• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stämmer hastighetsmätaren i bilen?

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Hastighetsmätaren i bilen visar alltid mer jämfört med hastigheten på GPSn.
Jag har studerat detta en längre tid både i bilen samt husbilen och då har jag testat med eller utan farthållare i flera kilometers raksträckor och det visar samma resultat.

Min fundering är vilken hastighet stämmer bäst GPSn eller bilens mätare? Mitt svar jag kom på är GPSn och det innebär om jag håller hastigheten med bilens mätare så kör jag mellan 5 - 8 km/h mindre än verkligheten beroende på vilken hastighet jag håller. Dvs när jag kör 100km/h med husbilen så kör jag i verkligheten bara 92km/h enligt GPSn. Har ni samma resultat? Detta är ingen vetenskaplig studie :wub:

För någon dag sedan kom över text från Navigon att deras GPS aldrig får visa enligt lag en för liten hastighet än verkligheten däremot får de visa en högre hastighet än verkligheten. Detta styrker min lilla teori som man sitter och funderar över när man rullar en massa kilometrar genom Europa. Ibland har man inte mycket att göra när man ligger på vägen :D

Nu måste jag hitta på något nytt att tänka på när man ligger på vägar som inte har några vackra vyer

Senast ändrad:

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026
Sv: Stämmer hastighetsmätaren i bilen?

Hej vi har samma fenomen både i husbilen och personbilen, bilarna visar mellan 3- 5 km för mycket, sedan spelar det ingen roll om vi har vinterdäcken på eller ej. Har testat med 2 olika gps´er med samma resultat

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Räkna med att GPS:en visar rätt hastighet, i vart fall på rak väg.

Bilens mätare visar som regel 3-5 km fortare än verklig hastighet.

Förr kollade jag nya bilars mätare mot polisens T-märken och de visade samtliga för hög hastighet. Nu går det enklare att mäta med hjälp av GPS:en.

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Husbilen mer glädjemätare än personbilen!
HB:ns hastighetsmätare visar ca 3-8 km mer än GPS, beroende på hastighet.
Personbilen får jag vara lite mer försiktig med...
Japanska bilar är väl kända för att ha riktiga glädjemätare:twitcy:

Gunnar

perskoglund

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023

Hej!
Följande mätning gjorde jag i somras och visar att skillnaden är ganska stor mellan hastighetsmätarens visning och verklig hastighet. Vara tvungen att kolla detta, då alla långtradare verkade ville köra om mig. Man vill ju inte vara bromskloss.

Fiat Ducato 244 -04

Min Hastighetsm. GPS ca.RPM

70 --------------- 61 ------ 2000
80 --------------- 70 ------ 2200
90 --------------- 79 ------ 2500
100 -------------- 88 ------ 2700
110 -------------- 96 ------ 3000
120 ------------- 106 ------ 3200

Hälsningar
Per

G

GunDogs

Guest

Japanska bilar…? Tycker nog inte att de utmärker sig speciellt.

Då ska vi inte prata om Volvo som nästan alltid ligger och kryper i 82 km/tim när det
är 90–väg och för säkerhets skull så saktar de (förarna) ner ytterligare när det dyker upp
en fartkamera. :(

Trafikrytmen blir väldigt ojämn när en del kör efter GPS:en och andra efter hastighetsmätaren.
Med dagens teknik borde hastighetsmätarna gå att kalibrera betydligt bättre.

Vår husbil (Renaultbaserad) visar vid 2000 varv 100 Km/tim, vilket är en
verklig fart av 96 km/tim enligt GPS:en.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 13449

Guest

Det är allmänt vedertaget att bilarnas hastighetsmätare visar mer än verklig fart. Vissa märken är större avvikelser än andra. Min gissning till att de gör på detta sättet är för att vara säkra på att slippa en massa bekymmer om det visar sig att de hade gjort så att mätaren visar för lite. Dvs att folk skulle åka fast för fortkörning trots att de hade hållt laglig hastighet på mätaren. Det vanliga tror jag är mellan 5-10 km fel och så får man ta bort några km om polisen står med lasern så köra i 100 mätarfart på 90-sträcka är aldrig några problem!

