• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställa av & Ställa på ... det är frågan

Mauristo

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25862
Medlemskap
2024
Jag menar det som jag skrev, först måste bilen vara avställd minst 15 dagar för att slippa betala för den perioden inte 2 veckor. Prova att ställa av och på bilen flera gånger under säsongen och gör även ett bilbyte under den tiden så får du se vilket kaos det blir. Samtidigt när man ute och åker flera veckor och inte kan kolla posten. Man kan även ställa av bilen om man inte står på sin egen tomt, det gjorde att jag missade en faktura, vad är du ute efter?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Gå in på länken nedan, scrolla ner till knappen "Fordonets skulder", tryck på den och logga in med Bank-Id.
Då ser man vilka skulder ens fordon har (inkl OCR-nr) och kan betala rätt skatt.

Mycket användbart om man t.ex. ställer på och åker iväg på en resa och inte hinner få inbetalningskortet via snigelposten.

Kontroll av obetalda fordonsrelaterade skulder - Transportstyrelsen
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag menar det som jag skrev, först måste bilen vara avställd minst 15 dagar för att slippa betala för den perioden inte 2 veckor. Prova att ställa av och på bilen flera gånger under säsongen och gör även ett bilbyte under den tiden så får du se vilket kaos det blir. Samtidigt när man ute och åker flera veckor och inte kan kolla posten. Man kan även ställa av bilen om man inte står på sin egen tomt, det gjorde att jag missade en faktura, vad är du ute efter?
Det blir inget kaos!
Datorerna håller reda på allt, dessutom sparar du lika mycket på försäkringspremien.
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Jag ställer på samma dag vi ska iväg. En gång fick jag meddelande att det inte gick eftersom inte skatten var betald för perioden. Fick lite panik. Ringde transportstyrelsen och pratade med en mycket kundvänlig person där. Fick besked att om det var inbetalt före kl 10.00 så gick det att hantera den dagen. Fick summa, bankgiro och ocr- nummer. Gick direkt in på internetbanken och betalade det. Väntade till ca 10.30 och då var det inga problem. Tydligen olika vilken bank man använder men min bank kör betalningar minst två gånger/ dygn varav kl. 10 är en.
Efter det försöker jag komma ihåg att göra det på morgonen så att eventuella problem går att lösa så att vi inte behöver bli hemma på grund av att påställning inte funkar.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi ställer på bakom ratten innan vi åker iväg. Och ställer av bakom ratten när vi kommer hem. Via appen. Inga problem.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag ställer inte av jag är en lojal skattebetalare så jag ställer upp med 60kr per år försäkringen är rimlig så det låter jag inte hindra mej från att köra runt när jag vill. De 5400kr per år som jag sparar med en gammal bil ger ju pengar för service och reparationer inträdesbiljetten är ju kunskap om hur man klarar detta.
 
Toppen