• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

spillvattentanken

F

F.d. 53134

Guest
Jag har en Burstner T620 årsmod 1990. Mitt problem är att jag varit under bilen och skruvat av botten pluggen för att tömma tanken eftersom det har varit kvar vatten i tanken. Men jag får inte ut allt vattnet även om jag skruvat av botten pluggen. Det verkar som det finns ett utrymme i nedre delen av tanken där det står vatten kvar. Mätaren inne i husbilen indikerar vatten mängd 0.8. Någon som kanske har ett svar till mig.
:spinny:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: spillvattentanken

Är det frisk eller gråvattentanken?

Det kan mycket väl vara så att det finns en ficka i tanken. Upplever du att det luktar från tanken?
Då är det bara att spola med rent vatten.
Om du är rädd för att det skall bli frostskador under vinterförvaring så är det nog inget problem med lite vatten i botten.

Vattnet som fryser expandera och det är bara när det inte finns utrymme som det kan spränga sönder något.
Som i vattenpumpen eller kranarna, är dessa ställda på öppet under vintern brukar inget hända där.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53134

Guest
Sv: spillvattentanken

Hej!

Det är gråvatten tanken som jag har vatten som inte rinner ut. Jag skall pröva att skölja med rent vatten och se om det hjälper! Tack för svaret!!!!
:spinny:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: spillvattentanken

Det brukar komma upp dålig lukt från den tanken på grund av att det finns vattenrester kvar. Det kan bero på att vattnet i ev. vattenlås torkat bort om den inte användts på ett tag.
Jag brukar med jämna mellanrum slå i lite sanitetsvätska( sådan som du använder till spolvattnet till toan) i avloppen och spola så det kommer ner i tanken.

Du behöver inte var orolig för att något fyser sönder under vinteförvaringen om det enbart är lite vatten på botten, det har utrymme att expandera.
 
Toppen