F

F.d. 52943

Guest

Vår Renault Master visar ungerfär 7% mer än GPS mellan 80 och 100km enl GPS.

F

F.d. 5110

Guest

Jag har inte lusläst EU:s paragrafer men tror att denna länk gäller fortfarande:

Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar

Felvisningen på våra hastighetsmätare har även tidigare tagits upp i detta forum och det kan ju konstateras att de flesta biltillverkare ser till att hastighetsmätaren visar lite "för mycket".

Och värst är nog inte japanerna....... Volvo 240 var en överdängare enligt mitt förmenande.. ;-)

Sen .. OT.. ,vad det gäller polisens "helikoptermarkeringar", de gula (vita) liggande "T" och "+" som fanns tidigare, så sades det att det var 505 m mellan "T" och "+" bara för att bygga in en felmarginal i mätningen.

För fordon från 1980 eller nyare räknas max felvisning ut med en formel:
(v1-v2)<=v2/20+ 10 km/h

V1=Visad hastighet
V2=Verklig hastighet

Vid 90 km/h verklig fart får mätaren visa max 104,5 km/h men ej under 90 km/h

Mvh
Lasse

F

F.d. 53054

Guest

Så som jag förstår det, så slår hastighetsmätarna både uppåt och neråt j.m.f med dom mät-metoder som redovisas i denna tråd. Och detta är det nog inget tvivel om. I en liknande tråd förra året var detta uppe, vad jag kommer ihåg kom man inte fram till något vettigt då. Jag tycker i alla fall att tillverkarna av våra fordon borde väl kunna precisera hastighetsmätarnas prestanda bättre så man kan lita på en bättre exakthet.
Ligga och köra 7 km saktare på en 80 väg retar många likväl som om man skulle köra för
fort. Eller ska man skippa hastighetsmätaren och övergå till GPS:n den verkar vara mer exakt.:twitcy:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Är GPS:en igång under färd, så använder jag den även som hastighetsmätare.

Gunnar /medlem

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hej!
Följande mätning gjorde jag i somras och visar att skillnaden är ganska stor mellan hastighetsmätarens visning och verklig hastighet. Vara tvungen att kolla detta, då alla långtradare verkade ville köra om mig. Man vill ju inte vara bromskloss.

Fiat Ducato 244 -04

Min Hastighetsm. GPS ca.RPM

70 --------------- 61 ------ 2000
80 --------------- 70 ------ 2200
90 --------------- 79 ------ 2500
100 -------------- 88 ------ 2700
110 -------------- 96 ------ 3000
120 ------------- 106 ------ 3200

Hälsningar
Per

Då har du nog samma dåliga mätare som jag har och är det så att du också har 215/70-15 storlek på däcken ?
Som jag skrev här : http://www.husbilsklubben.se/forums/t45153-2/#post327851 så funderar jag på sätta på 16" men samma bredd och profil .

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Teknisk sett kan en med dagens elektroniske instrumenter justere fartsmåleren perfekt.
Problemet for fabrikkene er at de ikke har lov til å risikere at den viser for lite uansett hvilke lovlige dekk som er satt på bilen.

Med en lovlig variasjon på dekkdiameteren vil en med den innlagte sikkerhetsmargin oppleve avlest hastighet opp til 15% over virkelig hastighet ved utslitte minimale dekk og litt lavt trykk i dekkene.
Påsatt dekk med maksimal lovlig diameter og litt høyt dekktrykk kan samme bil være nede på mindre enn 3% feil.

