• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplats och hund

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Andra tråden på kort tid som gnäller på hundägare och hundar som kollektiv. Nu även med krydda av skrikiga barn, hög musik mm.
Är det värmen som gör alla extra griniga?

Jag är hundägare till två Golden som alltid är med oss i husbilen. Ja det är vår förbannade plikt som hundägare att se till att våra hundar inte stör omgivningen och att vi rastar våra hundar så det inte stör andra.
Jag är inte felfri själv. Ibland händer det att någon av våra skäller till kort när någon går förbi men oftast bryr de sig inte. Att ha hunden lös vid husbilen är ”big no no”
Även om jag vet att mina i normalfallet aldrig skulle lämna tomten så är de ju bara hundar som kan se något som gör att de glömmer all träning för stunden.
Men min point är att vi har samma rätt som alla andra att vara på campingar och ställplatser så lägg ner det kollektiva skället på hundägare och hundar. Ta kritiken direkt på plats med respektive hundägare.

Jag skäller inte på griniga pensionärer som kollektiv. Tar det direkt med de som inte kan uppträda trevligt och hänsynsfullt.
Även om det är många i kategorin det berör

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Andra tråden på kort tid som gnäller på hundägare och hundar som kollektiv. Nu även med krydda av skrikiga barn, hög musik mm.

Jag är hundägare till två Golden som alltid är med oss i husbilen. Ja det är vår förbannade plikt som hundägare att se till att våra hundar inte stör omgivningen och att vi rastar våra hundar så det inte stör andra.
Jag är inte felfri själv. Ibland händer det att någon av våra skäller till kort när någon går förbi men oftast bryr de sig inte. Att ha hunden lös vid husbilen är ”big no no”
Även om jag vet att mina i normalfallet aldrig skulle lämna tomten så är de ju bara hundar som kan se något som gör att de glömmer all träning för stunden.
Men min point är att vi har samma rätt som alla andra att vara på campingar och ställplatser så lägg ner det kollektiva skället på hundägare och hundar. Ta kritiken direkt på plats med respektive hundägare.

Jag skäller inte på griniga pensionärer som kollektiv. Tar det direkt med de som inte kan uppträda trevligt och hänsynsfullt.
Även om det är många i kategorin det berör
Respekt, hänsyn, älska Din näste som Dig själv...
Jag utgår att vi alla i grund och botten skulle skriva under meningen ovanför. Frågan är om räcker det att skriva under? Svaret är nej och därför har vi lagar. Rättssäkerhet, att följa lagen är ju väl kända debattområden inte minst i politiken.
Ang. hundar - På många ställen finns olika lag/regel som t.ex. natt-tysstnad efter viss klockslag, förbud att ha hundar på strand, etc. (Grunden till dessa bestämmelser är helt annan fråga och kan förtjäna separat tråd) Hur dessa regler följs? Hur ska man lära hunden att inte skälla på natten?
SLUTSATS - Respekt, hänsyn, älska Din näste som Dig själv...

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Respekt, hänsyn, älska Din näste som Dig själv...
Jag utgår att vi alla i grund och botten skulle skriva under meningen ovanför. Frågan är om räcker det att skriva under? Svaret är nej och därför har vi lagar. Rättssäkerhet, att följa lagen är ju väl kända debattområden inte minst i politiken.
Ang. hundar - På många ställen finns olika lag/regel som t.ex. natt-tysstnad efter viss klockslag, förbud att ha hundar på strand, etc. (Grunden till dessa bestämmelser är helt annan fråga och kan förtjäna separat tråd) Hur dessa regler följs? Hur ska man lära hunden att inte skälla på natten?
SLUTSATS - Respekt, hänsyn, älska Din näste som Dig själv...
Det är absolut viktigt med lagar. Men det är lika viktigt med värderingar och värdegrunder. Utan dem skapar enbart lagar inte någon tillit.
Skriver absolut under på det mesta i Jannes mantra. Man kan dock inte älska alla men det är min skyldighet att respektera dem. Jag älskar exempelvis Tjyvcamparen, men han älskar inte mig lika mycket, men respekterar mig…, oftast! =)

Lhd

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
34593
Medlemskap
2025
Är själv hundägare så mitt inlägg var inte riktad mot hundägare utan mot det som jag just skrev i inlägget. Det verkar vara så lätt att klaga på hundägare och hundar men skrikande och störande barn klagas det inte lika högt om.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Vi har hund och är benägen att hålla med TS att det är inget kul att sitta och lyssna på hundskall i ett, eller för den delen småbarn som skriker i ett eller samvarobråk i det mobila boendet.
Har börjat snegla mer och mer på Eremitappen, för att ha en ställplats för oss själva.
Det växer explosionsartat.

1752962560476.png

Toppen