• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spillvattentömning Helsingborg

Lasse H

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
4152
Medlemskap
2024
Min spillvattentank är full, undrar om någon vet var man kan tömma den i Helsingborg.
Mvh Lasse
 
F

F.d. 25189

Guest
Sv: Spillvattentömning Helsingborg

Finns ju massor av trådar om det ! tvättstationer dagvattenbrunnar campingar..........verkar som alla tror att det är farligt avfall ni håller på med !
Jag tömmer hemma på min gårdsplan eller så backar jag ut mot nåt dike lite på sidan om ! är ju mest vatten lite tandkräm och diskmedel i tanken min iaf.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Spillvattentömning Helsingborg

"Håll Sverige rent"
Tyvärr är det mycket stor brist i kommunerna på lämpliga tömningsplatser. Campingägaren ser rött om man endast vill tömma!
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Spillvattentömning Helsingborg

Nej de e inte farligt avfall.. Men det är likafullt olagligt att tömma någon annan stans än i avlopp .. obs inte i dagvattenavlopp...
de då själva f..n att inte folk lär sig...
:mad::mad::mad::music-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25189

Guest
Sv: Spillvattentömning Helsingborg

Nej de e inte farligt avfall.. Men det är likafullt olagligt att tömma någon annan stans än i avlopp .. obs inte i dagvattenavlopp...
de då själva f..n att inte folk lär sig...
:mad::mad::mad::music-icon:

Påvisa för mig vart det står att det är olagligt att tömma i dagvattenbrunnarna så är du snäll ! Det uppmålas som ett stort problem att bli av med gråvattnet vilket inte jag tycker att det är ! Naturligtvis står man inte med öppen tank på ställplatser eller tappar under färd på trafikerad väg, det som är i gråvattentanken är ju trots allt nästan bara vatten utspätt med lite diskmedel och tandkräm, Jag skulle gärna vilja se en utredning av gråvattnets skador på miljön om det finns, Och ska vi nu va så miljömedvetna så borde vi parkera våra husbilar och ta fram cykeln och tältet istället och glöm inte ta med ett kärl för uppsamling av tandborst vattnet.
Det är min åsikt om det hela och jag hoppas verkligen att alla har nyaste miljövänligaste husbilen som finns på marknaden.
mvh:liaking™ den stora miljöboven !
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Spillvattentömning Helsingborg

På våran lilla gata från tidigt 30 tal så har vi enligt kommunen bara 1 rör i gatan = dagvatten och avlopp i samma , sen kanske det i sin tur hamnar allt i avloppsrören där det blir separata rör .

Lite läsbart ... : http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/1989/1/200363.pdf

Urklipp :
Dagvatten är i grund och botten regnvatten. Eftersom vattnet passerar gator, parker,
tak och liknade på sin väg till avloppsnätet, är det dock inte helt rent, utan innehåller
föroreningar av olika slag. Dagvattnet kan exempelvis innehålla föroreningar från​
trafikavgaser, däckslitage samt olika byggnadsmaterial.

Ännu mera läsbart och som jag tolkar det är är det bättre att blanda gråvattnet i dagvettenbrunnarna än i avloppsbrunnarna för att då får dom bara mera volym avloppsvatten att ta hand om .

BDT-vatten - Wikipedia
Detta kallas även gråvatten och har normalt sett stor volym, men ringa belastning om man undantar fosfat från tvål och tvättmedel.
 
F

F.d. 25189

Guest
Sv: Spillvattentömning Helsingborg

Kanske inte har att göra med spillvattenstömning i Helsingborg att göra men är lite nyfiken på om inte en hel del av oss som fricampar en del på sommaren brukar passa på att bada i nån sjö och även använda tvål och schampo då ? Jag har då sett det massor av gånger och är inget som jag reagerat över iaf. eller dom som har dusch utanför husbilen använder dom ingen tvål eller schampo ?
mvh:liaking™
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Spillvattentömning Helsingborg

Att göra det icke märkvärdiga!
När vi är ute och hajkar, lagar vi maten med hjälp av vatten i sjöar och vattendrag, vi diskar i samma sjö/vattendrag, tvättar oss i det, borstar tänderna i det, badar i det, vi är inte heller främmande för att dricka detta vatten om inget annat finns (det är tungt att bära vatten med sig). Många som har vandrat i naturen känner säkert igen sig. Vi gör våra behov i naturen, när toalett saknas, bakom en buske, gräver ett hål för större behov, går det inte att gräva döljer man det med mossa eller en sten (en del gör inte ens det). Alla djur som lever i skogen gör det också. Vad är det för märkvärdigt med det?
Min svärmor berättade att i hennes relativt fattiga uppväxt i fiskarsamhället, så tömde man morgonpottan i potatislandet. De hade inga djur som kunde gödsla. Inget märkvärdigt med det heller!
Nu handlar det i denna tråd endast om lite tvätt- och diskvatten. Med lite sunt förnuft finns det många ställen man kan tömma gråvatten utan samvetskval, utan att påverka naturen negativt. Man behöver heller inte annonsera stort ”Här kommer jag och tömmer mina tankar!”, det går att göra det diskret precis som man gör när man tvunget, sätter sig bakom busken. Skulle det va’ något märkvärdigt med det?
Och apropå dagvatten, så är det ofta (särskild i städerna och utefter större vägar) betydligt mera nedsmutsad och miljöfarligt än vår husbils gråvatten. Härmed inte sagt att vi inte tar tillfället i akt att tömma gråvattnet på därför avsedda anordningar.
Julian (ej märkfärdigt) :cool:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29942

Guest
Sv: Spillvattentömning Helsingborg

Jag förstår inte heller den här hysterin med gråvattnet, vanligt diskmedelsvatten med lite tandkräm och kaffe i, det luktade t.o.m gott när jag tömde ut det på en väns gårdsplan, ja jag fick göra det, för dom tömmer själva sin bil där, det är ju inte latrinen det handlar om.
Ha en fortsatt trevlig husbilssommar!
Plingis :mh4:
 
Toppen