claes sexdrega
HBK Medlem
Vart tog Ställplatserna vägen? Har åkt runt lite. Men när man kommer till många så har dom förbokning. Känns som att det blivit husbilscampingar istället. även till priserna
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
HejMarknadsekonomi.
Ingen gör något som inte gynnar företaget/kommunen.
Det har experimenterats med allternativ till marknadsekonomi, om dessa allternativ kan man läsa om i historieskildringar.
Om en tjänst eller vara inte passar, låt bli att köpa den. Så himla enkelt är det.
Hej
Nja, jag håller med i stort men att kommunerna alltid följer det kan diskuteras, i vår kommun är det byggt parkeringsplatser som är gratis för alla utom för husbilar (och på i stort sett alla andra är det husbilsförbud) och det byggdes en badbrygga för 36 milj utan att det tas någon avgift för att använda den så visst görs det skillnad på vem som ska betala och inte.
Håller i princip med dig. Dock inte sista meningen.Marknadsekonomi.
Ingen gör något som inte gynnar företaget/kommunen.
Det har experimenterats med allternativ till marknadsekonomi, om dessa allternativ kan man läsa om i historieskildringar.
Om en tjänst eller vara inte passar, låt bli att köpa den. Så himla enkelt är det.
Frågan kan också vara hur få fram fler kommuner som vill ha fler besökare utan att de som kommer i husbil skall missgynnas jämfört med dem som kommer med vanlig personbil.Frågan hur får fram flera företagare som vill skapa ställplatser, både för att öka utbudet på en orter/platser och till en lägre prisnivå?
Den kommun där vi teoretiskt skulle kunna påverka, är inte samma som den där vi skulle vilja förändra. Eller orkar, vill vi ta striden för varandra?De som kommer i vanlig personbil spenderar pengar på det som husbilisten redan har med sig.
Boende.
Restaurangbesök.
Resande i personbil spenderar mycket pengar på boende och lagad mat, husbilen inget.
Då är det inte konstigt att husbilar missgynnas.
Om dessutom "svågern" äger campingen och restaurangägaren är med i samma orden som de som bestämmer i kommunen, då är utfallet givet.
Min spekulation.
För de som absolut vill förboka finns det ju redan ett väl utbyggt system med campingplatser, dessutom väldigt lämpliga resmål för barnfamiljer.Det finns någonstans runt 100-120000 husbilar i Sverige och utöver det tusentals och åter tusentals utländska när det är säsong. Det finns ett Mora, det är helt orimligt att tro att man ska kunna parkera där på samma vis som när det fanns 50000 husbilar i Sverige runt millennieskiftet.
Antalet husbilar har ökat mycket snabbare än antalet platser att ställa dem i attraktiva områden. Självklart får man då införa någon form av bokningssystem, ofta enda chansen för barnfamiljer och arbetande att över huvud taget få plats på attraktiva platser.
I verkligheten är det ju så att vi pensionärer undviker att vara ute med husbilen på helger, vi har ju möjligheten att vara ute mitt i veckorna. Vi har under hela juli varit hemma men den gångna veckan varit ute på ostkusten från söndag kväll till lördag kväll och bokat varje natt på kvällen innan när vi planerat lite hur vi vill lägga upp planerna nästa dag. På detta sätt har vi haft möjligheten att utnyttja hela dagarna med en massa aktiviteter utan att oroa sig för om det finns plats ledig. Detta är för oss frihet utan att behöva bekymra sig om plats och tvingas att anlända mitt på dagen och sedan vara bunden till sin plats. Många har också skrivit om att det står tomma bokade platser över natten trots att det kommer ekipage som måste vända, på de fem ställplatser som vi övernattat har samtliga varit fullbelagda och inte någon plats har stått tom. Med andra ord så är det nog ganska ovanligt att man missbrukar bokning. På de platser vi varit har inte camping varit något alternativ då dessa legat ocentralt och inte uppfyllt våra önskemål med gångavstånd in till byn, restauranger och affärer. Trots att vi stannar hemma på helgerna när det är mest efterfrågan så ser vi bara fördelar med bokningsmöjlighet och ger oss frihet men det bästa vore ju om det funnits tillräckligt med ställplatser så bokning varit onödigt. Förra året när vi var ute i Europa märkte vi också att flera ställplatser var bokningsbara så det är inte bara här hemma vi har den möjlighetenAbsolut är det så att man vill ha frihet och billigt ska det vara med. Men med ett begränsat antal platser och allt fler husbilar så kommer platserna begränsas på något vis.
Jag ser hellre ett rättvist system med bokningar än ett system där pensionärer abonnerar på alla attraktiva platser och stänger ute alla andra.
För de som inte förstår att ens omgivning tvingas att leva inrutat återstår väl egentligen bara att hötta med näven och att vara lite bitter inombords. Att förpassa alla barnfamiljer till campingar är lika lämpligt som att förpassa alla pensionärer till ålderdomshem.
Är det ett rättvist system att den som bokar först, kanske långt i förväg alltid får plats medan de som utövar ett rörligt friluftsliv med sin husbil,Absolut är det så att man vill ha frihet och billigt ska det vara med. Men med ett begränsat antal platser och allt fler husbilar så kommer platserna begränsas på något vis.
Jag ser hellre ett rättvist system med bokningar än ett system där pensionärer abonnerar på alla attraktiva platser och stänger ute alla andra.
För de som inte förstår att ens omgivning tvingas att leva inrutat återstår väl egentligen bara att hötta med näven och att vara lite bitter inombords. Att förpassa alla barnfamiljer till campingar är lika lämpligt som att förpassa alla pensionärer till ålderdomshem.