• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ständigt problem med ny Truma Combi 6E, felkod E517H, se video

rich710

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025
Hej på er husbilsklubbare!
Jag har sedan dag 1 (augusti 2022) haft problem med min Truma Combi 6E. Den lägger av med felkod E517H. Firman vi köpte bilen av (PR-Husbilar) har på Truma/Aldes inrådan bytt Avgas/Insugsslang, dragit om sträckningen på gasolrören. Vi har bytt regulator, monterat gasfilter, sett till så jag har fulla gasoltuber osv osv.. Kan fungera en hel helg ibland, men sen går det plötsligt troll och den startar inte alls, trots att gasol uppenbarligen finns då spis och kyl går utan problem. Någon som haft samma problem och hittat grundorsaken? Tacksam för relevant hjälp.

Igår fick vi efter att ha landat på ställplatsen vända om hem igen efter två timmars startförsk av pannan, ger snart upp, allt roligt med husbilen förstörs av detta strulande...
Här är en länk til Youtube på strulet igår.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024

rich710

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025
Man undrar ju gasventilen fungerar som den ska i Truman. Så den får signal att nu ska den öppna

Ja det känns ju som fullt möjlig orsak, i och med att den funkar ibland.
Hur styrs en sån ventil? Elektriskt? för såklart varje gång jag varit på verkstad så har pannan funkat :S och fungerat direkt efter. Tänker att den kanske kärvar vid vissa lägen.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Där kan jag inte hjälpa dig hur den fungerar. Gissar att den kan inte öppna om inte vissa kriterier är uppfyllda.

Men en annan fråga. Det är ingen skillnad om du står på 230 elr 12v. En tanke är att batteriet börjar bli dåligt. Fungerar jätte bra med 230 inkopplat
 

rich710

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025
Där kan jag inte hjälpa dig hur den fungerar. Gissar att den kan inte öppna om inte vissa kriterier är uppfyllda.

Men en annan fråga. Det är ingen skillnad om du står på 230 elr 12v. En tanke är att batteriet börjar bli dåligt. Fungerar jätte bra med 230 inkopplat
Nej, ingen skillnad, har hänt både på 230 och off-grid. Har två stycken nya Lithumbatterier som var fulladdade igår.
 

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Hej,

Vi har en Malibu och har också haft detta problem.
Jag ringde till Truma och frågade.
E517H- betyder att varmvattenberedaren inte fungerat som den skulle och att den då också låser hela värmesystemet i 15 minuter innan man kan nollställa detta. De 15 minuters låsning är hårdkodat så de kan inte ändras.
Detta kan t.ex. ske om man sätter igång värmaren på gas utan att gasen är påkopplad.

Efter 15 minuter kan man reseta systemet genom att trycka på reset knappen på Truman. Den sitter lite dumt men det går. Om du vet var den är så är det bra. Annars kan jag se om jag kan lägga in en bild som förklaring.
 

rich710

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025
Har provat både reset på själva pannan, och en hundra gånger genom panelen. När man gjort 4 startförsök låser den pannan i en kvart, sen kan man reseta igen och prova 4 nya gånger. Vet väldigt väl vad felkoden säger, den säger att gasen är slut, vilket man ser på videon att den INTE är. Misstänkte att regulatorn kanske inte gav exakt rätt tryck till pannan. Men den är bytt. Har haft husbilen på Alde/Trumas verkstad på huvudkontoret i Färlöv samt hos PR-Husbilar. Men hittills har dom gått bet, väldans irriterande när man köper en splitt ny husbil :S
 

rich710

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025
Hej,

Vi har en Malibu och har också haft detta problem.
Jag ringde till Truma och frågade.
E517H- betyder att varmvattenberedaren inte fungerat som den skulle och att den då också låser hela värmesystemet i 15 minuter innan man kan nollställa detta. De 15 minuters låsning är hårdkodat så de kan inte ändras.
Detta kan t.ex. ske om man sätter igång värmaren på gas utan att gasen är påkopplad.

Efter 15 minuter kan man reseta systemet genom att trycka på reset knappen på Truman. Den sitter lite dumt men det går. Om du vet var den är så är det bra. Annars kan jag se om jag kan lägga in en bild som förklaring.
Tack för svar, jag vet var resetknappen på pannan sitter, har resetat där också flera ggr. Men det är samma reset som på panelen egentligen. Samma sak med blinkkoderna på själva pannan, läser jag av blinkandet så får jag fram samma kod E517H som det står på displayen.
Vet att det i felbeskrivningen står att gasen är "slut" men som du ser i videon så går spisen utmärkt hela tiden fast felkoden kommer och återställs 4 ggr.
 

rich710

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025
En möjlighet är att byta regulator igen, man vet aldrig. Det sista blir ju att dom får byta hela Truman. Kan ju bara säga maximal otur. Har haft Truma sen 2017 inga fel
Nej, håller med, har haft Truma i mina två tidigare husvagnar, aldrig ett enda problem med dom. Får se om firman hör av sig igen på måndag. Slängde mest ur mig här ifall ifall. Men ett komplett pannbyte känns snart som enda lösningen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hade för ett par år sen samma kod och den kom när jag hade pannan på och spisen !
Felet var att jag inte öppnat gashuvudkranen tillräckligt , efter full öppen gaskran var problemet borta !

Jojje

Det finns ju också möjligheten att det är monterat en regulator med för liten flödeskapacitet, så att pannan av det skälet inte får tillräckligt med gas nu på vintern när man behöver mycket värme.
 
Senast ändrad:
Toppen