• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplatser Sverige och övriga Europa i GPS:en

F

F.d. 55436

Guest
Hej alla klubbare!
Har en Navigon 8410 Europe.
Lyckas inte kopiera in ställplatser från olika förslag in i GPS:en från datorn.
Är det någon som har gjort det i såfall hur?
Någon annan som kan tipsa om eländet.
undrar Karsten i CI:n

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Ställplaser Sverige och övriga Europa i GPS:en

Om det är att lägga in egena POIs så går det tyvärr inte med den modellen du har.

/ Runat

F

F.d. 27588

Guest

I Sverige borde det heta husbilsplatser med sanitetsanläggning. Då förstår politiker och andra vad det handlar om. Direktöversättningen "Ställplatser" från tyskan är tramsigt...

F

F.d. 55436

Guest

!!!!!!! Det hjälper mig föga vad gäller min Navi,men jag håller med om ditt förslag på namnändring

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

I Sverige borde det heta husbilsplatser med sanitetsanläggning. Då förstår politiker och andra vad det handlar om. Direktöversättningen "Ställplatser" från tyskan är tramsigt...

Varför ändra på ett vedertaget begrepp som används i de flesta av EU:s länder?

Däremot bör man inte kalla vanliga parkeringsplatser eller rastplatser för ställplats som i viss mån förekommer i HBK:s ställplatslista.

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Ja det är ett bekymmer att allt heter Ställplatser oberoende av vilka faciliteter som finns på plats. Man, eller jag skulle kanske säja vi, söker oftast en plats för natten och kallar den "Nattplats".

Platsen på bifogad bild fick duga i natt. En rastplats utan så mycket faciliteter, men gick utmärkt att sova på.
Smaka på det "Nattplats".

Hälsar
Kåre

Bilagor

• Sogne.jpg
    Sogne.jpg
    94,2 KB · Visningar: 10

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Hej alla klubbare!
Har en Navigon 8410 Europe.
Lyckas inte kopiera in ställplatser från olika förslag in i GPS:en från datorn.
Är det någon som har gjort det i såfall hur?
Någon annan som kan tipsa om eländet.
undrar Karsten i CI:n
Ja, jag ser att du inte fått något bra svar Karsten, många har tydligen "missuppfattat" din fråga! Jag har samma fråga som du Karsten, kanske har Carneval som är rationell och kunnig ett bra svar?

Den late (jag) frågar hellre en gång för mycket än att ge sig in på ett "ev dödfött jobb" bara för att bränna tid .... om nu kunskap finns hos någon/några andra.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

På vissa (äldre och enklare) Navigonmodeller behöver man ett tilläggsprogram, POI Warner.
Finns här:
Welcome to navigating.de: Home
//W
Navigon 8410 är knappast lastgammal, snart 2 år och knappast av enklare typ, utan tvärtom ganska avancerad (men då med Navigons egna program).

Ett problem med bla 8410 är förmodligen att Navigon vill tjäna pengar på de program med info som de själva säljer och därför medvetet gjort det svårt (för användarna) att nyttja/mata in 3:jeparts info i sina produkter.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ett problem med bla 8410 är förmodligen att Navigon vill tjäna pengar på de program med info som de själva säljer och därför medvetet gjort det svårt (för användarna) att nyttja/mata in 3:jeparts info i sina produkter.

Navigon som företag finns inte längre, det är uppköpt av Garmin och lever kvar tills vidare som varumärke.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Navigon 8410 är knappast lastgammal, snart 2 år och knappast av enklare typ, utan tvärtom ganska avancerad (men då med Navigons egna program).

Min 7310 är också bara 2½ år och jag har varit på Navigon att komma med en uppdatering så att det går att lägga in filer med POI. De har bara svarat att det inte går. Men POI Warner klarar det. De vill väl sälja en ny förståss.
Det är synd, för enl mitt förmenande är Navigon snäppet bättre än Garmin. Fler val och möjligeter.
Nästa gång blir det en Andriod-padda med navigeringsprogram.
(Nu går Bror i taket, jag svor ikyrkan.)
:D
//W

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det är synd, för enl mitt förmenande är Navigon snäppet bättre än Garmin. Fler val och möjligeter. Nästa gång blir det en Andriod-padda med navigeringsprogram. //W

Garmin köpte Navigon för att komma in på app-marknaden. De har vidareutvecklat Navigons app och släppt en egen. Vad beträffar Android har de ännu inte de bästa navigerings- och ställplatsapparna.

F

F.d. 9344

Guest

Garmin köpte Navigon för att komma in på app-marknaden. De har vidareutvecklat Navigons app och släppt en egen. Vad beträffar Android har de ännu inte de bästa navigerings- och ställplatsapparna.

Hej knarrevik
Jag har en andnorid mobil. Kan jag lägga in en app med "ställplatser" i denna?
Navigatorn i den är faktiskt bra.
Nu är jag inte särskilt bevandrad i det "fikonspråk" som råder inom detta teknikområde men jag kanske förstår om du försöker förklara:)

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ställplatser Sverige och övriga Europa i GPS:en

Ja du har ju Quickstop Europe med HBK:s ställplatser. Sök på forumet, det finns massor om appen.

F

F.d. 9344

Guest

Tackar för det inte var det svårt att fixa.
Men hur gör ni sedan? Kan detta överföras till GPS.en?
Har en nüvi® 765T ?

F

F.d. 4220

Guest

Men hur gör ni sedan? Kan detta överföras till GPS.en?
Har en nüvi® 765T ?

Du för inte över från android till gps. Du lägger in filer direkt i navigatorn.
Carnival har fixat filerna till Garmin. De finns här, tillsammans med instruktioner:Filer Garmin

//Stefan

Toppen