• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställa av & Ställa på ... det är frågan

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
inomsinom tid kan vara i morgon ellr om ettår men det kommer skatten måste ju in när kassan tryter senaste förslaget är ju motorvägsskatt
Kassan tryter skriver du. Antar att du menar att bilskatten ska fixa eventuella framtida problem med att staten kanske får problem med skatteintäkterna. Nu är det väl inte ett jätteproblem, så inom detta budgetår verkar det knappast behövas.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Hej
Ställer på den precis när jag sätter mig bakom ratten.Transportstyrelsen är för mig en mycket konstig organisation som handlar åt regeringen.Det är bara en tidsfråga förrän vi inte får ställa av och på vår husbil utan betala en straffavgift även här.Transportstyrelsen är för mig en mycket konstig organissation,som besitts utav mycket okunniga människor som inte förstår att ett nytt fordon med den senaste tekniken i avgasrenig inte skall beläggas med tre ggr större avgift än ett gammalt.


Transporstyrelsen utför ju bara de upgifter våra valda politiker ålägger dem. Så det är väl politikernas (och i slutändan väjarnas) kompetens som brister.
 

Mauristo

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25862
Medlemskap
2024
Ställer på helst dagen (vardag) före innan vi åker, det har förekommit att det är skatt som är obetalt och då får man inte använda bilen. Bruka dock lösa sig om man ringer till Transportstyrelsen. Det säkras är som många andra skriver att logga in och kolla vad man har för skulder och betalar det.
 

Mauristo

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25862
Medlemskap
2024
Ställer man av och på alltid när man kommer hem och åker i väg, hinner inte Transportstyrelsens snigelpost med, man betalar fakturan och dom sätter tillbaka penga r på kontot. Det är lätt att missa någon faktura med den hanteringen. Det är därför jag loggar in numera som många andra in på TS hemsida och kollar skulden och betalar innan vi åker i väg.
 
E

ericssonc52

Guest
Ställer man av och på alltid när man kommer hem och åker i väg, hinner inte Transportstyrelsens snigelpost med, man betalar fakturan och dom sätter tillbaka penga r på kontot. Det är lätt att missa någon faktura med den hanteringen. Det är därför jag loggar in numera som många andra in på TS hemsida och kollar skulden och betalar innan vi åker i väg.
Hur menar du nu ,den måste ju vara avstäld minst 2 veckor om det ska ha nån funktion överhuvudtaget,och dom belar ju tillbaks pengar en gång veckan
 

RosMarie&Curt

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
4181
Medlemskap
2024
Hej. Jag ställer på husbilen den första i månaden och ställer av den sista i månaden, skatteperioden är från den första till den sista i månaden som jag betalar skatt. Om jag ställer på husbilen den 25 i månade får jag betala skatt från den första till den sista denna månade, skatten betalas månadsvis.
Jag brukar Ringa till försäkringsbolaget och be dem ställa på försäkringen den dagen så jag vet att jag har försäkring. För säkerhetsskull.
 
S

Sören-6830

Guest
Ställer man av och på alltid när man kommer hem och åker i väg, hinner inte Transportstyrelsens snigelpost med, man betalar fakturan och dom sätter tillbaka penga r på kontot. Det är lätt att missa någon faktura med den hanteringen. Det är därför jag loggar in numera som många andra in på TS hemsida och kollar skulden och betalar innan vi åker i väg.

Varför använder du inte appen Mina fordon? Superenkelt att administrera av- och påställning.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Hej. Jag ställer på husbilen den första i månaden och ställer av den sista i månaden, skatteperioden är från den första till den sista i månaden som jag betalar skatt. Om jag ställer på husbilen den 25 i månade får jag betala skatt från den första till den sista denna månade, skatten betalas månadsvis.
Jag brukar Ringa till försäkringsbolaget och be dem ställa på försäkringen den dagen så jag vet att jag har försäkring. För säkerhetsskull.
Nej, inte för husbilar. Är skatten mer än 4800 kr/år är det dag för dag som gäller.
Dock måste den vara avställd mer än 14 dagar för att du ska tjäna på det.

För fordon med lägre skatt är det som du skriver

Jag har haft min bil påställd 1 dag för verkstadsbesök. Det kostade 18 kr i skatt och 22 kr för försäkring
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Har hänt någon gång att det inte går att utföra påställning. Då är det oftast så att man inte betalt en ny period för skatt, eftersom man inte räknat med att det inte kommer att behövas, då den kommer vara avställd redan vid periodens början.
Har man inte betalat - även fast det inte behövs - så kommer det framöver in på perioden behövas registrera in pengarna innan påställning är möjlig.
Så ibland ställer jag på dagen innan för att verkligen se så att jag inte kör oskattad och oförsäkrad. Det är ju inte kul att tvingas vänta en eller flera dagar (i värsta fall över en helg) för att få köra...

För att undvika det så går jag alltid in på transportstyrelsen hemsida och betalar skatten för de dagar jag har haft bilen påställd. Att vänta på inbetalningskortet innebär att man får ligga ute med större belopp än vad som behövs. När du ställer av bilen så vänta någon dag. Då ligger beloppet som ska betalas på transportstyrelsens sajt.
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Jag ställer på i förväg. Varit med om att hemsidan inte funkade och att ringa in ett besked till deras personal gick inte.
 

Bengt & Pia

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
9631
Medlemskap
2024
Använder appen flera gånger om året. Vid ett tillfälle när vi skall ut med husbilen har appen inte fungerat.
Har då loggat in på hemsidan och ställt på utan problem.
 
Toppen