• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplats Femöre Oxelösund

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Vi har i natt legat i Femöre vid Oxelösund. Där har vi legat många gånger, men i går kväll kom det en engelsktalande man och ville ha 100kr för ingenting. Jag har nu skrivit till kommunenså får vi se vad de svarar. Hade te. el ingått hade det varit ok men inte nu. FarmorAnita 369:mad:
 

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: Ställplats Femöre Oxelösund

Ja tyvärr gjorde vi det. Vi har nu fått ett samtal från Monica Nilsson på kommunen och det var ett mycket luddigt svar. Hon sa dock att förmodligen hade han ingen rätt att ta någon avgift. Turistansvarig säger att han får. Svensk lag gäller tydligen inte i Oxelösund., det måste finnas ett beslut på om de får ta ut avgift och det finns inte enl. Monica. Monica blev mycket bekymrad när vi sa att detta om avgift skulle vi tala om för våra vänner i husbilsklubben.se.
Anita och Bo
 

bjensen

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Ale
HBK-Nr
387
Medlemskap
2024
Sv: Ställplats Femöre Oxelösund

Hej FarmorAnita!

Fik du kvitto, är de så noga med pengarna så är dom väl noga med kvitto också

mvh
Bjensen-387
 

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: Ställplats Femöre Oxelösund

Nej inget ordentligt kvitto men en litenlapp förmodligenb samma som båtägarna får
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Ställplats Femöre Oxelösund

Fattar inte att folk betalar bara det kommer nån och vill ha betalning.Det skall finnas tavlor som det stor att det är ställplats och att det kostar att sto på.Finns det inga såna,så varför betalar man då?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ställplats Femöre Oxelösund

Är Femöre en fritidsbåtshamn med gästplatser? Det brukar vara vanligt att båtklubbar som driver gästhamnar tar ut gästbåtsavgift även av gästhusbilar. Egentligen tycker jag inte att det är så fel eftersom man då brukar få tillgång till samma service som de gästande båtarna såsom vatten, avlopp, dusch, toa, el etc.

Men ingick det inga sådana faciliteter och det inte är någon gästhamn verkar det hela lite skum. Kanske var det en blivande entreprenör med framåtanda?

Med reservation för att jag inte vet något om Femöre.
 
F

F.d. 4439

Guest
Sv: Ställplats Femöre Oxelösund

var där nu 6-8/7-07
förutom vi så var det ett flertal, var av 1 hade ström konstant och en som kopplade in sig bara på kvällen.
jag såg inte röken av någon som ville sammla in pengar.

mvh
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Ställplats Femöre Oxelösund

Femöre är en fritidsbåtshamn med gästplatser. Jag har besökt den många gånger under den tiden vi hade segelbåt. Där finns möjlighet att fylla dricksvatten, slänga sopor, duscha och om jag inte minns fel fanns det tvättmaskier och tillgång till el.

När man har båt är det självklart att betala hamnavgift, så är det i alla hamnar, privata som kommunala. Som kvitto på att man betalt får man en liten lapp att fästa synligt på båten. Ofta har den olika kulör för de olika veckodagarna.

Jag tycker som Mikael, att det är OK att betala, när man står där med husbil, om man får service, men det är viktigt att hamnvakten upplyser om vad som ingår.

Sen är det upp till en själv om man tycket det är värt det eller ej.
 
Senast ändrad:
Toppen