• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stödbensöl

Eva och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
23122
Medlemskap
2024
Hej,
Sitter här på fredagskvällen och funderar på det här med husbilsköp.
Vi har under hösten inventerat en hel rad av de västsvenska husbilsförsäljarna. Troligen kommer vi till våren att tllhöra den lyckliga skaran av människor som äger en husbil.
Nu till min fråga: Min sambo undrar om hon har rätt att dricka en stödbensöl, trots att hon inte är ansvarig för stödbenen? (Själv har jag givetvis inget intresse av slika drycker)
Per-Magnus
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Stödbensöl

Jag, som har hydrauliska stödben, avnjuter stödbensöl.

Jag är övertygad om att din sambo även med husbil förtjänar stödbensöl.

942388.jpg
 

Eva och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
23122
Medlemskap
2024
Sv: Stödbensöl

Tack, detta gör oss mycket tryggare inför vårt förestående köp. I synnerhet min sambo känner sig mycket nöjd med svaret.:)
 

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Sv: Stödbensöl

Hos oss är det så, att om min fru serverar mig en stödbensöl, när jag är klar,
så har även hon gjort sin del av arbetet, och har därmed rätt till en stödbensöl-

Med vänlig hälsning Benny
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Stödbensöl

Som ägare av en plåtis ligger jag pyrt till för ölen:mad:
Där behövs inga stödben
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Stödbensöl

Som ägare av en plåtis ligger jag pyrt till för ölen:mad:
Där behövs inga stödben

Jodå, man sätter sig i solen med en öl och så tänker man för sig själv, - där var första benet nedvevat, usch så jobbigt, o så dricker man sin öl, hämtar en till och börjar om.
Vid fjärde imaginära stödbenet får man två öl för då har man lite ont i ryggen och armen efter allt vevande.
 

Ovrell

HBK Medlem
Inlägg
662
Kommun
Mark
HBK-Nr
17631
Medlemskap
2025
Sv: Stödbensöl

Om man nu inte har stödben på husbilen så kanske man har det på sin cykel
och det måste ju räknas.

Nu tillhör jag den lyckliga skaran med hydrauliska stödben så jag får 4 st. och det är för att dom kostar lite extra. :twitcy:
inget ont utan nått gott
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Stödbensöl

Trycka på en app i telefon för att få ner stödbenen, det ger mycket tid till öl
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Stödbensöl

Stödbenen är anledningen till att jag köpte husbil. Vilket satans påfund. Eftersom jag är en lat jävel brukade jag låta vagnen hänga kvar på kroken och vevade ner ett ben bak. Om man rörde sig försiktig så skvalpade man inte ut allt vatten när man kokade kaffe..

/M
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Stödbensöl

Nej, vi har valt bilar med stor lastvikt från början så vi har inte det problemet....!
:twitcy:

I mitt fall 1100kg, naturligtvis tar stödbenen på "tillgänglig lastvikt" men och andra sidan så har jag ingen domkraft & behöver inga nivåklossar, sånt ger ju några kilo tillbaka.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Stödbensöl

Tack för alla goda råd angående stödbensöl. Som nybörjare i husbilsbranschen vill man ju inte göra bort sig när man ankommer till en fullsatt ställplats. Är ju viktigt att man håller på etiketten och inte bryter några oskrivna lagar.:)

Den stora skillnaden som jag upplever, är att ölen är utbytt mot rödvin:spinny:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Stödbensöl

När det gäller rödvin, så gäller ett stort glas efter motorns avstängning. Utifall motorn avstänges å lördag gäller dessutom ett litet glas efter handbromsens åtdragning före motorns avstängning. I detta fall må även vitt vin användas.
 
Toppen