• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stänga av solcelladdningen.

F

F.d. 940

Guest
Om jag skall stänga av laddningen från solcellen vid fullt solsken, skall jag då bryta före eller efter regulatorn.
Arne.
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: Stänga av solcelladdningen.

Jag har en IVT MPPT-regulator 20 A som stör vid laddning.
Jag har ett relä mellan och ingången till EBL , som jag styr med liten brytare vid förarplatsen.

Att regulatorn kan gå sönder pga. att det inte finns någon belastning tro jag inte på.
Vad skulle hända om en säkring
gå sönder till solcellsladdningen på EBL:en ? det är ju samma sak.

men om man bara har tagit bort spänningen från solcellen till regulatorn så ligger fortfarande regulatorn och dra lite ström i onödan.

Jag har haft mitt system så i många år med en 200W solcell utan problem.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.677
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Stänga av solcelladdningen.

Ja som jag skrev i inlägg nr:5 i början på den här tråden så har jag också en brytare mellan solcellsladdaren och batterierna.
Under åren så har bilen stått i full sol med frånkopplad laddare hundratals, troligen mer än tusen timmar utan att laddaren tagit skada.
Det man ser på laddaren är att spänningen ut från laddaren är rätt hög och pendlar upp och ner någon volt när solen skiner, samtidigt som en diod blinkar som just talar om att laddaren inte känner av något batteri.
När man kopplar in den så slutar dioden varningsblinka och spänningen stabiliserar sig medans laddaren analyserar batterierna. Efter någon minut av "tänkande" så ser man att Amp. mätaren far upp och laddningen sätter igång (om batterierna inte redan är fulla).

Eftersom laddaren försörjer sig själv på dagen bara med hjälp av solcellen när den är frånkopplad från batterierna, så blir den helt nersläckt och död på natten när solcellen inte längre ger ström till den.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 940

Guest
Sv: Stänga av solcelladdningen.

Jag har nu monterat en 20A brytare mellan solcellen och regulatorn och det verkar som problemet är borta.
Nu får fjärrkontrollen kontakt med styrenheten till motorerna.
Tack för tipsen.
Arne.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.831
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Stänga av solcelladdningen.

Många solcellsregulatorer kan köras på antingen 12 V eller 24 V, och ställer in sej när man kopplar in dem till batteriet. Alltså ska man koppla dem till batteriet först, sedan till solcellerna.
Alltså ska brytaren sitta mellan solcellerna och regulatorn.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.667
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Stänga av solcelladdningen.

Arne: Mover är inget för míg
Jankro: Helt rätt! Det finns "billiga" regulatorer som inte klarar att man rycker kontakten, men de flesta är konstruerade att fungera med plötsliga avbrott.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Stänga av solcelladdningen.

En variant att testa är att "packa in" regulatorn i aluminiumfolie. (Faradays bur)

Någon som har störningar kan väl testa.:)

En del tjuvar använder metoden för att överlista larmen.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Stänga av solcelladdningen.

Jag har en IVT regulator som stör ut radion ibland (vid stark sol i kombination med taskig radiomottagning).
När jag klagade över problemet hos säljaren Conrad, skickade dom en elpryl (kondensator?) som skulle lödas fast någonstans och ett par ferritringar som kabeln från solcellen skulle dras igenom.
Jag är inte el/elektronikkunnig så det fick vara. Jag har nog kvar grejerna om någon vill testa.
 
Toppen