• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Spiral bak på "plåtis"

  • Startad av Startad av F.d. 28145
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 28145

Guest
På "min" verkstad i Portugal gav de mej rådet att skaffa dubbla bladfjädrar bak eftersom "krökningen" som var från början var borta.

Här i Tyskland visade det sej att det skulle bli billigare och lättare att byta till en spiral. (tog bara 1 timme med rökpaus)

Bakändan har höjts och bilen känns stadilare.
 

Bilagor

  • Metalljfäder.jpg
    Metalljfäder.jpg
    82,6 KB · Visningar: 20
  • P1070057.JPG
    P1070057.JPG
    168,6 KB · Visningar: 19
Sv: Spiral bak på "plåtis"

Nja...... Bytte gjorde dom inte, bladfjädern sitter ju kvar så nu har du "dubbelfjädrat".;)
Bladfjädern går inte att ta bort eftersom den fixerar bakaxeln.
 
Sv: Spiral bak på "plåtis"

Bytet var: i stället för dubbel bladfjäder blev det en spiral.

Eftersom jag är kvinna har jag lite svårt med det teckniska språket
 
Sv: Spiral bak på "plåtis"

Är det verkligen ingen mer än jag som haft problem med bladfjädern på en "plåtis"???
Har kollat hos handlare som haft "plåtisar" inne och bladfjädern har varit helt horisontal.

Slottet blev mycket stabilare efter att spiralen kom dit. Trodde varje gång jag klev in att bilen skulle välta. Har inte den känslan numera.
 
Sv: Spiral bak på "plåtis"

Hej, jo det är vanligt att bladfjädrarna är eller blir för klena. Det vanligaste sättet att avhjälpa problemet är nog att på samma ställe som dina nya spiralfjädrar sitter så monterar man luftbälgar som hjälper upp bladfjädrarna. Fördelen med luftfjädring som komplement är att man själv med lufttryckets hjälp kan reglera höjden på bilen och även höja ena sidan mer än den andra om en vattentank eller dyl. tynger ner, så bilen har olika höjd på höger och vänster sida. Men spiralfjädrar är helt ok. bara bilen hamnar på en bra nivå.

M.v.h. JANKRO.
 
Sv: Spiral bak på "plåtis"

Har bilprovningen några synpunkter på en sådan här operation (spiralfjäder eller bälg)?
Påverkas bromsförmåga eller bromssystem?
 
Sv: Spiral bak på "plåtis"

Hej KalleiViken, de kan ha synpunkter om det finns en ventil bak som ökar bromsverkan bak när man lastar ner bilen. Om man har förstärkt fjädring så blir den ju inte påverkad av viktökningen utan "tror" forfarande att bilen är olastad. Ofta så justeras den bara om för högre bromsverkan, men det finns utbytesventiler som är förinställda eller som justeras in med en skruv för högre bromsverkan i stället för armen som känner av belastningen.
Men angående själva förstärkningen av fjädrarna så har jag aldrig hört att de bråkar.

M.v.h. JANKRO.
 
Sv: Spiral bak på "plåtis"

Slottet är tyskreggad. Så det första jag fick göra var att åka till TÜV för att få ändringen på papper. Där godkände de ändringen utan problem.
 
Tillbaka
Toppen