• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Språk

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hej alla!!

Klarar man sig bra med enbart Engelska när man reser i Europa eller bör man plugga upp sig lite på typ Tyska? Är väl språket man är mest orolig för när man inte rest runt förut annat än i Norden.
MVH Pelle
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Språk

Jag tycker det fungerar hyggligt med engelska mest överallt numera; t o m i Frankrike. Kontakten blir givetvis mycket bättre om kan lite av respektive "hemspråk". Trevlig resa! Hälsn/AndersW
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Språk

Vi kan bara engelska och det har fungerat utmärkt. Något enstaka tyskt ord men vi kan inte driva ett samtal på tyska. Vi har varit i hela väst europa och det har aldrig varit några problem.
Men som Anders W skriver så kan det vara bra att kunna någon liten fras men det brukar nog räcka att man kan heja när man möter någon på rätt språk.
Det vi brukar komlettera med är en ordbok för respektive land. Räcker långt.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Språk

Man skall aldrig vara rädd för att prata.På nåt viss så kommer man alltid dit där man ville.Vet inte hur är det i Frankrike men i Tyskland är det bra.Dom är bra på att ta hand om folk som inte kan så mycket tyska.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Språk

Har varit ganska mycket i Frankrike. Vi åkte med husvagn för många år sedan på deras västkust och stannade i en liten by.
Där satt en gammal farbror på en pall i vad som skulle vara receptionen. Kavaj och hatt. Precis som hämtat ur en gammal fransk film. Han kunnde inte ett ord förutom sin franska. Vi kunde göra oss förstådda med papper och penna rita och berätta och han var mycket hjälpsam. Det här var inte enda gången.
Så mitt råd är, res vart ni vill, allt ordnar sig med vänlighet och lite vilja.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Språk

Tack så mycket!!!

Ni är guld värda som svarar på inlägg så snabbt, jag kommer att åka ut i europa nu kanske jag hittar på er någonstans oxå.
Ps! Tar med ritblock och pennor


MVH Pelle
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Språk

Hej

I västra Europa går det mycket bra med engelska. I östra Europa är det tyska som gäller. Dom fick nämligen lära sig ryska i stället för engelska i skolan!! Ett utav dom gamla kommunist-diktaturernas sämre ideer............
Fransmännen vill inte prata annat än franska, även om dom kanske kan.

Låt inte funderingar kring språket hindra er från att åka ut i Europa. Jag känner till en äldre herre som åkt kors och tvärs i många år, och han kan inte ens engelska.
Teckenspråk är internationellt.

Trevlig resa.:)

MvH
Smålänning
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Språk

Att säga att Fransmännen inte vill tala Engelska är nog en gammal myt. Vi har varit mycket i Frankrike och helt klart så är det få Fransmän som talar ett annat språk en Franskan, men det beror inte på att dom inte vill. Däremot så tror dom nästan alltid att vi Svenskar kommer från Holland, språket är väldigt lika och i Fransmännens öron låter det lika dant. Jag vet inte men tror mig har förstått att Fransmännen har en liten nagel i ögat vad gäller Holländare..
 
Toppen