håkansson2
HBK Medlem
Sv: Ställplatser/camping
Och visst är det väl trevligt med husbil?
Och visst är det väl trevligt med husbil?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Fick för mig att man bör ha 4meter mellan bilarna! Jag kanske har fel
Jag tycker det är dålig stil att när man kommer till en Ställplatser så finns det tydligen husbilsägare som tror att detta är en camping...ut med markisen i hela sin längd..och allt annat stolar bord mm. Det är väl okej om man framför eller bakom bilen tar ut ett lite bord och stolar..Sista åren är det verkligen illa mer och mer sådant har det blivit.
Om vi står några dygn på en plats där det inte finns någon service, ingen avgift, det är fritt så vi kan ta ut hela bohaget utan att det stör någon.
Vad kallar ni en sådan plats?
Tommy R
Om vi står några dygn på en plats där det inte finns någon service, ingen avgift, det är fritt så vi kan ta ut hela bohaget utan att det stör någon.
Vad kallar ni en sådan plats?
Tommy R
Det stämmer bra, i Svedala iaf.
"Riktlinjer som finns är utfärdade av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap säger att det rekommenderade avståndet mellan campingfordon (inkl. förtält) bör vara minst 4 meter."
........brandmyndigheterna i landet har olika uppfattning. En del anser att det är ok med mindre avstånd.......
Då är det något annat än ställplats.
Mitt inlägg handlar bara om, där en skylt visat STÄLLPLATS.
Jag tror inte man behöver fråga någon markägare..allemansrätten gäller ett dygn.
Leif
Källa?
Källa?
Hur ser en skylt ut som är gällande i Sverige som "ställplats"?
Vore bra om du kunde visa var vi hittar den.
I Sverige har vi inget som heter ställplats enligt lagstiftningen, då går det heller inte att skylta lagligt för en sådan.
Det förekommer på många ställen att det sätts upp skyltar som ska få oss att tro att det är en ställplats. Men i själva verket är det en parkering för Pb II.
4 meter mellan fordonen är bara en rekommendation som mig veterligen inte har anammats som krav i någon kommunal ordningsstadga eller av lokal brandmyndighet. Däremot finns det campingplatser där det krävs 4 m mellan fordonen, men då det gäller endast inom den enskilda campingens gränser.Det stämmer bra för en camping, men ställplats finns inte reglerat och brandmyndigheterna i landet har olika uppfattning. En del anser att det är ok med mindre avstånd medan andra vill ha samma på ställplats också...