• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spräckt vattenslang

erling 54

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Denna tråd skapad från en tråd om läckande vindruta. /HBK Web


Hej och ursäkta att jag skriver om något helt annat här, men det handlar ändå om vattenläckage.
Låg och sov natten mellan lördag och söndag i allsköns ro uppe i alkoven, då jag långt borta i sömnen tyckte mig urskilja ett väsande.
När jag kommit till sans rasade tankarna omkring i skallen; är det en fågel, sopar någon parkeringen håller luften på att gå ur däcken???
Konstaterar att väsandet kommer någonstans bakifrån husbilen.
Kliver ner för stegen och sätter fötterna på mattan - PLASK!
Åh så trevligt, fotbad i husbilen!!!
Stänger fort som ögat av strömmen till vattenpumpen och öppnar vattenkranen i pentryt för att lätta trycket.
Vad som hade hänt var att slangen från vattenpumpen spruckigt. Detta med en armerad 1/2 tumsslang utan att den legat och skavt mot något. Detta var dessutom andra gången med samma slang!
Den följande timman låg frun och jag på golvet och torkade upp vatten och åter vatten. Det var mängder. Vet inte hur länge det hade sprutat.

Ska man kanske byta ut slangarna efter några år. Dessa är 12 år nu.

MVH Erling
 
Senast redigerad av en moderator:

erling 54

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Sv: Vattenläckage

Nja, jag bytte en meter av den skadade slangen och antog att det bara var ett fabrikationsfel som orsakade läckan.
Nu vet jag bättre och kommer att byta slangen i sin hela längd.
 
S

Stavve

Guest
Sv: Spräckt vattenslang

Rent allmänt vill jag påstå att det är ett stolleprov med trycksatta system i ett fordon där ledningsnätet är uppbyggt med slang och ledningskomponenter i plast. Det finns ju massor av armaturer med brytare i. OBS detta är ingen kritik mot er som råkar ha trycksatta system, snarare en reflektion över sättet att konstruera......

Mvh
 

erling 54

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Sv: Spräckt vattenslang

Jag är beredd att hålla med dig.
På mitt gamla hembygge satte pumpen igång när jag öppnade kranen och jag hade innan inget tryck i slangarna. Fungerar alldeles utmärkt.
Någon kanske kan tala om vad som är nackdelar resp. fördelar på de olika systemen.

Erling
 
F

F.d. 18030

Guest
Sv: Spräckt vattenslang

Någon kanske kan tala om vad som är nackdelar resp. fördelar på de olika systemen.

Tja, fördelarna är väl att man slipper ha strömbrytare i alla kranar och lite kabeldragning = något billigare konstruktion. Nackdelarna kan nog "erling 54" redogöra för...

Jag upptäckte dessutom att det i min husbil sitter en blandare i badrummet som sitter ihop med ett "snäpplock" som alltså kan flyga isär när materialet börjar mattas, jag har tack och lov inget trycksatt system så jag sover ganska lugnt ändå...

/ tuveros
 
Toppen