GPS har ikke det samme problemet, men unøyaktigheten i posisjon mellom målepunkt kan gi variasjoner her også - på en rett vegstrekning er dette mulig å glatte ut (gir litt forsinkelse av fartsendring)

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Min bil går rätt till 40 km/h
Därefter får jag se till att nålen pekar 1km/h över önskad hastighet per 10km/h över 40.
Alltså vid 110 ska mätaren stå på 117km/h

När man väl listat ut detta så ökar man sin irritation i trafiken över de som håller sin hastighet enligt mätaren. Lite synd kanske.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Min bil går rätt till 40 km/h
Därefter får jag se till att nålen pekar 1km/h över önskad hastighet per 10km/h över 40.
Alltså vid 110 ska mätaren stå på 117km/h

När man väl listat ut detta så ökar man sin irritation i trafiken över de som håller sin hastighet enligt mätaren. Lite synd kanske.

Varför irritera sig på folk som inte håller högsta tillåtna hastighet? Det är inte bra för nerverna. Låt andra köra så fort dom tycker är lämpligt! Alla är vi olika, även i trafiken!

Jappe

F

F.d. 53054

Guest

Det är rätt Jappe. Man skall inte irritera sig på för mycket, det verkar i alla fall som dom
flesta har en fungerande GPS, och mig veterligen brukar man hamna på den position man slaget in förr eller senare oavsett hastighet. Glömde en gång att slå om den från gångläge till fordonsläge i Tyskland, det var verkligen en upplevelse, det tog tid och jag såg ut som
en rullad Allers men fram kom jag till sist.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Varför irritera sig på folk som inte håller högsta tillåtna hastighet? Det är inte bra för nerverna. Låt andra köra så fort dom tycker är lämpligt! Alla är vi olika, även i trafiken!

Jappe

Lite off-topic .

Jo det vet man ju att alla är olika och det märkte man i helgen då jag låg på 70 med GPSen på 70 väg och ändå skulle en personbil om ( så den mötande husbilen fick bromsa) för att sedan bromsa in framför mej så jag fick sänka farten , när vi sedan kom till en fartkamera så var hastigheten 55km/h på 70 väg enligt GPSen men då passade jag på att köra om .

Så varför kunde inte denna personbil ligga bakom ??

Visar alla bilar rätt eller lika fel så kör ju alla lika "fort" och skall folk ligga och köra i 50 på 70 väg så bör dom köra i på en P-ficka och släppa förbi bakomvarande om dom ser att det är 10-15 biler på led bakom .

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Jappe, du har rätt. Varför irritera sig. Jag sitter och funderar över samma sak, men irriterar mig ändå. Det är troligen något som tar ett par år att jobba bort.

Likaså irriterar jag mig på de som kör för fort då man kan köra om och för sakta då det inte går att köra om. Känns lite som om de jäklas med flit.

För att inte tala om alla som skiter i att blinka.

F

F.d. 50110

Guest

Hastighetsmätaren får aldrig visa för låg hastighet. 3-10 procent är vanligt o helt enligt lagen. Detta är för att ta hänsyn till om däcket är helt nytt (ger lägre + visning) än om det är på min-gränsen (ger mera + visning). Vid byte av däck kan man själv räkna ut skillnade mellan monterat däck o det nya däcket om man jämför rullningsomkretsen. Besiktingsinstrumentet ger ett visst spelrum här och utanför dessa spelrum skall man inte gå.

Färdskrivarna har snävare felvisningsområde då varje fordon kalibreras vid aktivering av färdskrivare (ny-installation eller utbyte = kontroll av hela anlägningens väg o hastighets-visning). Därav blir följden att de tunga fordonen gärna "knuffar" på där bak med dåligt säkerhetstänkande.

GPS-en ger en rättvisande hastighet utan att den behöver ta hänsyn till nya eller slitna däck, utväxlig i växellåda o sluväxel (differntialen).

Men varför skall vi ha så bråttom, dom bakom som har bråttom släpper vi gärna förbi så fort det finns möjlighet, vi skall ju vara vänner på vägen.

Vänliga hälsn. från Götet; Lars-Göran :)

Toppen