• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställa av & Ställa på ... det är frågan

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hur gör ni som har ställt av husbilen när ni sen skall ställa på och använda den..... ställer ni på den samma dag som ni kör iväg... ??
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag ställer på när jag sätter mig bakom ratten! Det går ju bra om man vet att försäkringsbolaget hänger med i svängarna!
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Hur gör ni som har ställt av husbilen när ni sen skall ställa på och använda den..... ställer ni på den samma dag som ni kör iväg... ??
Har hänt någon gång att det inte går att utföra påställning. Då är det oftast så att man inte betalt en ny period för skatt, eftersom man inte räknat med att det inte kommer att behövas, då den kommer vara avställd redan vid periodens början.
Har man inte betalat - även fast det inte behövs - så kommer det framöver in på perioden behövas registrera in pengarna innan påställning är möjlig.
Så ibland ställer jag på dagen innan för att verkligen se så att jag inte kör oskattad och oförsäkrad. Det är ju inte kul att tvingas vänta en eller flera dagar (i värsta fall över en helg) för att få köra...
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag ställer på morgonen samma dag vi ska iväg.
Jag använder appen eller hemsidan och det har funkat alla ggr.

För att inte glömma att ställa på har jag en lapp framför hastighetsmätaren som det står "Avställd" på.....

Det kan ju få förödande konsekvenser om man skulle råka krocka och bilen är avställd och därmed utan rätt försäkring ☹️
 

Håkan Svensson

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
17864
Medlemskap
2024
Hej
Ställer på den precis när jag sätter mig bakom ratten.Transportstyrelsen är för mig en mycket konstig organisation som handlar åt regeringen.Det är bara en tidsfråga förrän vi inte får ställa av och på vår husbil utan betala en straffavgift även här.Transportstyrelsen är för mig en mycket konstig organissation,som besitts utav mycket okunniga människor som inte förstår att ett nytt fordon med den senaste tekniken i avgasrenig inte skall beläggas med tre ggr större avgift än ett gammalt.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Hej
Ställer på den precis när jag sätter mig bakom ratten.Transportstyrelsen är för mig en mycket konstig organisation som handlar åt regeringen.Det är bara en tidsfråga förrän vi inte får ställa av och på vår husbil utan betala en straffavgift även här.Transportstyrelsen är för mig en mycket konstig organissation,som besitts utav mycket okunniga människor som inte förstår att ett nytt fordon med den senaste tekniken i avgasrenig inte skall beläggas med tre ggr större avgift än ett gammalt.
Det där med att det är en tidsfråga innan det blir straffavgift vid av o påställning, är det något du kan berätta om hur du vet? Kanske med en källhänvisning. Man kan annars få intrycket att det bara handlar om en killgissning med värde 0. Och en tidsfråga borde du kanske definiera lite bättre, tar det en vecka eller 10 år?
 
F

Frudden

Guest
Jag ställer på på morgonen den dag när jag ska iväg. Jag har varit med om "tekniskt fel, var vänlig försök senare" när jag har stått vid bilen och ska iväg, inte så kul.

// Fredrik W
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej
Ställer på den precis när jag sätter mig bakom ratten.Transportstyrelsen är för mig en mycket konstig organisation som handlar åt regeringen.Det är bara en tidsfråga förrän vi inte får ställa av och på vår husbil utan betala en straffavgift även här.Transportstyrelsen är för mig en mycket konstig organissation,som besitts utav mycket okunniga människor som inte förstår att ett nytt fordon med den senaste tekniken i avgasrenig inte skall beläggas med tre ggr större avgift än ett gammalt.
Jag tror du har missat något här,transportstyrelsen har inget med skattehöjningen att göra,vår folkvalda politiker däremot.
Nu blev det både politik och utanför ämnet.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jag ställer på i appen samma dag jag ska använda husbilen. Jag tar en screen shot på bekräftelsen i appen och spara den tills jag fått info från försäkringsbolaget att dom registrerat påställningen.
Då har jag exakt tidpunkt för påställningen ifall det skulle hända något.
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Transportstyrelsen är för mig en mycket konstig organissation,som besitts utav mycket okunniga människor som inte förstår att ett nytt fordon med den senaste tekniken i avgasrenig inte skall beläggas med tre ggr större avgift än ett gammalt.
Nu är det ju regering & riksdag som bestämmer detta. Och de vet uppenbarligen inte vad det är som bestämmer hur mycket CO2 ett fordon visst släpper ut...
(Hoppsan, det var redan kommenterat, bortse från detta inlägg)

/Ingvar
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Hej
Ställer på den precis när jag sätter mig bakom ratten.Transportstyrelsen är för mig en mycket konstig organisation som handlar åt regeringen.Det är bara en tidsfråga förrän vi inte får ställa av och på vår husbil utan betala en straffavgift även här.Transportstyrelsen är för mig en mycket konstig organissation,som besitts utav mycket okunniga människor som inte förstår att ett nytt fordon med den senaste tekniken i avgasrenig inte skall beläggas med tre ggr större avgift än ett gammalt.
Faktum är ju att påställningsavgiften togs bort ganska nyligen (1 januari 2015) efter en motion i Riksdagen (Motion 2014/15:683 av Jan Ericson (M))

Om påställning - Transportstyrelsen

Skälet som angavs i motionen var:
"Kostnaden för myndigheten att registrera en avställning eller påställning torde vara försumbar i dagens digitala samhälle. Denna avgift borde därför avskaffas."
 
E

ericssonc52

Guest
Det där med att det är en tidsfråga innan det blir straffavgift vid av o påställning, är det något du kan berätta om hur du vet? Kanske med en källhänvisning. Man kan annars få intrycket att det bara handlar om en killgissning med värde 0. Och en tidsfråga borde du kanske definiera lite bättre, tar det en vecka eller 10 år?
Det kommer inom sinom tid var så säker.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det kommer inom sinom tid var så säker.
Allt har en tendens att bli dyrare med tiden. En sån förutsägelse som du gör med obestämd slutdatum kommer säkert att slå in. Vet du något om när ” i sinom tid” inträffar? Gärna med någon form av källhänvisning, annars blir din utsaga inte så mycket värd (annat än att det mesta blir dyrare).
 
E

ericssonc52

Guest
Allt har en tendens att bli dyrare med tiden. En sån förutsägelse som du gör med obestämd slutdatum kommer säkert att slå in. Vet du något om när ” i sinom tid” inträffar? Gärna med någon form av källhänvisning, annars blir din utsaga inte så mycket värd (annat än att det mesta blir dyrare).
inomsinom tid kan vara i morgon ellr om ettår men det kommer skatten måste ju in när kassan tryter senaste förslaget är ju motorvägsskatt
 
Toppen