• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

SPJÄLLSTYRDON

tommyobritt

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
4412
Medlemskap
2025
Har varit och besiktat min Fiat och fått nerslag på spjällstyrdonet efter 1600 mil garantin hat gått ut så jag får ta det på mototförsäkringen någon som varit med om det.

F

F.d. 53012

Guest
Sv: SPJÄLLSTYRDON

Hur märker du det på gången eller är det något miljötjavs från besiktningen.

tommyobritt

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
4412
Medlemskap
2025

Indikeringslampan motorsymbål gul tändes men jag åkte till bilprovningen ändå tänkte att det inte skulle vara något märkvärdigt fel ,bilprovningen kopplade på ett analys instrument som talade om felet.Den går lite ryckigare när man varvar ur den samt den drar lite mera bränsle. Det blev inget avgasprov utfört.Så det blir ombesiktning.

Senast ändrad:

ingalill13

HBK Medlem
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2025

Hej!
Vi har haft samma problem med vår Fiat -09. (De kallade det spjällhus)
Som vi förstod är dess funktion att "återvinna" avgaserna, för att dessa ska vara renare när de sedan kommer ut i luften.
Vi blev stående i Bodö i Norge förra sommaren. Det är mycket riktigt inget "livsfarligt" fel, men vi blev helt enkelt stående då motorn hackade, tappade kraft och till slut stannade. Vi lärde oss att stå en stund och sedan köra, kunde köra hem och få det fixat hemma. Vi var hela tiden nervösa att att vi skulle bli stående på ett farligt smalt ställe eller i en tunnel.
I lilla Bodö hade den verkstaden redan under 2010, när vi var där, haft 3 Fiatbilar, relativt nya, med samma problem inne i verkstaden. Vi fick uppfattningen att det var ett vanligt fel, kanske med vissa årsmodeller (?), men det ville naturligtvis inte Fiat medge.
Vår reparation gick på garantin, men det kanske lönar sig att bråka? Vilken årsmodell har ni?

Hälsningar

IngalilloLeif

kangas

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2025

Hei!
Vi traff en landsmann å bobilplassen i Stralsund, Nord i Tyskland nå i påsken som hadde samme problem. Delen fantes ikke på lager der, så han hadde ventet et par dager på den.
Han var på vei til Polen sammen med mange andre norske biler, og håpet å kunne nå dem igjen etter hvert. Åpenbart et vanlig problem......
mvh kangas

F

F.d. 25038

Guest

Hej vilken motor och vilken årsmodell vore "kul"å få reda på:cool:

Toppen