag trodde ALLA visste vart Syriens huvudstad i Sverige ligger, då fick du veta ytterligare något nytt.
Det är ett äkta körkort från ett annat land, förutom att man aldrig har kört en enda meter i landet så är det äkta.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har en bekant, som efter flera misslyckade uppkörningar i Sverige (han är svenskfödd med svenne namn), köpte ett svenskt körkort för bil.
Enligt honom kunde man även köpa körkort för tung lastbil/buss.....

Nu var det egentligen inte det jag skulle kommentera :)
Det gällde ju omkörning på 2-1 väg, vilket jag åker mycket (kör i runda slängar mellan fem och sex tusen mil per år).
Jag har sett många hemska omkörningar och har råkat ut för en och annan själv.
På ovannämnda sträcka där tvåfiligt är extremt kort råkar man ofta ut för "Lille Fridolf" (ofta en äldre man i basker eller keps) som är rädd att köra när det bara är en fil och då ligger 20km/h under hastighetsbegränsningen för att, när det blir tvåfiligt och alla vill om, dra på till 20km/h över....
Satan i gatan!!!

Eller de gånger man själv ligger i ytterfilen och någon framför plötsligt ska göra en omkörning utan att blinka eller titta i backspegeln.
Detta händer iof nästan dagligen vart man än kör.
Men för helvete Svensson använd backspeglarna de sitter inte där för designen!!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.782
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har en bekant, som efter flera misslyckade uppkörningar i Sverige (han är svenskfödd med svenne namn), köpte ett svenskt körkort för bil.
Enligt honom kunde man även köpa körkort för tung lastbil/buss.....

Nu var det egentligen inte det jag skulle kommentera :)
Det gällde ju omkörning på 2-1 väg, vilket jag åker mycket (kör i runda slängar mellan fem och sex tusen mil per år).
Jag har sett många hemska omkörningar och har råkat ut för en och annan själv.
På ovannämnda sträcka där tvåfiligt är extremt kort råkar man ofta ut för "Lille Fridolf" (ofta en äldre man i basker eller keps) som är rädd att köra när det bara är en fil och då ligger 20km/h under hastighetsbegränsningen för att, när det blir tvåfiligt och alla vill om, dra på till 20km/h över....
Satan i gatan!!!

Eller de gånger man själv ligger i ytterfilen och någon framför plötsligt ska göra en omkörning utan att blinka eller titta i backspegeln.
Detta händer iof nästan dagligen vart man än kör.
Men för helvete Svensson använd backspeglarna de sitter inte där för designen!!

På vissa dyra tyska märken tror jag att både blinker och backspeglar är mycket dyrbara tillval som ingen har råd med?! ;)
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag ber om ursäkt för min okunnighet. Jag hade ingen aning om att Syrien har en huvudstad till, än mindre att den skulle ligga i Sverige.

Det är nu bara att vänta på att Dokument Utifrån eller liknande gör ett inslag om hur det går till att köpa äkta körkort i annat EU-land.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Om jag inte minns fel så har detta varit i typ kalla fakta för ett antal år sedan. Hur som helst så minns jag att på 90 talet kunde man köpa körkort i olika länder inom europa och detta fenomenet finns givetvis kvar ännu idag
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag ber om ursäkt för min okunnighet. Jag hade ingen aning om att Syrien har en huvudstad till, än mindre att den skulle ligga i Sverige.

Det är nu bara att vänta på att Dokument Utifrån eller liknande gör ett inslag om hur det går till att köpa äkta körkort i annat EU-land.
O.T
Köpt körkort må väl va hänt, värre är det med div. hantverkare, lastbilschaufförer m.m. som köper läkarlicenser i Rumänien,
och sen turnerar runt bland våra landsting, var med på UG.
Tyvärr går allt att köpa idag.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Bytte av EES kjørkort til svensk er en prosess som tar omlag 3 mnd hvor en kjører med midlertidig kjøretillatelse - dette er min erfaring fra 2011 da jeg trengte å fornye min C1E behørighet og hadde flyttet til Sverige. TS krevde mitt norske kjørkort tilsendt og sendte meg en papirlapp som kun var gyldig i Sverige i en mnd. Var i praksis uten kjørkort i 2 mnd i den prosessen.

Ved flytting til Australia måtte jeg bytte til Australsk, den saken tok 20 minutter og jeg har fortsatt mitt svenske kjørkort, men C1E har nå gått ut på tid.
 

Anders_sodermark

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
30666
Medlemskap
2025
Personligen tycker jag att långtradare inte skall ägna sig åt omkörningar över huvud taget, med undantag av traktorer A-traktorer etc. De har farthållare som de kan skruva ner någon km/h så behöver de inte köra om.

När en långtradare skall köra om en annan på motorvägen och hastighetsskillnaden är ungefär 2 km/h så dyker alltid frasen "Nu är de stora elefanterna ute och dansar" upp i mitt huvud.
Det kallas: elefant race.......
 
Toppen