• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sprucken kuggkrans ABS (inte min)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Är det vanligt att kuggkransarna spricker och då lossnar ?

Jag hade ett trevligt besök av ett HBK par som hade detta problemet och vi kikade på säkringar och relä och allt var helt men så kastade jag mej handslöst under bilen med kameran i högsta hugg ( nja inte riktigt så men ) och tittade på kuggkransen till ABSen och detta var på en KABE 2004:a .

Det fattas ca 3 cm av kuggkransen .

Skulle någon råka ut för detta så finns lösa kuggkranser att köpa här : ANIDEKO - ABS-ringar eller på ebay.de ABS Ring Citroen Jumper Fiat Ducato Peugeot Boxer 112mm | eBay

Bilagor

• ABS.JPG
    ABS.JPG
    98,1 KB · Visningar: 17

STANTON

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Sprucken kuggkrans ABS (inte min)

Det är vanligt på lite äldre bil och kan bli dyrt då det inte finns lösa ringar utan man kan bli tvungen att köpa hela drivknuten.På en del bilar är absringen inbyggd i hjullagret och då kan man åka på ett helt hjulnav

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

En kompis (också med en KABE) till mig råkade ut för samma sak. På väg till Kroatien slutade ABS:en att funka. Han åkte in på en verkstad och fick det åtgärdat för ca 10 0000:- Kransen hade rostat bort. Till saken hör att han kör året runt.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Ja, typiskt Kabe

Detta skulle aldrig kunna hända på en Niesmann..

(Fiat, jag vet. Jag kunde bara inte låta bli:D)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hej

En kompis (också med en KABE) till mig råkade ut för samma sak. På väg till Kroatien slutade ABS:en att funka. Han åkte in på en verkstad och fick det åtgärdat för ca 10 0000:- Kransen hade rostat bort. Till saken hör att han kör året runt.

Det var ju hutlöst dyrt med tanke på att det är ju bara byta navet om man inte får fram lösa kuggkransar enligt länken och då skulle det kosta 10000:- för att byta dammask också då ? samma jobb ...
Dessa finns ju tack och lov till Fiat så jag väntar på besked om pris på dessa .

F

F.d. 29925

Guest

Det är vanligt på lite äldre bil och kan bli dyrt då det inte finns lösa ringar utan man kan bli tvungen att köpa hela drivknuten.På en del bilar är absringen inbyggd i hjullagret och då kan man åka på ett helt hjulnav

Givaren är ingen ring utan själva kulorna i lagret. Har för mig att de är magnetiska men är osäker på den punkten.

F

F.d. 3088

Guest

Hej

Hmm Som jag skrivit tidigare, jag köper aldrig en bil som körts vintertid :rolleyes:

Gurra

STANTON

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025

Givaren är ingen ring utan själva kulorna i lagret. Har för mig att de är magnetiska men är osäker på den punkten.[/quote]

Finns två olika dels en med magnetiska kulor (varannan kula på innre lagerbana är magnetisk)samt en där den sitter i p-boxen.Det finns även modeller där absgivaren är inbyggd i navet så om givaren pajar så åker man på hela navet.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Dom jag har bytt har varit lösa ringar som pressats på dricknutrn och detta har ju då varit .
Audi
Chrysler
Fiat ( Kabe 2004) ej bytt bara felsökt .
Kikar man på ebay på drivknutar så ser man att dessa är pressade på efteråt för knutarna är härdade och svarteloxerade många gånger och kuggkransen är obehandlad .

Även på kompisens Volvo Amazon sitter det lösa ABSkuggkransar för dom har jag gjort :) .

F

F.d. 28710

Guest

på anideko.com kan man köpa lösa abs kransar billigt det är bara o knacka på dom på drivknuten 45min jobb:)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag fick detta svaret och det är ju smidigt att byta :

Hej Bengt
*
Det er varenummer 37990154
Pris for 1 styk med fragt og moms Danske kroner DKK 430,00
*
Betaling: Senest 7 dage efter modtagelsen aflevere du faktura i din bank.
*
*
*
*
Med venlig hilsen / Best regards
*
Vitko Jenic
vj@anideko.com

F

F.d. 9142

Guest

Hej Andreas
Detta är på min bil som det gäller.
Kan du förklara lite lätt hur man gör. Måste man plocka ner hela fjäderbenet.

Tord

F

F.d. 2577

Guest

Som jag tolkar bilden så sitter "tandringen" påträdd utifrån. Då borde det gå att lossa drivaxeln vid växllådan. Lossa centrummuttern, knacka ut drixaxeln ur navet. Nu går det att komma åt tandringen. Återmontera i omvändordning. Fördelen med att inte lossa fjäderbenet är att man slipper en hjulinställning på 1000:-.
Leffe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den yttre knuten kan løsnes fra akslingen helt ute ved hjulet så du sitter med en "kloss" ca 30 cm lang. Denne kan du så presse den nye ringen inn på etter å a fjernet restene av den gamle. Låsingen av aksen til knuten sitter i enden av aksen under damasken - husker ikke eksakt hvordan jeg løsnet den. Det er mye grease inne i damasken - så god fornøyelse ;)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jobbet att montera den ringen är ju inga problem men utan ring kunde vi ju inte göra något .
Man kan ju lossa hjulet , centrumbulten och dom 4 nedre bultarna till stötdämparen och sen bör det ju bara vara att vika ner navet .
Sen måste man ju antingen lossa hela drivaxeln eller bara knuten och då kan man passa på att byta damask samtidigt om den är lite på G att gå sönder .

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Är inte kuggkransen allaredan sprucken/trasig kan man spräcka den med en huggmejsel och ta bort den om man inte har, eller kommer åt med, en avdragare.
Sedan gör man rent axeltappen ordentligt och värmer kuggkransen till ett par hundra grader.
Sedan är det bara att skjuta på den (snabbt innan den kallnar).
Då slipper man ta bort drivaxeln.
//W

F

F.d. 28710

Guest

nej det räcker med att lossa spindelleden och muttern på drivaxeln när muttern till sindelleden är lossad ska örat som spindeln sitter i ha ett par ordentliga slag av släggan så släpper den fint sen är det dax o knacka ut drivaxeln utan att skada gängorna när den är lös ska du vika den åt sidan inte dra loss den sen är det bara o ta bort ev rester av den gamla kransen och göra rent ordentligt från rost o avlagringar ev med slipmaskin o knacka på den nya ringen på samma ställe som den gammla satt verkar det krångligt kan du ringa mig det är nog lättare o förklara live 070 3206448 andreas

Toppen