• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stödben?

Rikest69

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Jönköping
Hej! Har en Adria Coral Supreme 670 SLT -20 med Ducatochassi som jag funderar att montera stödben på. Är det någon som vet om AL-KO stödbenen passar bak? Det finns ju några förborrade hål. Försöker hitta hålmönstret för fästet utan att lyckas. Är det någon som har erfarenhet av att ha stödbenen fram. Finns en AL-KO variant för Ducato-chassit som ska monteras på domkraftsfästena.
 

Inger&Jonas

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
27297
Medlemskap
2025
Hej har själv en 670 slt o jag köpte 2 st 2 ton hydrauliska domkrafter på biltema, 100kr/st. Tycker det funkar bättre pga stödben bara har 500 kg lyftkraft o är bara ett stöd.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Hej! Har en Adria Coral Supreme 670 SLT -20 med Ducatochassi som jag funderar att montera stödben på. Är det någon som vet om AL-KO stödbenen passar bak? Det finns ju några förborrade hål. Försöker hitta hålmönstret för fästet utan att lyckas. Är det någon som har erfarenhet av att ha stödbenen fram. Finns en AL-KO variant för Ducato-chassit som ska monteras på domkraftsfästena.
Det ska finnas en monteringssats för Ducatochassiet.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
214
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
En fundering lastvikt kolla vilka marginaler ni har stödben väger, på våran Adria Matrix totalvikt 3650 sitter stödben då vi aldrig använder dom i princip funderar jag allvarligt på att ta bort dom för att öka lastvikten.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Vi hade alko stödben ( ej hydrauliska) på våran förra husbil 5000kg, som stödben var de perfekta men inte för att få bilen i våg.
Nu har vi alko comfort stödben som är ännu sämre, klarar ingen vikt alls nästan.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
M
En "liten" prisskillnad också, men den ena typen är ju för att stabilisera bilen, den andra för att lyfta den. Skillnad i vikt också, manuella ca 3kg/st
hydrauliska komplett 60-80kg.
Mina tidigare elektriska ALKO stödben var inte lätta, vägde lika mycket som mina nuvarande EP hydrauliska, tillkommer dock slangar och pump i vikt på EP
 
Toppen