• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplatser till Ipad

F

F.d. 17941

Guest
Behöver återigen hjälp med att hitta en enkel och bra väg till en GPS som visar ställplatser i Europa.
Behövs ett annat basprogram före, ex. TomTom eller något annat program ?
Tacksam flera alternativ ?
Totte04

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ställplatser till Ipad

Om jag förstår dig rätt söker du en bra ställplatsapp för Europa?

Den bästa heter Mobil Life + (plus) och kan användas offline. Den kostar 45 kr och har koppling till Navigon, Tomtom och Sygic och naturligtvis Google Maps.

F

F.d. 17941

Guest

Tack för hjälpen Knarrevik
Förlåt en seg gammal man , men var köper jag den ?
Totte04

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

På App Store, du har ikonen på din iPad.
Jag antar att du lagt in ditt betalningsalternativ.

F

F.d. 9344

Guest

Om jag förstår dig rätt söker du en bra ställplatsapp för Europa?

Den bästa heter Mobil Life + (plus) och kan användas offline. Den kostar 45 kr och har koppling till Navigon, Tomtom och Sygic och naturligtvis Google Maps.
Lika här Knaerrvik. Om jag köper denna App till min Iphone så behöver jag inte vara uppkopplad i ex Holland om jag letar Ställplats? Är det riktigt?

F

F.d. 9344

Guest

Tack Håkan då är det bara att ladda ner o träna på denna. I år skall jag o frugan göra en 'historisk' resa nämligen det vi gjorde med Tält under 70 o 80 talet. Tyskland Holland Österike med barnen. Nu är barnen 2 hundar av rasen Luzernerstövare de får följa med. Skall på måndag kontakta Veterinär om vad som krävs för detta. Tack ännu en gång

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tänk på att du måste ladda ned databasen innan du kan använda appen offline!
Dataupdate finns under Settings.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

ADAC har en bra app också som även innehåller många campingar. Fungerar bäst online men med Fogg så ser det ju ut som det blir bra ändå.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

ADAC har en bra app också som även innehåller många campingar. Fungerar bäst online men med Fogg så ser det ju ut som det blir bra ändå.

Jag tolkar det som endast ställplatser anslutna till ADAC finns med i deras app.
Nedan visas skillnaden i antal på ungefär samma kartutsnitt.

image-779293.png

Mobil Life +

image-776005.png

ADAC med endast 1 ställplats

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Förut om åren brukade jag köpa Bordatlas, Promobils o ADACs böcker och ha med i husbilen. Både vägde och kostade en del även om de inte förnyades varje år.

Numera har jag apparna Promobil+, ADAC och abbonemang på Bordatlas online.
Väger inget och klart prisvärt.

Det finns skillnader i vad de olika utgåvorna innehåller och har man dessa 3 största så hittar man alltid bra platser att övernatta på.

Utanför Tyskland brukar jag komplettera med det som hittas på nätet för landet i fråga. Har helt slutat med att uppdatera POI filer och söker på nätet i stället om inte apparna eller Navigon hittar något bra.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Har helt slutat med att uppdatera POI filer och söker på nätet i stället om inte apparna eller Navigon hittar något bra.

Jag har också slutat med att lägga in intressepunkter i navigeringsapparna utan använder POIViewer som lättvindigt importerar filer i olika format. HBK:s fil är en av dem.

F

F.d. 9344

Guest

Appen mobile life plus köpt. Nu gäller det att kunna använda den också.
Hur fungerar det att kunna söka ex. Ställplats inom en viss radie i Tyskland om jag är offline?
Känner Iphonen av i vilket region jag befinner mig eller hur fingerar det Knarrevik?

Jag har alltid mobilen på även utomlands men då är roomingen avstängd funkar denna App ändå?
Kanske Du kan ge en grundläggande "kurs" till oss Dummies på detta område:)

Då menar jag steg för steg.
1 Ladda ner Appen
2 Inställningar vilka skall jag göra och så vidare-
I min Iphone så täcker Googelmap endast Sverige.

F

F.d. 9344

Guest

Nu Knerrevik har fått lite hum om denna fantanstiska App.
Träning och exprediment gör att man lär.
Vad jag kommit fram till är följande.
När jag kan ladda ner en Ställplatslista som då finns tillgänglig med GPS kodinater till Ställplatser och Campingar som då finns lagrade i Fånen under menyn Manuell utan att behöva vara uppkopplad.
Jag bestämmer själv inom vilken radie jag vill söka.
Alternativt så är jag uppkopplad mot nätet och får då samma "verkan".
Har jag förstått detta rätt?
Om jag nu befinner mig i Tyskland så kan jag utan att vara uppkopplad få info om var det finns Ställplatser?

Uppdateringen ingår i priset 45 SEK för ett år sedan får jag betala för att få senaste uppdateringen.
Kanon detta var ett bra tips Knarrevik:)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det är ganska lätt att komma underfund med appen efter lite träning.
För att den skall kunna användas offline fordras det att man laddar hem databasen först under Settings/Updates.

image.jpg

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nog skall Googles karta täcka även utanför Sverige!
Problemet är att den fordrar att man är uppkopplad. Det går dock att "förcacha" några kartutsnitt som man kan använda offlne.

image.jpg

F

F.d. 9344

Guest

Det är gjort efter ditt tips Knarren. Frågan är då. Om jag nu reser ner till Tyskland kommer då Appen att visa ställplatser inom inställd radie från aktuell plats (där jag för tillfället befinner mig) utan att jag är uppkopplad på nätet. Vad jag förstår så är bara mobilen på så reggar den plats jag befinner mig .
Har jag fattat detta rätt?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Du kan testa redan här hemma, ställ appen på offline och avaktivera även mobildata på telefonen (under telefonens inställningar).

Ställ in på Active och starta sökningen så får du förhoppningsvis upp ställplatser i din närhet. Kartbilden ser lite annorlunda ut och det är inte säkert att fotot på ställplatsen kommer upp då den antagligen inte lagras i databasen för att på så sätt spara plats.

Senast ändrad:
F

F.d. 9344

Guest

Visst fungerar det Knarrevik även om jag inte ställt in Flygplansläge. Jag få upp massor av Ställplatser med GPS kodinater och info om dessa helt kanon faktiskt.
Då kan jag räkna med att om jag är i Hamburg, har mobilen på så kommer den att söka ställplatser därifrån inom den sökradie jag valt utan att jag är uppkopplad ?
Om så är fallet är dessa 45 SEK en väldigt bra inverstering:):)

Skall göra en test nästa resa jag gör i jobbet tror då att jag kommer att vara i Oslo skall bli intressant vad Appen visar om jag ställer in en sökradie på 50 mil:)

S

Sören-6830

Guest

Jag tolkar det som endast ställplatser anslutna till ADAC finns med i deras app.
ADAC besöker en del ställplatser med jämna mellanrum och kollar standarden vilken redovisas i deras app.
För några år sedan tog jag initiativ till ställplatsen i anslutning till hamnen vid Falsterbokanalen. Strax efter besöktes vi av ADAC som mycket noggrant gick igenom alla faciliteter.
Det är alltså inte ADACs egna platser som finns med i deras app utan platser som de besökt och bedömt.

Toppen