• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

stängd stellplats falkenberg ????????

F

F.d. 55367

Guest
vi var i falkenberg för två helger sedan och skulle ställa nere vid kanalen vid gamla stenbron i centrum där hade kommit upp en tillläggsskylt som stod att övernattning i husbil o husvagn förbjuden.:mad: vet någonvarför medlem 4200 kalle o gun

F

F.d. 3088

Guest
Sv: stängd stellplats falkenberg ????????

Jo därför att plattsen nyttjades som Campingplats. Bord,stolar grill mm.
De boende tröttnade, samma överallt i Falkenberg förbjudet att sova i bilen

Gurra

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej Kalle!

Så här står det numera i HBK-informationen om platsen. Det är tydligen fler som upptäckt samma sak.

14/8 2010 fanns bifogade skylt uppsatt på denna parkeringsplats.

29564d1282218438-falkenberg_hamngatan_skylt.jpg

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2025

Skriv till kommun o klaga.
Det skall jag.
MVH KEJO

F

F.d. 29998

Guest

Betyder skylten att det är tillåtet att övernatta i alla andra typer av fordon?:spinny:

F

F.d. 7282

Guest

Inga problem, min står registrerad som lätt lastbil:cool:
Och visst hade det varit intressant att driva en sådan fråga rättsligt:rolleyes:

vem blir först ?????

// Pär

F

F.d. 7282

Guest

intressant i den mening att "husbil" inte finns rent juridiskt.

// Pär

F

F.d. 3088

Guest

intressant i den mening att "husbil" inte finns rent juridiskt.

// Pär

Du åker ju lätt lastbil så här står det i den lokala: Camping får inte ske på offentlig plats och därmed enligt § 3 jämställda områden. Med camping jämställd övernattning i fordon (husvagn, husbil och liknande) . Liknande det måste väll vara din lastbil som är förklädd till husbil:D

Gurra

I

Iveco 35

Guest

Skulle vara intresant att veta hur ordningsmakten tacklar denna skyllt. Om de blev kallade att avhysa någon som sover över här. I regpapperna står ju pb2. Vi har väl några inom kåren som är medlemmar i klubben?:confused:

F

F.d. 3088

Guest

Skulle vara intresant att veta hur ordningsmakten tacklar denna skyllt. Om de blev kallade att avhysa någon som sover över här. I regpapperna står ju pb2. Vi har väl några inom kåren som är medlemmar i klubben?:confused:

Dom kan nog strunta i skylten, det står ju klart och tydligt i den lokala ordningsstadgan vad som gäller och som vi bilister skall ta reda på

Gurra

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Tyvärr tror jag inte att det hjälper att åberopa att husbil inte exixterar som ord i registreringsbeviset. Att driva detta rättsligt kommer med all sannolikhet bara i framtiden att leda till att vi istället "hjälper" de som sätter upp skyltarna att skriva rätt ord, alltså PB och PB2 istället för husbil.
Inte sjutton kan jag tänka mig att de rättar sig efter en "knäpp på näsan" - "här har ni minsann uttryckt er fel när ni skrev skylten, den gäller inte", nä, inställningen att ingen ska få sova i husbilen på den parkeringen går inte att rubba med en sådan dom.
Vi husbilsägare kanske kan "vinna" en sådan rättslig strid på kort sikt, men på lång sikt hjälper det knappast.
Jag tror istället att det är mer framgångsrikt att försöka få till en dialog med ansvariga skyltuppsättare. Kanske måste det till ett flertal möten med dessa innan man har lyckats med att få beslutsfattare att förstå vad husbilsturismen innebär.
Så tror jag iallafall...

/Ludde

F

F.d. 7282

Guest

Dom kan nog strunta i skylten, det står ju klart och tydligt i den lokala ordningsstadgan vad som gäller och som vi bilister skall ta reda på

Gurra

Jäklar "tänkte inte på det " :oops::oops::oops:

// Pär

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Problemet är nog inte sovandet i xxxbilen, vad den nu än kallas, utan snarare stolarna och grillen som placeras utanför när man har parkerat.
Om vi kunde låta bli att möblera i närheten av bilen och kanske istället ta picknikkorgen (utan vin eller öl eftersom lokala ordningsstadgan ofta förbjuder alkohol på allmän plats) till en parkbänk och där njuta solskenet eller utsikten så skulle nog skyltarna inte komma upp så snabbt.

