• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stödhjul

F

F.d. 58622

Guest
Sv: Stödhjul

Hej!

Träffa BLD ( Bossing) på Kistamässan och de har det i sitt sortiment. Har funderat på att montera och de kunde fixa det. Bossing har jag stor förtroende för. Han brukar vet vad man kan göra för att förbättra bilarna
För två veckor sedan var jag på Carhtagos fabrik i Ravensburg och såg att de montera det på flera bilar. Obs det var bara de större med IVECO chassi så jag vet inte hur det funkar på ALKO eller andra chassin.

Hälsningar
Hans

F

F.d. 8765

Guest

Det fungerar bra när man kör rakt fram och försiktigt över ojämnheter i vägen/marken. MEN...( säger som Tony Erwing). Se upp så inte stödhjulen tar i marken under en sväng. Då kan resultatet bli vridna balkar. Det blir ju ett relativt stort moment i sidled som balkarna inte är gjorda för.

Tim

F

F.d. 50080

Guest

Vi har dragkrok på vår bil och den tar i då och då. Jag har satt en alumimiunskena under att slita på och underlätta glidandet. Hjulen på bild på länken tycker jag verkar sitta alldeles för lågt. De kommer att ta i många, många fler gånger än vad bilen annars skulle gjort, men den extra påfrestningen det innebär. Ska man ha glidhjul skall de nog sitta obetydligt lägre än den lägsta punkten...:)

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Jag håller fullständigt med föregående skrivare Ulf B
De bägge hjulen är onödigt lågt placerade och kommer att ta slå emot vägen obefogat ofta, med påföljd att underredet blir till sist deformerat.
Dessutom tror jag inte att de klena hjul-axel-skruvarna klarar av ett hårt nedslag, de kommer att böja sig.

Det mest allvarliga i denna konstruktion är ändå som Tim påpekar, att de kan få sig en ordentlig sidosmäll när man svänger.

Bifogar bilder hur min egenhändiga lösning ser ut.
Har monterat mitt hjul ca 20 mm under lägsta punkten på bakstammen.

Bilagor

• hjul1.JPG
    hjul1.JPG
    3,7 MB · Visningar: 4
  • hjul del.JPG
    hjul del.JPG
    650,5 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:
F

F.d. 17112

Guest

Tror ändå det är bättre med plasthjul, dom spricker med all sannolikhet om belastningen
blir för stor.
Monterar man på överdimensionerade rullar så blir ramen helt klart skev om olyckan är framma

Toppen