• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Stöld" av bilder från HBK

J

Jimbo

Guest
Blev paff när jag surfade på Blocket.se idag.
Hittade min gamla husbil till salu, utlagd av en bilfirma (Bilsalongen i Grästorp).
Samtliga bilder i annonsen var märkta med HBK:s logga i nedre hörnet. De har med andra ord tagit "mina" bilder från HBK:s hemsida och använt i sin egen annons.

Vad ska man tycka om sådant???


 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: "Stöld" av bilder från HBK

Om du tagit bilderna så är det bara att skicka en faktura till dem. Bilder är nämligen upphovs rätts skyddat. Jag vet en tjej som hade fotat en svensk flagga mot en blå himmel. Hon kom på att det fans de som använt hennes bild på internet. Hon skickade en faktura på 2000kr till privatpersonerna. Det fans också kommuner som använt denna bild på sina hemsidor, till dessa skickade hon en faktura på 20000kr. I dessa fall är det bara att betala om man inte vill ha en stämning på halsen.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: "Stöld" av bilder från HBK

Det är väl lönlöst.Dom har väl inget samvete och skiter i sånt. Tyvärr.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: "Stöld" av bilder från HBK

Tycker faktiskt det är ganska fult gjort :mad:
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.317
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: "Stöld" av bilder från HBK

Som sagt det mesta som du skapar har du upphovsrätt och äganderätt till. Skicka med upphovsrättslagen. "Risken" att de ska betala är ju liten de har ju redan visat vad de går för.
Min undran är ju om de försöker att sälja din HB?
Lennart
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.177
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: "Stöld" av bilder från HBK

En stilla undran...
Kan det var så att det istället är HBK som har rätten till bilderna som lagts upp på forumet? På "fejan" är det väl så att de som äger bilderna?...jag kan mycket väl ha fel...

Johan K.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.630
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: "Stöld" av bilder från HBK

Nej, fotografen har inte gett HBK rätten till bilderna, endast medgivit att de får finnas på HBK:s websida!
 
F

F.d. 2017

Guest
Sv: "Stöld" av bilder från HBK

Blev paff när jag surfade på Blocket.se idag.
Hittade min gamla husbil till salu, utlagd av en bilfirma (Bilsalongen i Grästorp).
Samtliga bilder i annonsen var märkta med HBK:s logga i nedre hörnet. De har med andra ord tagit "mina" bilder från HBK:s hemsida och använt i sin egen annons.

Vad ska man tycka om sådant???



Var stolt över att de har tagit dina bilder. De måste ha varit bra tydligen!
 
S

StorDansk

Guest
Sv: "Stöld" av bilder från HBK

Det är väl lönlöst.Dom har väl inget samvete och skiter i sånt. Tyvärr.

Speler ingen roll om vissa utan samvete "skiter i sånt" eller inte, upphovrätt/copyright gäller alltid, oavsett, även
om vissa (speciellt Facebook) tycks vara av en annan uppfattning!
Var inte rädd att skicka faktura och lagtext samt hota med stämning, som naturligtvis
måste verkställas om inget händer, den rättsliga uppfattningen är solklar så det finns
inget att förlora.

Enda stället man kan räkna med att komma undan är om du lever i en totalitär stat, Indien, China, Mexico samt de flesta diktaturer är sådana exempel.
Var beredd att kompromissa om dialog uppstår, viktigast är att få till stånd en förståelse
vad gäller upphovsrätt!
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jimbo

Guest
Sv: "Stöld" av bilder från HBK

Tack för alla goda råd.

Har även hittat rättsfall från Högsta domstolen gällande liknande fall.

Man hänvisar där till
Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk, 20a§

Det intressanta i kråksången är att alla 8 bilder som ligger här under "min husbil" används.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: "Stöld" av bilder från HBK

Nätet har kommersialiserats! I början var väl meningen att man delade allt man lade ut på nätet med alla andra användare. Ville man inte att andra skulle få glädje av ens egna alster så lät man bli att visa dem på nätet!

Jag har vid ett par tillfällen sett mina bilder användas av andra. I ena fallet mejlade jag "tjuven" och undrade vad han menade med att bara ta min bild utan att åtminstone fråga först. "Men det är ju en så fin bild" skrev han tillbaka och då smalt jag och lät det hela bero!

Jappe
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: "Stöld" av bilder från HBK

För egen del skulle jag nöja mej med att uppmana dem att OMEDELBART ta bort bilderna och påpeka att du har upphovsrätten.
OM så inte sker så återkommer du på ett formellare sätt i ärendet.
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
411
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: "Stöld" av bilder från HBK

Du kan anmäla till blocket. Det gjorde jag i ett likadant fall. Det slutade med att blocket raderade annonsen.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.873
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: "Stöld" av bilder från HBK

Ödmjukhet!

Varför inte ringa och prata med personen det gäller?!

Jag personligen gillar inte det hårdare och hårdare klimatet där man skall anmäla varandra och allt som då kommer till.

Ne... slå på lite sunt förnuft, var inte rätt att kommunicera.

Bilder jag tar får ni gärna använda bara de används på ett snällt sätt.

Kram på er.:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: "Stöld" av bilder från HBK

Jag har heller inget emot att mina bilder används i icke kommersiell verksamhet. Dock inte i tävlingsverksamhet som har hänt vid ett tillfälle!

Bilderna på husbilen är kanske ett gränsfall men är väl ganska harmlöst.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: "Stöld" av bilder från HBK

Ödmjukhet!

Varför inte ringa och prata med personen det gäller?!

Jag personligen gillar inte det hårdare och hårdare klimatet där man skall anmäla varandra och allt som då kommer till.

Ne... slå på lite sunt förnuft, var inte rätt att kommunicera.

Bilder jag tar får ni gärna använda bara de används på ett snällt sätt.

Kram på er.:)

Ödmjukhet är bra!

Det jag tycker är lite smaklöst i ärendet är att det är en stor etablerad bilhandlare som lägger ut mina bilder, innehållande privata inventarier, i syfte att sälja bilen.

Bilderna är 3 år gamla.

Hade saken rört sig om en privatperson skulle jag med lätthet kunna förstå okunskapen. Kan man inte kräva lite mer av ett aktiebolag?
(De står även som ägare på bilen sedan 130624 så det rör sig ej om försäljningsuppdrag)

Vi får se vad de har att säga samt förklara var de fått bilderna ifrån =)
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
411
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: "Stöld" av bilder från HBK

Ödmjukhet!

Varför inte ringa och prata med personen det gäller?!

Jag personligen gillar inte det hårdare och hårdare klimatet där man skall anmäla varandra och allt som då kommer till.

Ne... slå på lite sunt förnuft, var inte rätt att kommunicera.

Bilder jag tar får ni gärna använda bara de används på ett snällt sätt.

Kram på er.:)
Jag försökte få honom att ta bort bilden, men han bad mig dra till ett varmare ställe:mad:
 
J

Jimbo

Guest
Sv: "Stöld" av bilder från HBK

Fick efter trägna försök tag i den ansvarige för bilden.

Personen de hade bytt in bilen av hade hänvisat till HBK för bilder och infomation. (Via sökning på google)

Säljaren hade uppfattat det som att det var kundens bilder och lade in de + specen.

Säljaren raderade omedelbart "mina" bilder och bad om ursäkt för missförståndet.

Jag tolkar det som att uppsåtet således inte är styrkt att bryta mot upphovsrätten utan säljaren handlat i villfarelse.

:spinny:
 
Toppen