• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Stödben

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Har EP hydrauliska stödben på vår husbil. Nu har fjärrkontrollen slutat fungera, den är helt död. Händer inget alls då jag trycker på Start knappen. Har bytt batteri men ingen skillnad. Går dock att köra som vanligt med reservpanelen i garaget, men väldigt omständigt. Hör det till vanligheterna att fjärren ger upp på EP stödben och vart köper jag en ny om så är fallet ?
 
Lösning
Problemet löst nu fungerar det som det ska igen. Svaret från EP uteblev, antar dom kan ha rätt mycket just nu! Läste på lite själv, provade en del tips men ingen skillnad. Fjärren sotsvart hur jag än gjorde. Såå jag öppnade den helt enkelt för att se hur det såg ut och vips där var en lödning från pluspolen på batterikontakten som släpt :)
Fast med den igen provisoriskt tills jag är hemma och kan löda tillbaka den.
Bifogar fil för att reseta/nollställa och kontakta fjärrkontrollen igen.
Tack för tipsen ni gav !

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har EP hydrauliska stödben på vår husbil. Nu har fjärrkontrollen slutat fungera, den är helt död. Händer inget alls då jag trycker på Start knappen. Har bytt batteri men ingen skillnad. Går dock att köra som vanligt med reservpanelen i garaget, men väldigt omständigt. Hör det till vanligheterna att fjärren ger upp på EP stödben och vart köper jag en ny om så är fallet ?
Jag har läst ngt om att bryta strömmen helt (dra säkring) i 20 minuter. Felet ska uppkomma eftersom man släpper handbromsen för att få upp benen i stället för att använda kontrollen.
 

Mamma

HBK Medlem (P)
Inlägg
419
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2024
Har EP hydrauliska stödben på vår husbil. Nu har fjärrkontrollen slutat fungera, den är helt död. Händer inget alls då jag trycker på Start knappen. Har bytt batteri men ingen skillnad. Går dock att köra som vanligt med reservpanelen i garaget, men väldigt omständigt. Hör det till vanligheterna att fjärren ger upp på EP stödben och vart köper jag en ny om så är fallet ?
Kontakta EP så får du hjälp
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Problemet löst nu fungerar det som det ska igen. Svaret från EP uteblev, antar dom kan ha rätt mycket just nu! Läste på lite själv, provade en del tips men ingen skillnad. Fjärren sotsvart hur jag än gjorde. Såå jag öppnade den helt enkelt för att se hur det såg ut och vips där var en lödning från pluspolen på batterikontakten som släpt :)
Fast med den igen provisoriskt tills jag är hemma och kan löda tillbaka den.
Bifogar fil för att reseta/nollställa och kontakta fjärrkontrollen igen.
Tack för tipsen ni gav !
 

Bilagor

  • 01 juni, Document 8.pdf
    1,3 MB · Visningar: 169
Lösning

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vad trevligt att det löser sig :)

Jag har ett annat problem med likadan EP-fjärr, förra säsongen började den tömma batteriet (9V) snabbt, vet ej orsaken, har heller inte felsökt, min lösning än så länge är att ta ur batteriet när den inte används.
Någon annan här med samma "fel"?
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Vad trevligt att det löser sig :)

Jag har ett annat problem med likadan EP-fjärr, förra säsongen började den tömma batteriet (9V) snabbt, vet ej orsaken, har heller inte felsökt, min lösning än så länge är att ta ur batteriet när den inte används.
Någon annan här med samma "fel"?
Låter ju som den inte stänger av sig då den är klar. Men alla knappar är ju funktionsknappar så det borde märkas om någon hängt sig.
 

HansKerstin

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
31153
Medlemskap
2024
Vad trevligt att det löser sig :)

Jag har ett annat problem med likadan EP-fjärr, förra säsongen började den tömma batteriet (9V) snabbt, vet ej orsaken, har heller inte felsökt, min lösning än så länge är att ta ur batteriet när den inte används.
Någon annan här med samma "fel"?
Har du hittat någon orsak ? Jag undrar för har nu råkat ut för samma sak, fjärren tömmer ett 9v batteri på ett dygn.
 

lars44

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
17760
Medlemskap
2024
Har EP hydrauliska stödben på vår husbil. Nu har fjärrkontrollen slutat fungera, den är helt död. Händer inget alls då jag trycker på Start knappen. Har bytt batteri men ingen skillnad. Går dock att köra som vanligt med reservpanelen i garaget, men väldigt omständigt. Hör det till vanligheterna att fjärren ger upp på EP stödben och vart köper jag en ny om så är fallet ?
Ett litet stickspår kanske men en erfarenhet av Ep hydralben. Kolla hur slangarna mellan bakhjulen är dragna!! På min två år gamla bil fick jag slangbrott i norska ödemarken vilket medförde att benen inte gick att få upp. Bärgning, besök på 7 olika verkstäder och 2 dagar upp i rök.
Anledningen var att slangarna var fastsatta runt en balk med buntband och hade glidit ner så de låg oskyddade och som lägsta punkt under bilen. Troligen en asfaltkant när jag kört ut från en parkering som orsakat skadan. Hälsn Lars
 
Toppen