EssoJ

F

F.d. 3088

Guest

Problemet är nog inte sovandet i xxxbilen, vad den nu än kallas, utan snarare stolarna och grillen som placeras utanför när man har parkerat.
Om vi kunde låta bli att möblera i närheten av bilen och kanske istället ta picknikkorgen (utan vin eller öl eftersom lokala ordningsstadgan ofta förbjuder alkohol på allmän plats) till en parkbänk och där njuta solskenet eller utsikten så skulle nog skyltarna inte komma upp så snabbt.

EssoJ

Ett utmärkt inlägg i debatten huvudet på spiken, men som det såg ut i sommras lär det aldrig bli så.

Gurra

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

vill man ha framgång så får man bjuda till lite skälv jag fattade det som att ställplatsen var stängd på grund av att där var möbler och annan utrustning ute, och då uppfattas det som camping när husbilsägarna vet om det varför då bryta mot reglerna, sådant ser man ofta vi som husbilister har väl inte bara rättigheter utan äve skyldigheter, så skrivs det omeget ansvar, har vi dett gäller även säkerhets avstånden där undrar man i bland om dom glömt ansvaret hemma, vi måste bli bättre på sådant om man skall vinna gehör hos allmännheten för våra krav,
husbils ägare som gärna utnyttjar ställplatser men som i övrigt är nöjd med tillvaron.

mvh beroka

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Märkligt att just campingstolar, bord och grillar kan väcka så stor ilska att en skylt måste sättas upp.
Går man på en badstrand en fin sommardag får man kryssa mellan badlakan, parasoller, solstolar, picknick-korgar och stora uppblåsbara badleksaker....
Inte sjutton kommer det upp en skylt, "förbjudet att bada" på stranden för det...
Om man ställer några campingmöbler utanför husbilen, givetvis så det inte hindrar någon annan att parkera eller röra sig på platsen, vad är det då som är så fel och störande?
När jag är ute och paddlar kajak och ska slå läger på t.ex. en populär ö ute i havsbandet, slår jag upp mitt tält, sedan bär jag upp alla prylar från kajaken som jag kan tänkas behöva, tältstol, Trangiakök, matgrejer, kläder m.m. Det ser i stort sett ut som ett taikonläger när kläderna hänger på tork på tältlinorna och prylarna är utspridda på några kvadratmetrar runt tältet.
Man lagar sen mat ute och har allmänt trevligt. Är man några fler paddlare tillsammans kan ni ju bara gissa vad grejer det ligger runt lägret.
Men sen plockar jag ju bort allt innan kvällen, och när jag sedan lämnat platsen dagen efter finns inte ett spår efter mig. Jag har aldrig någonsin hört talas om att någon varit störd över att man har prylar utanför sin tillfälliga semesterboning.
Men när det kommer till husbil, ja se då kan man knappt lägga ut dörrmattan förrän en skylt om camping förbjuden kommer upp!
Jag blir så trött på denna attityd och hetsjakt mot oss husbilister! Vi måste försöka få allmänheten och beslutsfattare att förstå vad det innebär med husbilismen!
Sen menar jag ju givetvis inte att det är fritt fram att bära sig åt hur som helst, tömma gråvatten på ställplatsen, skräpa ner, väsnas, breda ut sig så ingen annan kommer fram o.s.v.
Men jag tycker inte heller att vi ska acceptera att vi bara i princip knappt får ställa skorna utanför bilen...

/Ludde

/Ludde

I

Iveco 35

Guest

Det står inget på skylten som visar att det är förbjuden parkering av husbil, om så inte är fallet hur skall dom då veta om jag sover eller vakar:confused:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Det står inget på skylten som visar att det är förbjuden parkering av husbil, om så inte är fallet hur skall dom då veta om jag sover eller vakar:confused:

Våra politiker skapar lagar som är omöjliga att leva efter eller att övervaka.
Knackar någon pådörren så när man öppnar så sover man ju inte och då kan man stanna kvar.

Senast ändrad:
Toppen